Jump to content

AD41B, oljetrykksgiver varsler, null olje trykk, ikke turteller


Jori

Recommended Posts

Ja denne eller disse ventilene kommer man til uten å ta ut motor. Jeg han gjøre jobben selv, men tiden tillater det ikke lengre. Filterhuset skrur de jo også fort av, selve jobben bør jo ikke ta mye mer enn 2-3 timer. Håper at det er dette da, for slipper jeg ut med motor versus pumpehavari. Tror jeg uttrykte meg litt uklart tydeligvis om dette over.

 

Videre har jeg nok en liten elektrisk feil også. Instrumentet er ok når jeg kobler på + og - , med giver utkoblet, det spretter til topps. Når jeg setter på ledningen for giver på instrumentet fortsatt med giverkontakt utkoblet, spretter det ikke opp. Jeg måler også 0.05 volt på giverledningen der, med tenning slått på. På det instrumentet som er ok måler jeg 10.0 volt på giverledningen. (Skjønner egentlig ikke hvor denne +strømmen kommer fra? Er det instrumentet som fordeler ut det?) Når jeg setter motor som er ok på instrumentet til den som ikke er ok, virker instrumentet helt ok.

 

Kjøper måler for oljetrykket i morgen på Biltema, så tar jeg ting derifra. Hele instrumentbordet skal uansett oppgraderes ila vinter. Får jeg tid kan jeg jo prøve å skru ut oljefilterhuset og levere det for bytte av disse ventilene. (Må sikkert bestilles inn uansett). Praktisk spørsmål, sitter oljefilteret så høyt oppe at all oljen ligger under det i bunnpannen? Går jo på 10 liter olje på disse motorene

Link to post
Share on other sites

Jori : Når jeg setter på ledningen for giver på instrumentet fortsatt med giverkontakt utkoblet, spretter det ikke opp.

 

Jeg mener bestemt at det skulle vært på topp helt til giver er koblet til. Det virker som at giverledning har kontakt med gods og det skal den jo ikke ha.

Nok en gang, koble av den originale giverledningen, ta en lang ledning og koble mellom giver og instrument slik DD foreslo og legg bort multimeter for ei stund. Det sier jeg fordi jeg ikke aner hvilke spenning det skal være på disse giverledningene :giggle: .

Sagt på en annen måte. Jeg hadde ikke handlet noe som helst før dette instrumentet oppfører seg som det skal, nemlig som det andre når giveren er frakoblet. Instrumentet er sikkert i orden , men neppe ledninger.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Instrumentene har +12 volt som kommer fra tenningsbryter når du vrir om tenningsbryter og skal starte.

Ville sjekket om det er spenning til og ut fra bryter og om det er gått en sikring.

Du skal ha +12volt og jord på instrumentet og du kan sjekket instrumentet med å jorde eller koble 12volt på giver terminalen.

Da vil det gå i bunn eller på maks, alt ettersom det er laget.

Fungerer instrument på ok motor mangler du 12 volt til instrument panelet.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Instrumentene har +12 volt som kommer fra tenningsbryter når du vrir om tenningsbryter og skal starte.

Ville sjekket om det er spenning til og ut fra bryter og om det er gått en sikring.

Du skal ha +12volt og jord på instrumentet og du kan sjekket instrumentet med å jorde eller koble 12volt på giver terminalen.

Da vil det gå i bunn eller på maks, alt ettersom det er laget.

Fungerer instrument på ok motor mangler du 12 volt til instrument panelet.

 

Stemmer det du sier der, og virker slik inntil giverledning blir satt på instrumentet, Både + og - er på plass for begge instrumenter. Kan være som Hegra sier, at den går til jord ett eller annet sted, tror uansett jeg trekker en direkte ledning i morgen og sjekker litt :smiley:. Men er redd at feilen kanskje både er på instrument og disse ventilene. Fordi varsellampesystemet virker heller ikke, uff på båt skal ting virke helst.

Oljefilter er montert over bunnpanna.Det enkleste er å ta av filter,for så å demontere filterhus og oljekjøler i eit stykke.Blir også lettere å montere i eit stykke

Flott, da vil det ikke renne olje ut, når det står åpent der. Tror jeg tar demontering og monteringsjobben selv, sparer man jo litt.

Link to post
Share on other sites

Leste startinnlegget en gang til og tror dette skyldes et elektrisk problem. Det har lekket ut kjølevæske og denne kan vel ha oversprøytet en hurtigkobling for alle motorens ledninger slik at flere elektriske feil har oppstått. Du skriver både turteller, oljetrykk og alarm er berørt så jeg tror det ligger noe der.

Link to post
Share on other sites

Ja helt riktig hegra, turteller er på plass igjen, men ustabil, skyldes nok at det renner ned i dynamoen så fort motor går, lekkasjen fra denne adapterslangen. (Den er forresten nesten smeltet helt bort viser det seg, når jeg tok den opp i dag.) En type hardplast som blir sprø og tydelig kan gå varm når motor ikke får nok kjøling på det stedet. Sitter mellom termostathus og varmeveksler.

 

Nå er jeg "back to start" Idag har følgende blitt gjort:

 

- Målt oljetrykket; 5 bar, bedre enn det måler har vist før

- Byttet plass på givere, begge fungerer

- Byttet plass på lyd/lysvarsler og begge fungerer.

- Alle skjøtekontakter er sprayet og renset

- Sjekket at begge instrumentene fungerer som de skal for oljetrykk og lydvarsler.

 

Skrudd en masse, da disse oljegiverne ikke kommes til med mindre starter taes av.

Demontert deler av kjølesystemet, imorgen er det sagt at erstatningsdelene kommer.

Nå vil jeg først og fremst få tett lekkasjen, da den hele tiden drypper på dynamoen ved drift av motor.

 

Så skal jeg gå igang med det elektriske til uken. Kutter ledning fra begge giverne og kobler en ny ved siden av, som jeg setter på i svartboksen (der sitter det en skjøtekontakt for alle motorledningene) Regner med at det vil gjøre susen, da feilen tydeligvis ligger i det elektriske på motoren. Spørs om det kan ha drivet inn fuktighet i samlestrømpene, som ligger og koser seg og gir overslag f. eks. Har mental sperre mot å kappe i originalanlegg, men må man så man. Skal dog gjøre en liten vri først, bytte plass på dynamoene, så ser jeg om det gir noen forskjell.

 

Summa summarum, tålig fornøyd, da det ikke blir noen større mekaniske reparasjoner som krever motor ut eller slikt. Minuset er slike elektriske feil er noe herk å fine ut av, går timer og dager ofte.

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville ikke byttet plass på dynamoene om jeg var deg. Dersom én dynamo har tatt skade av denne lekkasjen er det ikke så smart å ødelegge den andre også. Allt tyder jo nå på at du har problemer med ledningene til oljetrykksinstrumentet og -alarmen. Bruk tiden din på å strekke parallelle. ledninger og finn ut hvor på veien det er feil. Det er ikke vanskelig, kun noen få ledninger.

Link to post
Share on other sites

Hei adeneo, long time. har ett litt annet skjema jeg, men prinsippet er det samme. 7 og 8 er problemene i motordiagrammet. Kan også være ledningsnettet mellom motor ledningsnett og inn på instrumentpanelet. Sitter hurtigkoblinger som diagrammene viser begge steder. Pga at 7 og 8 har felles jord som kommer om B- på dynamo. B- går så til jord. Videre går disse jordledningene til skjøtepunkt 16. Akkurat slik er det på min motor med, og har målt jord på 16 ved alle kontakt punkter. Står derfor igjen at spørsmålet er om det kan ha blitt varmt ett sted eller to og kanskje går givere ledningene på 7 og 8 til jord, ett eller annet sted. Ved kontakt 10 og 14 på hurtigkoblingen er det ok ser det ut som. Måler også feil verdier ved 10 og 14 inn ved instrument, sammenlignet med den andre motoren.

 

Alle givere, alle instrumenter funker nå som de skal.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått byttet adapterslangen som nok er skyld i at alt dette startet. Den var delvis smeltet, samme var returslangen for vannet fra turboen til påfyllingsbeholder, pluss at også er var det sprekk som medførte lekkasje. Det er ikke bare å bytte slike adapterslanger å få det tett. Den sitter klemt på plass med to O-ringer, en i hver side. Uansett så ble det lekkasje der, så endte opp med å bruke flytende pakning utenpå o-ringene, da tettet det skikkelig endelig. I helgen har jeg ikke tid til båt, men for fortsette med det elektriske til uken. For øvrig blaffret trykkmåler til og virket en lite stund i går. Oljevarsler har jeg koblet bort så lenge, da denne ulingen gjør en sprø.

Link to post
Share on other sites

Å lete etter feil mens det rant vann på dynamo var nok ikke helt greit nei, men nå virker det som du nærmer deg ja.

Hvordan en defekt dynamo oppfører seg vet jeg ikke, men jeg tror feilen ligger i kabelnettet. Dynamoen kan vel måles, men er den tilsluttet et kabelnett med feil, så kan måleverdiene medføre at dynamoen får skylda. Slik sett er det ikke så dumt å kryssbytte dynamoene. I så fall ville jeg bare flyttet den dynamoen som du mistenker. Virker den ok på den andre motoren så vet du at feilen er i kabelnettet. Kanskje noen andre har enklere tester som er brukbare.

Når kjølingen gikk lekk kan det ha oversprøytet motor med stort trykk så det kan være hvor som helst, men gjerne et sted der flere ledninger er nær hverandre.

 

Et eksempel var ungdomsbilen min. Der lyste venstre blinklys konstant. Byttet blinklysrele, gikk over lykter og ledninger uten å finne noe. Tilfeldigvis oppdaget jeg at det også lyste når parklys stod på uten at tenning var på. Strømmen kom altså fra lyset. Feilen var bak i bilens hengerkontakt som var full av fuktig skitt, og strømmen gikk fra parklysstikket som jo er på så lenge bilens lys er på,og over til blinklysstikket.

 

Lykke til med feilsøkingen.

Link to post
Share on other sites

Om dynamoen virker eller ikke skal ikke ha noe å si for funksjonen til oljetrykksindikatoren. Men siden du nå vet at oljen sirkulerer kan du måle litt med voltmeteret mens motoren går. Da måler du mellom minus på batteriet og dynamohuset, motorblokken, koblingspunktet for minus til giverne og minus på indikatoren og alarm-modulen. Hvis du måler mer enn noen millivolt mellom disse punktene har du dårlig kontakt.

Link to post
Share on other sites

DD, takker har gjort noen av disse målingene men må sette det i system nå. Så ett greit startsted som du viser til. Tryggheten nå er jo at motor er ok, og dermed lettere for å la den gå mens man feilsøker. Får gyve løs igjen til uken.

Har også mistanke til at giver for oljevarsel er ustabil, den har nok blitt godt dynket av vann. Måler ikke noe volt ut der når motor går. Er vel + strømmen som gjør at ulingen slutter? 0 volt inn gir uling. Giverne for oljetrykksmåler er som sagt kryssbyttet, så de er ok. Men giver for varsler medfører at jeg må demontere oljepinnen nederst for å få ut, så kryssbyttet ikke den. Den på den andre motoren er av den nyere typen hvor jording er motorens gods. Mindre omkrets på den, så den kan monteres på og av uten at oljepinnen må demonteres nederst.

En del klønete løsninger synes jeg på disse motorene. Oljetrykksgiver for instrumentet må man demontere dynamo for å komme til. Adapterslangen jeg byttet er noe ordentlig vræl, samme med returslangen jeg byttet. Begge type hardplast som kan smelte. Veldig mye av kjølesystemet ellers er liksom bare klemt på plass med o-ringer, så bare man tar i ett rør oppstår det lekkasjer. Er nok mer tilhenger av slanger og slangeklemmer jeg gitt. Trøsten for være at en som kun kan bensin motorer så er det jo en del læring i dette her (Gjelder å finne det positive, hehe)


Da har jeg fått byttet adapterslangen som nok er skyld i at alt dette startet. Den var delvis smeltet, samme var returslangen for vannet fra turboen til påfyllingsbeholder, pluss at også er var det sprekk som medførte lekkasje. Det er ikke bare å bytte slike adapterslanger å få det tett. Den sitter klemt på plass med to O-ringer, en i hver side. Uansett så ble det lekkasje der, så endte opp med å bruke flytende pakning utenpå o-ringene, da tettet det skikkelig endelig. I helgen har jeg ikke tid til båt, men for fortsette med det elektriske til uken. For øvrig blaffret trykkmåler til og virket en lite stund i går. Oljevarsler har jeg koblet bort så lenge, da denne ulingen gjør en sprø.

 

Det slo meg at begge kontaktene for begge giverne har jo opplagt blitt dynket av vann. De er jo konstruert at det kommer minus inn, i stedet for å ta minus fra motor, så går giversignal ut ved siden av. Kan jo være at det er kommet fukt og møkk inn der, som skaper jording til giverledning. Skal sjekkes.

Ellers har du ett godt poeng Hegra, med at feilen oppstår på helt andre passer enn de man tror er de logiske. Er noe herk slike strømfeil, også min erfaring fra biler som jeg har holdt mye på med.

Link to post
Share on other sites

Jori : Det slo meg at begge kontaktene for begge giverne har jo opplagt blitt dynket av vann. De er jo konstruert at det kommer minus inn, i stedet for å ta minus fra motor, så går giversignal ut ved siden av. Kan jo være at det er kommet fukt og møkk inn der, som skaper jording til giverledning. Skal sjekkes.

 

Støtter den teorien, men stusser også over at ledningen kommer fra B- på dynamo og hva er forskjellen på B- og motorblokka ?

Volvo har jo kommet med en del fikse løsninger hvor el-anlegget er tilpasset ulike løsninger. Kan det være at det delvis er tilpasset et topolet anlegg, men her brukt som enpolet. Og hvor er dynamoen jordet?

Kan det være jording til dynamo som mangler eller er dårlig, og strømmen prøver og ta veien gjennom de to giverene siden jording kanskje mangler. Er det isolatorer på dynamofester?

Dette må du kanskje bare ta med både en og to klyper salt, men prøver å tenke høyt.

Uansett hadde det vært kjekt å visst svaret når du en gang finner feilen. Lykke til .

 

Link to post
Share on other sites

På min 41A-motor er B- på dynamoen jordet til gods (blokken) med en ca 25 cm 10 mm2 kabel. Dersom du har brudd eller dårlig kontakt her vil du få problem med instrumentene ettersom du nå har "flytende" minus uten referanse til batterijord. Antar at temperaturmåler og temperatur alarm fungerer, siden disse er jordet separat.

Som du sier så er oljetrykkgiverne referert til B- og ikke jord om du har brudd og du vil ikke få forventede spenninger på instrumentene og også problem med turteller. Enig med andre her som foreslår separate testledninger, en fra gods til instrument minus og en fra gods til minusside på oljetrykksgiver. Om dette fungerer for oljetrykket, mangler godsforbindelsen til B-.

 

Siden du har hatt lekkasje av glykolblanding på dynamo, bør du skylle den med rent temperert vann. Fikk selv oversprøytet min dynamo med kjøleveske fra overløpet (etterfyllte for mye kjøleveske) og mistet både lading og turteller. Rent vann gjorde susen.

Redigert av FinnC (see edit history)
Link to post
Share on other sites

På min 41A-motor er B- på dynamoen jordet til gods (blokken) med en ca 25 cm 10 mm2 kabel. Dersom du har brudd eller dårlig kontakt her vil du få problem med instrumentene ettersom du nå har "flytende" minus uten referanse til batterijord. Antar at temperaturmåler og temperatur alarm fungerer, siden disse er jordet separat.

Som du sier så er oljetrykkgiverne referert til B- og ikke jord om du har brudd og du vil ikke få forventede spenninger på instrumentene og også problem med turteller. Enig med andre her som foreslår separate testledninger, en fra gods til instrument minus og en fra gods til minusside på oljetrykksgiver. Om dette fungerer for oljetrykket, mangler godsforbindelsen til B-.

 

Siden du har hatt lekkasje av glykolblanding på dynamo, bør du skylle den med rent temperert vann. Fikk selv oversprøytet min dynamo med kjøleveske fra overløpet (etterfyllte for mye kjøleveske) og mistet både lading og turteller. Rent vann gjorde susen.

 

Jordet på samme måte hos meg. Skal sjekke jordforbindelsen mot motor, bra tips. Kan også strekke en jordledning rett fra batteri til B- for å se om det gir noe utslag. Takk for tips angående glykol og rensing av dynamo.

 

Skal rapportere tilbake feil når jeg finner den, flott med alle tipsene synes jeg, gjør søkingen lettere.

Link to post
Share on other sites

Tid for oppdatering, da har jeg funnet feilene.

 

Alle feilene har sitt utspring i vannlekkasjen (tror jeg)

 

1. Dynamoen fusker ennå av og til, skyldes den ble dynket i vann. Treg i gang, kommer etter 20-30 sekunder.

2. Oljetrykkvarsler er kaputt, også her har det nok rent vann inn i kontakten og kortsluttet giveren

3. Oljetrykkmåler er signalledningen fra giver frem til første hurtigkobling kaputt (Overgang fra motor til ledningsnettet som går frem til instrumenter) Dette skyldes nok også vann i ledningsnettet ett eller annet sted.

 

Hva jeg gjør, bytter giver for oljetrykkvarsler/uler. Båten skal opp om en uke, så tar da og setter inn en vifteovn i motorrommet og tørker skikkelig ut. Hjelper ikke det på signalledning for oljetrykksmåler, strekker jeg ny eller bytter nettet til våren. Skal i løpet av vinteren bytte ut instrumentene uansett, så kan jo hende det kommer nye givere med, og at jeg trekker opp ekstra ledning da.

 

For ordens skyld jeg har sendt + gjennom ledningene som går fra motor til instrumenter for å måle at strømmen går hele veien, noe den gjør. Men tilstanden på instrumentene er litt forskjellig ser jeg. Er jo 20 år gamle de med i tøffe omgivelser.

 

 

Takk for mange gode tips, hyggelig at folk engasjerer seg i andres utfordringer :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ad 1: dette skyldes sannnsynligvis manglende spenning inn på dynamoens D+ som er nødvendig for at dynamoen sksl "tenne". Dette kan godt skyldes kontaktfeil som følge av kjøleveskelekkasje.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...