Jump to content

Hvordan kan jeg unngå uling og bråk med rullemast uten seil?

Blip

Recommended Posts

Jeg har en Bav. 36 AC (2004) med rullestorseil som skal på land med rigg uten seil. Det er første gang jeg skal ha opp båten. Har allerede fått kommentarer på "bråk" etter at jeg tok ned seilene. Hovedproblemet er den nakne rullemasta. Jeg løsnet wiren som holder oppe storseilet og festet denne lengre bak på bommen og strammet opp slik at denne ikke skal slå mot masta. Burde jeg ha dratt denne opp (med flaggline som nedhal)? Problemet nå er at rullen inne i masta slingrer en del. Jeg strammet denne litt opp (iht. Selden-manual på 16N på winch-håndtak), men den "romler" fremdeles litt når båten beveger seg. I tillegg har jeg fått ulelyder når det blåser. Fungerer Seldéns "antivibrationsslips" (http://www.seldenmast.com/ebrochures/SWE/index.cfm?bpage=171 side 77)

Har fundert på om jeg bør heise noe rør-isolasjon opp rundt rullen, men antar dette er noe dere med erfaring har en enkel løsning på. Noen tips?

Hvis ulyden er i form av at det slamrer av rulla inni masta når båten beveger seg kan det hjelpe å feste ei flaggline i sleiden og heise sleiden opp ca. halveis opp i masta. Flagglina fester du enten i akterkant av bommen eller et annet sted bak på båten. Når du da strammer opp fallet vil sleiden trekkes mot bakkanten av masta (mot glipa der seilet kommer ut) og dermed holdes rulla fast så den ikke slamrer så mye. Jeg måtte ha to slike skrå liner dratt akterover for å stilne rulla i mi mast i vinter siden masta hadde for liten bøy til at det holdt med et "drapunkt" på rulla. Hadde sleiden ca. 4/5 opp i masta og dro opp en annen line ca. 2/5 opp og trakk dem godt bakover. Da tidde det stille :smiley: Men ulinga ble jeg dessverre ikke kvitt før seilet var på plass igjen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...