Jump to content

TAMD 74P yter ikke maks


Cam 44

Recommended Posts

Hei der ute.

Jeg har skrevet om dette før og i løpet av august har jeg forsøkt å utbedre rådene jeg har fått.

Situasjonen er at babord motor ikke yter mer enn 2200omdreininger når synken på EDC er koblet inn, mens styrbord fortsetter opp mot 2600.

Tester jeg hver motor separat ved å kun kjøre en motor så yter babord max 1500, men når jeg gjør tilsvarende på styrbord så yter denne 1800.

Jeg har gjort følgende:

Renset dieseltilførslen for eventuelle diesel dyr

Skiftet dynamo

Gode batterier

Renset kjøler

Skiftet giver i EDC boksen og boret hull som anbefalt.

Byttet om edc jernen på innsprøytingsignalene.

Verkstedet har sjekke lekkasje.

Vifta på turboen er sjekket.

 

Ingen endringer har kommet og samme problemet er der.

Noen som kan hjelpe der ute.

 

Hilsen CAM

Link to post
Share on other sites

Hva skjer da, når du kopler ut EDC-synken? Får du feilkode? Har du sjekket rusingsturtallet? Kom det plutselig eller som resultat av en eller annen hending?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Får ingen feilkoder. Heller ingen varsel i panelet.

Jeg oppdaget feilen nettopp fordi jeg kjørte i 2200omdr og slo av synken.Da oppdaget jeg at styrbord økte turtallet. Som du sikkert forstår har jeg sjelden kjørt over 2200 og heller aldri gjørt uten synk.

Jeg har ike turbotrykk målere..

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da legger jeg til et svar som dere kanskje har erfaring med.

Det kostet meg ca 10000,- med nye givere og søketimer uten resultat.

Jeg fortalte verkstedet tidlig at jeg ikke fikk effekt på babordspak fra 2200omdr og opp.

Spaken ble slapp.

Jeg innrømmer at det var jeg som satte fokus på turboen.

En smart båtmann fortalte meg at dette var et problem når ikke spakene var synkronisert.

En titt inn i instruksjonsboka og synkroniseringen var gjort.

Testen viste at alt fungerte etter dette.

Merkelig at et verksted ikke har mer erfaring og spesielt at de velger å bruke timer i stenden og å bruke instrumenter(PC)

Når jeg ser på nettet så finnes det jo PC programmer.

Ikke en gang turbotrykkmåling ble gjort.

Det virker som det å fakturere timer blir forretningsideen og at vi båteiere bare må betale.

Da er båten på land.

Sees neste sommer.

Hilsen

CAM 44

Link to post
Share on other sites

OK. Forstår jeg deg rett var det manglende synkronisering som var problemet?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg er ikke veldig god på dette EDC systemet men når du kalibrerer spakene så definerer du hvilken spenning fra throtle-potmeterene som skal gi hhv full gass forover, bakover og nøytral. Hvis systemet "glemmer" disse verdiene ved lengre bortfall av spenning må de kalibreres på nytt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...