Jump to content

Krav på å få hevet kjøpet?

BeKe

Recommended Posts

Hei!

Jeg kjøpte en motor selger oppga som en 86 modell og som han hevdet var i god stand uten noen feil og mangler.

I ettertid viser det seg at motoren er langt eldre og at det er en sprekk innvendig i undervandshuset. Denne sprekken lager en oljelekasje og lar seg ikke reparere til en pris mindre enn motoren er verdt.

Har jeg her krav på å få hevet kjøpet og pengene tilbake? Det ble ikke laget noen skriftelig kontrakt angående salget.

Takker for all hjelp.

En muntlig avtale er like bindende som en skriftlig avtale! Problemet kan oppstå hvis det er uenighet om hva som egentlig ble sagt. Det kan bli påstand mot påstand. Det er en stor fordel for deg om det var vitner til stede som kan vitne for deg.

Jeg ønsker deg lykke til!

Ja, du har krav på å heve kjøpet. MEN det betyr ikke nødvendigvis at du får det. Er selger vanskelig sitter du nok i saksen.

Det kan du nok mene, men hadde enhver selger som gjorde seg vrang og vanskelig når man klaget alltid vunnet frem, ville det ikke kunne reklameres spesielt mye...... :smiley:

Når det gjelder motoren:

Har man ingen kontrakt/avtale som spesifikt sier noe om alder og tilstand på varen, kan man likevel reklamere og vinne frem. Betingelsen er at motoren er i vesentlig dårligre forfatning enn kjøper kunne regne med, prisen tatt i betraktning.

Har man en skriftlig avtale eller en bevitnet muntlig avtale, er det mye greiere for kjøper å vinne frem dersom varen ikke er i henhold til det som ble avtalt.

Moralen er å alltid ha noe skriftlig på det man har blitt enig om.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

Hei!

Jeg kjøpte en motor selger oppga som en 86 modell og som han hevdet var i god stand uten noen feil og mangler.

I ettertid viser det seg at motoren er langt eldre og at det er en sprekk innvendig i undervandshuset. Denne sprekken lager en oljelekasje og lar seg ikke reparere til en pris mindre enn motoren er verdt.

Har jeg her krav på å få hevet kjøpet og pengene tilbake? Det ble ikke laget noen skriftelig kontrakt angående salget.

Takker for all hjelp.

<{POST_SNAPBACK}>

Hei BeKe :seeya:

Siden du takker på forhånd for all hjelp, så nevner jeg bare at KNBF-medlemmer får 1 times gratis juridisk førstehjelp av vår advokat som er ekspert på saker som dette. Han har tidligere vært NAF-jurist. Et brev til selgeren fra vår advokat pleier å hjelpe godt hvis selgeren ikke er samarbeidsvillig.

Lykke til i alle fall!

Hilsen Syvert :flag:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Jeg kjøpte en motor selger oppga som en 86 modell [...] I ettertid viser det seg at motoren er langt eldre

Hvis motoren er mer enn ubetydelig eldre (avvik mer enn ett/to årsmodeller) så er det en mangel. Men betydningen av mangelen reduseres med motorens opplyste alder. Jo eldre motor, jo mindre vesentlig blir mangelen.

[...]  han hevdet var i god stand uten noen feil og mangler.

Hva han hevdet behøver ikke å være mer enn han på det tidspunkt visste og/eller mente om motoren. Men sprekken og reparasjonskostnaden innebærer at kjøpet er vesentlig forfeilet. Du har altså fått en motor som ikke kan brukes og å reparere den vil koste deg mer enn du betalte for hva som skulle være en funksjonsdyktig motor. Da har du betalt for rett og slett ingenting annet eller mer enn retten/muligheten til å lempe motoren på dynga. :rolleyes:

Derfor gir i grunnen resultatet seg selv. Du gir selgeren motoren tilbake og får dine penger igjen. Om han vegrer seg kan du hilse ham fra meg og si at jeg har sagt at slik er det. :smash: Og han taper ingenting ... han får tilbake det han hadde og da er han tilbake akkurat nøyaktig der han var fem minutter før du kjøpte motoren. :yesnod:

VK1c.jpg.6c04d1bf9bb21f3019643cc5caad2319.jpg

-- Også kjent som Skipper Worse

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...