LM 605 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 En bekjent satte nylig inn en Vetus 42 hk i Nidelven. Mener den gjorde 11,5 knop (3000o/m) på full guffe. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Jeg har vært like "dum" som deg: Satt inn ny motoer i en gammel båt pga kjærlighet og bruk. I mitt tilfelle valgte jeg en TMDE diesel fra Telemark Trade, de er ok. For en tresylindra diesel på 27 hK skulle de ha 39 500. Så kom aksling og propell i tilegg, det betalte jeg 12500 for. Motorene tror jeg langt på vei er like OK idag, det er rimelig standardisert, men jeg ville forhørt meg godt om hvem som skulle ta installasjonen. Så langt er jeg fornøyd med motoren, den har nå gått vel 50 timer og min Tromø 23 gjør sine 6 knp på 1500-1800 omdreininger, dvs at jeg belaster motoren lite. Ser at du blir anbefalt en sterk motor som skal få båten din opp i over 11 knop. Jaja, det er jo avhengig av hvordan en vil være på sjøen. Du betaler mye i endret båtopplevelse for de 4 knopene ekstra.. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 fordi om man har mulighet til å kjøre i 11 knop så betyr ikke det at man må kjøre i den farta hele tida.... Og på disse småmotorene er det heller ikke turboer som kan sote ned om de kjøres på moderat turtall Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Gudrun Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Vet ikke om disse er anbefalt for deg tidligere? Vel er ihvertfall endel av dette motormerke i både fiske og fritidsbåter. Nogva er jo og et velrenommert firmanavn som ikke selger motorer etc. de ikke kan stå inne for.. Svarer gjør de og når du sender avgårde epost. http://www.nogva.no/?CatID=1187 Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Ser at du blir anbefalt en sterk motor som skal få båten din opp i over 11 knop. Jaja, det er jo avhengig av hvordan en vil være på sjøen. Du betaler mye i endret båtopplevelse for de 4 knopene ekstra.. Den der forstod jeg ikke helt? Man er da ikke pålagt å gå for full gass uansett motorstørrelse? Men det er fint å ha krefter i reserve slik at man til vanlig holder et behagelig turtall og belastning og i krevende situasjoner kan gi på litt. Jeg har 70hk i min Viksund, og klarer å presse den opp i 11 knop på max. Men dette er kun teoretisk, båten rir såpass på kjølen da at det er direkte ubehagelig. Dessuten drar den halve havet med seg i slike hastigheter. Men i dårlig vær er det ofte gulll verdt å ha ekstra krefter å ta av. Støynivå/lydbilde er også et helt annet på halvt kontra 90% effektuttak. Og sist, men ikke minst, jeg vil tro at en Nidelv 24 med maxfart på 11knop er mye mer lettsolgt enn en som maxer på 6,5 knop.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Nidelv24! Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Her var mye gode forslag ! Det kan se ut til at vi ender opp med en Craftsman på 42 hk dersom vi får en grei pris. Veil pris er 75.000. Da får vi 4 sylindre og et forholdsvis lavt maks turtall på 3000rpm. Forhandleren av denne er ikke langt unna der vi bor, og de har erfaring med montering i Nidelv 24. Merket er jo forholdsvis nytt, men ryktet skal ha det til at det er tidligere ansatte hos Vetus som står bak. Vetus og Sole bruker jo samme Mitsubishimaskin, så jeg er ikke bekymret for kvaliteten. Er det noen som kjenner noen med en craftsman maskin her inne? Maksfarten på rundt 11-12 knop betyr lite til vanlig, med det er greit å ha en reserve dersom det er lange strekk eller mye vær. Fordelen er også som nevnt over at ved 7-8 knop er turtallet lavt og forbruket deretter.. Uansett, det skal bli bra med en motor vi kan stole på ! Redigert 16.September.2013 av Nidelv24! (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Uansett, det skal bli bra med en motor vi kan stole på !Jeg har veldig sansen for at det velges å sette nye maskiner i gamle båter. Se på det som en 10-års investering.Då tar det seg bedre ut på papiret.. Denne båten trenger ikke det største foreslåtte alternativet. Når den var ny kunne du velge mellom den sterke 36-hesteren, eller den noe svakere 24-hesteren. Du trenger ikke 40+ for å masje i 7 knop. Hør med Ragnar Ringstad i Fredrikstad, hva de mener.. Redigert 16.September.2013 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Heisann Ta å sjekk linken her, dette er motorer som er basert på Kubota dieseler og har svært høy kvalitet på marinisering. ZF gir som standard Jeg har agentur på dette merket i Norge, men der er kun lite problem, CE merking, Phasor krever at jeg kjøper minst fire stk. på første bestilling for å ta seg bryet med å CE merke dem, om du eller andre her intressert i en SVÆRT! billig motor så send meg en IM, dei første fire blir solgt helt uten noen form for forteneste, men dette er forbeholdt at jeg for importere fire stk. på en gang Jeg har en Phasor generator på vei til Norge nå, denne er for demo og for privat bruk, om noen skulle være intressert i eit Generator sett, er bare å sende en IM, tror neppe noen klarer matche prisene på desse gen settene, hvertfall ikke med så høy kvalitet http://www.phasormarine.com/propulsion.htm Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Du er i ferd med å gjøre valg med Craftman 42 hk, det er et fornuftig valg Samme basis motor som mange andre merker. Og ikke minst så betyr nærhet til forhandler, service og dele tilgang vesentlig ved motorbytte. Sitér dette innlegget Link to post
zoltan Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Er det ikke alu topper på desse Mitsubishi(craftman) motorene? Da hadde jeg heller lagt pengene i en Nanni, Volvo, Beta, Phasor med støpejernstopp ..Deletilgang på Kubota maskiner får du over hele verden inklusive Norge, men den største fordelen er at du ikke trenger så mange deler! Sitér dette innlegget Link to post
krone Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Ville gjort som Nero over; Kjøpt TDME fra Telemark Trade. Ikke så rart foresten siden jeg er importør. Aktuelle modeller: TDME 327 Kr.: 44.700,- TDME 332 Kr.: 46.900,- TDME 437 Kr.: 52.100,- TDME 446 Kr.: 58.100,- www.telemark-trade.no Men uansett: Lykke til med valget! Sitér dette innlegget Link to post
trixie2 Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Sitat: Men i dårlig vær er det ofte gulll verdt å ha ekstra krefter å ta av. Stiller meg noe undrende til denne påstanden. (Hvis båten fra før er direkte undermotorisert så er jeg enig.) Er jeg på sjøen i dårlig vær setter jeg ned farten og reduserer motorkraften. Jeg liker også store motorer, men å bruke pengene på en motor som er altfor stor og ikke gir valuta i form av fart eller andre egenskaper må da være bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Selvfølgelig setter man ned farten i dårlig vær! Men man trenger gjerne litt ekstra krefter til havnemanøvre mm i slikt vær, og til å komme seg ut av farlige situasjoner. Og 50 hk er ikke en veldig stor motor i en snekke som denne, den gir økt marsjfart slik at man kan marsje i 9-10 knop om man ønsker det. Alternativt holde seg til 7 knop og lavere støynivå. Valgfrihet.... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
trixie2 Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Til havnemanøvrering ville jeg da funnet ut hvilken leverandør som kan levere propellen med størst mulige blader og lavest mulig omdreining, dette gir mest skyvekraft til manøvrering. Dette kan også være den største motoren. Styrke i skrog og motorfundament er også dimensjonert den gangen båten ble bygget, det er ikke sikkert at skroget har godt av å bli utsatt for de kreftene som en større motorinstallasjon påfører skroget. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 50hk er ingen stor motor i en slik båt. Om du sjekker på finn vil du finne en med 50hk og to med 63hk av de som ligger ute nå. Resten er pent fordelt mellom 25 og 36 hk. Jeg vil tro at de med litt mer motor er lettere å få solgt.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Vindøyet Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Jeg hadde en MD2B, 25 hk i min Nideelv 24 fra 1975. Det var litt lite så jeg satte inn en MD 21B med 60 HK. Det ble alfor mye og båten gikk høyt vannet og giret veldig på kjølen da jeg passerte 8 knop. Skikkelig ustabil i sjøen og tung på roret. Men på lavt turtall var det behagelig. Tror ikke jeg vil anbefale større motor enn ca 36 hk. Alt over det er bortkastet. Sitér dette innlegget Link to post
ster Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Jeg hadde en 1986 modell Nidelv 24 med Volvo Penta 2003T med 43HK, gikk litt over 12 knop som maks på GPS (medstrøms), det er fint å kunne ligge i 8-9 knop når alle vil hjem og været også er i mot deg. Følte ikke at den gikk for høyt og var ustabil. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Er det ikke alu topper på desse Mitsubishi(craftman) motorene? Da hadde jeg heller lagt pengene i en Nanni, Volvo, Beta, Phasor med støpejernstopp ..Deletilgang på Kubota maskiner får du over hele verden inklusive Norge, men den største fordelen er at du ikke trenger så mange deler! Nope! toppen er i støpejern, sjøvannspumpa er fra jabsco, dynamo og starter fra bosch. Motoren er forøvrig selvluftende, basemotoren er Mitsubishi og leveres standard med eksosbend i bronse og flott motorpanel med auto. stopp. Denne motoren blir det ikke noe trøbbel med på mange mange år! Gratulerer med et godt og fornuftig kjøp Hold oss oppdatert om installasjon og prøvekjøring Sitér dette innlegget Link to post
Færderfyr Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Tenk også på om du må bygge om beddingen dersom du bytter merke. Uansett, ville jeg nok kjøpt snekkemotor i Sverige. Billigere, og hk avgift blir uansett ikke mye dersom du ikke går amok med antall HK. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Bull Svart 14.Juli.2023 Link til dette innlegget Svart 14.Juli.2023 Craftsman er fin og stillegående, men det elektriske er ikke egnet i båt. Kontrollpanelet er direkte latterlig bygd opp. På innsiden ser det ut som en billig PC. Dessuten kan du risikere å få en totalt inkompetent montør. Jeg har gått etter en viss montør her i Oslo og rettet på skadeverkene. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.