Jump to content

Fabrikkny motor i Nidelv 24. Hvilken?

Nidelv24!

Recommended Posts

Hei.

Vurderte en periode å erstatte en defekt Md11c med en overhalt motor, men det har vi slått fra oss. Nå blir det installasjon av ny motor.

Alt 1 : VP D1-30. 27hk. Med rabatter og innbytte av motor kommer den på 66.000. Komplett med gear, instrumenter og stor dynamo. Maks 3200rpm og 3 sylindre.

Alt 2 : Craftsman 42 hk. Uten rabatter 75.000inkl gear, kabelstokk og instrumenter. Sikkert mulig å prute noe på denne. Maks 3000rpm og 4 sylindre.

Evt. 27 hk. 3600rpm og 3 sylindre. 65.000 inkl gear.

Alt 3 : Nanni n3. 30. 29hk. Har ikke fått pris på denne enda. Maks 3600rpm og 3 sylindre.

Alt 4 : Vetus m3. 28. 27hk. Veiledene 65.000kr med gear. 3600rpm og 3 sylindre.

Jeg har ikke prøvekjørt noen av disse, men vil tro at vp'en og 42hk'en fra Craftsmann vil være motorene med minst støy og vibrasjoner? Dette har selvfølgelig mye å si. De bruker rundt 7-8 liter i timen alle sammen.

Noen som har erfaring med noen av disse? Innspill?

Hei ser du bor i hordaland.Da burde du se på Lombardini hos Sandviken Motor.Frydenbø er importør.Meget gode motorer som har en grei pris og de er servicevennlige.Jeg har hatt to stk i to forskjellige snekker en tre syl.og en en fire syl.Ingenting negativt å si om de.

En bekjent kjøpte nettop en ny Yanmar 27 hk men har ikke fått instalert den ennå men den er sikkert rimelig stillegående.Litt lyd blir det jo alltid.Ellers er jo Volvo P.også rimelig stillegående.

De andre du nevner har jeg også bare hørt godord om untatt Craftman som jeg ikke har hørt noe om.Kinesisk?

Lykke til

Jeg tror ikke du kommer til å få igjen de pengene du legger ned i ny motor,

tvert i mot koster det like mye som båten er verdt.

Men det er ikke alt vi gjør som er like økonomisk alltid.. :smiley:

Jeg tror ikke det har noen hensikt å gå for motor med mer enn 27hk,

båten går naturlig 7 knop max,og det er skroget som bestemmer det,

ikke motoren.

Men uansett, jeg hadde nok gått for en VP, det blir vel enklest med garanti,

service og deler - iallefall når den er konkuransedyktig på pris.

Det er på ingen måte det økonomisk riktige å gjøre, men vi har hatt båten lenge og har ingen planer om å selge. Da er det godt å ha en motor vi kan stole på. Den blir brukt mye, så det "forsvarer" investeringen.

Craftsman er en marinisert mitsubishi basis motor. Rimelig ny på markedet.

Skal sjekke ut Lombardini. Takk for tips !

"Alle" snakker om att det ikke lønner seg å skifte motor i ei snekke,en få ikke igjen pengene ved salg osv.

Hva om du kjøper feks. en 2005 mod Audi eller ny for densaks skyld,får du da pengene igjen ?Eller en daycruser til 350tus.feks.

Nei folk må få kose seg med den båten de selv liker,å kjøpe ny motor er ikke dumt.Det som betyr noe er jo att eieren selv er fornøyd.

De andre du nevner har jeg også bare hørt godord om untatt Craftman som jeg ikke har hørt noe om.Kinesisk?

Lykke til

Då kan du jo lesa meir her på BP!

Du kan jo òg lesa bøkene til Ragnar Kvam.

Eg hatar Volvo Penta. Eg har hatt to av dei. Aldri meir!

Det at VP er rimelege i innkjøp er ein grunnpilar i salsstrategien deira. Ved å ha ein rimeleg pris får dei mange stakkarar til å installera VP, og båtfabrikantar (t.d. Bavaria) til å gjera det same. Kvar trur du dei tek det att? Det er på hyppige feil, og høge deleprisar.

Sjølv har eg Sabb og Yanmar i mine båtar. Dersom eg skulle skifta Yanmarane hadde eg òg vurdert Beta Marin, men eg har ikkje personleg erfaring med desse.

Til trådstartar, lykke til.

Ask

Då kan du jo lesa meir her på BP!

Du kan jo òg lesa bøkene til Ragnar Kvam.

Eg hatar Volvo Penta. Eg har hatt to av dei. Aldri meir!

Det at VP er rimelege i innkjøp er ein grunnpilar i salsstrategien deira. Ved å ha ein rimeleg pris får dei mange stakkarar til å installera VP, og båtfabrikantar (t.d. Bavaria) til å gjera det same. Kvar trur du dei tek det att? Det er på hyppige feil, og høge deleprisar.

Sjølv har eg Sabb og Yanmar i mine båtar. Dersom eg skulle skifta Yanmarane hadde eg òg vurdert Beta Marin, men eg har ikkje personleg erfaring med desse.

Til trådstartar, lykke

Ask

Hei Ask.Trodde de minste Vp motorene var bedre en de store,mulig eg tar feil.

Redigert av G-sabb (see edit history)

Er fortsatt skeptisk til turtallet på de fleste av motorene dere forslår, 3600-800 virker høyt. Md'en som står i båten nå hadde maks 2500. De støyer selvfølgelig mindre enn den, men vil ikke Volvoen og største Craftsman gå stillere?

Har sendt forespørsel på en Yanmar, men frykter den ikke blir aktuell pga pris.

Har D1 30 fra VP vært plaget med feil? Eller er det det dårlige ryktet på de store motorene til VP som gjør at dere er skeptisk til denne?

"Alle" snakker om att det ikke lønner seg å skifte motor i ei snekke,en få ikke igjen pengene ved salg osv.

Hva om du kjøper feks. en 2005 mod Audi eller ny for densaks skyld,får du da pengene igjen ?Eller en daycruser til 350tus.feks.

Nei folk må få kose seg med den båten de selv liker,å kjøpe ny motor er ikke dumt.Det som betyr noe er jo att eieren selv er fornøyd.

Akkurat :)

Er fortsatt skeptisk til turtallet på de fleste av motorene dere forslår, 3600-800 virker høyt. Md'en som står i båten nå hadde maks 2500.

hva marsjet du på med den gamle? den var jo 2 syl, og med mer hk i ny motor kan du sikkert marsje med under 3000.

etter min mening gir 3 sylindre og ikke alt for høyt turtall et behagelig lydbilde

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

skulle også til å foreslå sole, de bruker også mitsubishi sombasis på de minste motorene. ser de også har en litt større 3syl som har maksturtall på 3000

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Ofte er de små motorene fra VP Perkins motorer. Det er vår D2

D1-D2 serien til VP er basert på Shibaura motorer, som Perkins er medeier i.. Shibaura har vært i markedet siden 1950, og de er store på små lettvekts dieselmotorer, de fleste kjenner dette gjennom Toshiba som er forkortelse for (Tokyo-Shibaura-Engineering) som gikk sammen med IHI og dannet Shibaura .. Selv hadde jeg ikke vært bekymret for en motor fra Shibaura selv om den er grønn i fargen og merket med VP.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg ville gått for noe rundt 50 hk. Kjenner en som har en Nidelv 24 med 50hk (Nanni?) og han synes det er en optimal kombinasjon. Nidelven har såpass mye bæreflate akterut at den klarer mer enn 7 knop om du har motor til det. Tror han klarer rundt 11 på sin...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg hadde Craftsman 42 hk i gamle-båten. Det var en suveren motor. Jeg vurderte også sole, men prisene var vanvittig og basemotoren den samme. Dessuten var Craftsman sin 42 hk litt mer kompakt og hadde mye bedre lakk enn de andre. Ellers er det kun fargen og litt forskjellige luftfilterbokser, og varierende størrelse på dynamo som skiller motorene. Og selvfølgelig pris! Da jeg skulle installere valgte jeg Craftsman pga overlegen pris samt at det var en flott bygget motor, med lakk av høy kvalitet. Den hadde også eksosbend av bronse så en slipper forhåpentligvis å bytte det med det første. Craftsman er forøvrig kun et nytt navn på markedet, men det er gamle motoriingeniører fra en annen stor motorprodusent som til slutt kjøpte opp farikken og startet craftsman. De har bygget marinemotorer i over 30 år. Jeg ble senere forhandler av disse motorene og mener fortsatt at dette er det beste alternativet til vp og Yanmar pga seriøs importør, pris og høy kvalitet.

Bildøy marina er forøvrig dønn seriøse og har installert flere 42 hk i den båten du har. Vet at de ferdigstilte en i forrige uke, kanskje du kan få kikke på den? Jeg har installert en 27 hk i samme båt. Begge oppsett er fine, men 42 hk gir deg litt ekstra skyv når du trenger det, og Nidelven er ganske bred i hekken slik at den ikke bare vil grave seg ned :thumbsup:

Jeg ville gått for noe rundt 50 hk. Kjenner en som har en Nidelv 24 med 50hk (Nanni?) Nidelven har såpass mye bæreflate akterut at den klarer mer enn 7 knop om du har motor til det. Tror han klarer rundt 11 på sin...

Har ikke det litt med årsmodell å gjøre?

Mener at skroget ble noe forandret for å kunne klare noe mer enn 7-8 kn. uten å grave seg for mye ned.

Når denne forandringen kom vet jeg ikke, men vil tro på slutten av 80/begynnelsen på 90 tallet.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...