Jump to content

AD41B, oljetrykksgiver varsler, null olje trykk, ikke turteller


Jori

Recommended Posts

Hei,

i går på tur til Oscarsborg, ulte plutselig alarmen i båten, og varslet for lavt oljetrykk. Jeg skrudde av den motoren, kjørte inn til Oscarsborg (dette var like før) havnen det skjedde. Åpnet i motorrommet, men fant ikke noen feil til dette. Fant i stedet at en adapterslange hadde fått hull i seg, og motorkjøleveske hadde lekt. Etterfylte 7 liter vann, på ett 19 liters system. Ble skikkelig sur, og reiste hjem på en motor. (Grunnen var at vær prognosene ikke så bra ut for i dag, med tanke på regn)

 

Så forresten Trudelutt der i går, men eier var ikke tilstede, synd ville ha sagt hallo ellers til Lars H.

 

Tilbake til spørsmålet etter denne lille avsporingen.

 

I dag ser jeg på elektrisk diagrammer, det viser seg at D- på dynamo er koblet sammen med minus på både oljetrykkgiveren og oljetrykksvakten. Samme D- går så til starteren. Den går også til startrele. (Ser ikke noe om turteller, men er D- fra dynamo også i kontakt med den?)

 

Symptomer:

Motor starter og stopper helt ok.

Turteller virker ikke

Oljetrykksgiver viser 0 (er død)

Oljevarsler uler.

 

Trolig hendelsesforløp!!

Jeg ser at den adapterslangen som fikk hull, sitter litt over og litt til siden for dynamo. Kan det tenkes at vann har rent inn i dynamo og ødelagt D- punktet? Vil da motor varsle som dette, men fortsatt starte?

 

Noe sier meg at feilen ikke ligger på giver eller vaktsensor, begge vil ikke ryke på en gang. Ei heller på oljepumpen, den vil ikke gå rett i 0. Ergo heller jeg til en mer elektrisk løsning.

 

Noen som har erfart noe tilsvarende, eller vet hvordan en dynamo er bygd opp innvendig og kan rette på min teori eller bekrefte den?

 

Takknemlig for hjelp, da feilsøking ved å bytte komponenter fort blir dyrt her

 

 

EDIT: Da har jeg fulgt opp litt mer selv og ser at det punktet på dynamoen som heter W, sitter like ved D-. W er vel den giveren på dynamoen som sender impulsene videre til turteller? Virker slik på diagrammene.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror nesten du må vise oss det koblingsskjemaet. Hvor på starteren er denne tilkoblet?

 

Jeg har fått laget dokumentet i word, men hvordan får jeg til å laste fil inn her?

Dessverre er ikke gjør det selv bøkene for VP i båtplassen mer, da kunne jeg bare ha refert til den siden der.

Synes det tyder på at dynamo ikke lader (vann) uten at den lader virker heller ikke W (omdreiningsteller) sjekk ladinga. :wink:

 

Man blir litt stresset i en slik situasjon, så glemte faktisk å se etter på voltmeter. Når jeg restartet, var det kun fokus på oljetrykk og derfor av med en gang når ikke dette steg. Nå får jeg ikke sjekket med båten før til mandag, men jeg heller også til at dynamo har blitt vannskadet av lekkasjen

 

 

Ikke helt som tenkt, ville ha bilde her, men linken virker

https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31882/koblingsskjema_41b.jpg

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er dårlig kontakt i kabelstokken mellom motor og instrumentpanel. Om det har sprutet kjøleveske på kontakten på den svarte boksen på motoren kan kanskje dette være nok til at det blir dårlig kontakt.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En annen mulighet er dårlig kontakt i kabelstokken mellom motor og instrumentpanel. Om det har sprutet kjøleveske på kontakten på den svarte boksen på motoren kan kanskje dette være nok til at det blir dårlig kontakt.

Absolutt verdt å ta med seg å sjekke. Jeg så det lå tørkede vannrester på toppen av motoren

Link to post
Share on other sites

De svarte ledningene merket SB på skjemaet er minusledningen, felles jord om du vil. Disse er koblet sammen med huset på starteren og ved brudd her vil du ikke få indikert oljetrykk. Jeg antar at tilkoblingen på dynamoen skal være merket B-

Ble lettere når vi fikk se skjemaet.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

De svarte ledningene merket SB på skjemaet er minusledningen, felles jord om du vil. Disse er koblet sammen med huset på starteren og ved brudd her vil du ikke få indikert oljetrykk. Jeg antar at tilkoblingen på dynamoen skal være merket B-

Ble lettere når vi fikk se skjemaet.

Vanskelig å se på skjemaet om det var B- eller D- det stod der. Tolker deg dit at du da er enig i at feil med jorden på dynamoen vil gi den effekten jeg sa. Feil med W vil gi ikke signal til turteller. Feil med jord ved varsler vil gi uling, når + settes på. Starter sitter på andre siden motoren og helt i bakkant, så nesten ikke mulig at vannet har gått dit, men i dynamoen er det jo dessverre rimelig åpent på mine dynamoer. Er jo å håpe at det er dynamo, når uhellet først er ute, vil jo dette være en av de rimeligere og lettest tilgjengelig delene å bytte. Selv om det vil gå ett par båtlapper også på det

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke begynt med å skifte dynamo. Denne feilen har ingenting med dynamoens funksjon å gjøre, det later til å være brudd på jordforbindelsen et sted. Det er meningen at huset på dynamoen er et bra sted å jorde forskjellige komponenter siden denne skal ha skikkelig god forbindelse med batteriets minuspol via starteren. (På båtmotorer er det vanlig at batteriets pluss og minuskabler går til starteren og deretter til dynamoen grunnet enkel installasjon)

Irr på kabelsko på hhv starter og dynamo er et bra sted å begynne. For å teste kan du koble en ledning direkte fra minus på batteriet til minus på oljetrykksgiveren.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bare for å ha nevnt det, uten at dette ser ut til å være problemet ditt lenger:

Om du har oljetrykk eller ikke, ser du om du åpner oljepåfyllingslokket. Der ser du rett på ventilstellet, og der skal du se at det strømmer olje. Gjør det ikke det, kan det være fare på ferde.

 

Godt tips, fort gjort å sjekke

Jeg ville ikke begynt med å skifte dynamo. Denne feilen har ingenting med dynamoens funksjon å gjøre, det later til å være brudd på jordforbindelsen et sted. Det er meningen at huset på dynamoen er et bra sted å jorde forskjellige komponenter siden denne skal ha skikkelig god forbindelse med batteriets minuspol via starteren. (På båtmotorer er det vanlig at batteriets pluss og minuskabler går til starteren og deretter til dynamoen grunnet enkel installasjon)

Ahh, ok. Det du sier er at B- kun er en jordforbindelse i gods på dynamo. Går ikke videre til noen dioder eller lignende. Da er jeg enig i at det må bære brudd i minus ett sted. Kan jo hende at dette med vannet ikke har noe med potensiell jordningsfeil i det hele tatt å gjøre. Da har jeg uansett blitt veldig mye klokere. Kan elektrisk tålig bra, men kjenner ikke oppbyggingen til en dynamo. W kan jo ha blitt skadet av vannet uavhengig av jordingen ellers. Fram med voltmeter og begynne å måle minus til uken.

Link to post
Share on other sites

Hvis skjemaet er riktig i forhold til motor så er det 1-polt anlegg. Da er alle følere dynamo-starter etc. jordet i gods på motor å vanligvis går minus fra batteriet til startmotoren, å den har tydeligvis god jord for motoren starta skjønte jeg. Ser at føler 1 å 2 har jordledning som går til dynamoen.

Føler 1 å 2 er jo olje vakt å olje måler så det kan godt være noe dær.

Redigert av Sayana (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis skjemaet er riktig i forhold til motor så er det 1-polt anlegg. Da er alle følere dynamo-starter etc. jordet i gods på motor å vanligvis går minus fra batteriet til startmotoren, å den har tydeligvis god jord for motoren starta skjønte jeg. Ser at føler 1 å 2 har jordledning som går til dynamoen.

Føler 1 å 2 er jo olje vakt å olje måler så det kan godt være noe dær.

 

Ja enig, tenker som deg der. Får begynne å måle meg frem systematisk. Skal i båten i morgen kveld, så bare å sette i gang da. Kan også ligge i kontakten i den svarte boksen som nevnt over, så skal ta opp å rense der med. Kommer uansett tilbake med svar når jeg har funnet feilen (kan sikkert ta litt tid, men men)

Link to post
Share on other sites

Nei nå trenger jeg noen gode tips. Har målt rundt i dag, finner ut at turteller er ok, jord til oljetrykkmåler og trykkvarsler er ok. Dynamo lader som den skal. Derimot kommer det ikke signaler på varsellampe eller trykkmåler på instrumentbordet når motor går. Den andre motoren gir volt inn til begge de enhetene.

 

Så mye kan jo da tyde på at begge giverne er kaputt, men synes det er merkelig.

 

Kan motoren virkelig plutselig miste hele trykket som det jeg har nå, at oljetrykksgiver ikke reagerer i det hele tatt? Synes det også virker litt rart. Da må i tilfelle en tapp eller noe slikt i den mekaniske pumpen ha knekt.

 

Prøvde å koble av kontakt ved giver på begge motorene. Instrumentet på den som er ok gikk rett i taket når jeg skrudde på strøm (startet ikke motor), på den andre forble den like død. Vet ikke om dette kan bety noe?

 

Har kryssbyttet instrumentene for oljetrykket og de virker ok, så kan eliminere at instrumentet er defekt.

 

Takknemlig for erfaringer og gode råd :smiley:

Link to post
Share on other sites

Har pluss og minus på instrumentene, men som sagt ikke noe signal på giverledningene, hverken for oljetrykksmåler eller varsler. Det er vel derfor varsler uler? Når den får signal i fra giver blir den stille, samtidig som oljetrykksmåler går opp i trykk. Tydelig at her skjer det ikke noe. Begge instrumentene har som sagt hver sin giver (dobbel sikkerhet), derfor jeg ikke tror begge ryker samtidig, men redd for at det kan være noe med oljetrykkspumpe? Får vel koble på en trykkmåler å se hva som skjer.

Link to post
Share on other sites

Jori : Prøvde å koble av kontakt ved giver på begge motorene. Instrumentet på den som er ok gikk rett i taket når jeg skrudde på strøm (startet ikke motor), på den andre forble den like død. Vet ikke om dette kan bety noe?

 

Jo, det betyr noe. Den som fløy rett til topps er ok. Den som ikke gjorde det får ikke driftsstrøm. Giverledning var jo koblet fra og derfor skulle også det instrumentet gått til topps. Spenningsmåling med multimeter blir ofte feiltolket da det kan vise tilnærmet full batterispenning selv om minusledning ikke har kontakt med batteri minus. Det måler jo spenning mellom batteri+ og et hvilket som helst nøytralt metall og trenger altså ikke være i kontakt med batteri -.

Prøv som DD foreslo, altså en prøveledning fra batteri - og opp til minus på instrumentets bakside. Eller ta en ledning fra minus på det instrumentet som er ok og til minus på det som ikke virker.

 

Jeg forutsetter da at du har felles minus på alle batteriene. Hvis ikke må du også ta det i betraktning.

Årsaken til at alarmen går kan være mangel på jording slik at strømmen tar veien gjennom den. Altså samme årsak til begge feil. Slett ikke skråsikker på dette, så for all del, behandle motoren som om du ikke har oljetrykk inntil feilen er funnet.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde tilsvarende problem med en av mine AQAD41A. Mistet plutselig all oljetrykk og håpet i det lengste på el.feil. Måtte til slutt ta ut maskin, og fant en tann som var brukket av i olje pumpa. Byttet pumpa og alt ble bra. Sjekket samtidig alle veiv og ramme lagre for skade. Her var heldigvis alt ok.

Link to post
Share on other sites

Oljetryksalarmen er kun en bryter med åpen stengt posisjon, å i å med at den uler så er den stengt. det kan være at det ikke er trykk på den eller defekt. hvis du tar av den ene ledninga skal den slutte å ule å lyset slukke. Er enig med andre hær som anbefaler å sjekke trykket manuelt før du gjør noe mere så du ikke risikerer å kjøre ned lager etc. hvis trykket er fraverende.

Instrumentet mangler strøm + eller - hvis det ikke hopper på fult slik som det andre du har når giverledning tas av. Eller defekt .

Link to post
Share on other sites

Har behandlet motoren forsiktig til nå ja, med tanke på at det kan være trykket. Skal sjekke med manometer men må kjøpe inn ett først. Har i tillegg pratet med AB Marine, som kunne fortelle at dette er ikke helt uvanlig. Det sitter en ventil innefor oljefilteret vistnok, som har en tendens til å henge seg opp. Dette medfører absolutt 0-trykk. Da jeg har dårlig tid, båten skal på land om 12 dager, og jeg er på reise mye av neste uke, så har jeg avtalt med de at de får ta byttejoben denne gangen. De skulle prøve å se på den i begynnelsen av neste uke. Bare å krysse fingre og håpe, hvis ikke blir jo det neste at motor må ut etterhvert. Siden - er i orden så har jeg nå forlat teorien om elektrisk feil dessverre.

Instrument ikke defekt det er sjekket ved å bytte kontakter på instrumentene. Skal ta en runde til på det elektriske nå i kveld, ta av givere å måle både + og - inn igjen. Men som sagt målte jo også 0 volt på giverledningene, så det tyde jo dessverre på 0 trykk. På den andre motoren målte jeg vel hhv nesten 15 volt og 5 volt på giverledningene.(Tatt på husken)

Skal holde dere oppdatert og takk for smarte innspill og hjelp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...