Jump to content

AGM batteri, varmt og buler kraftig opp på midten

Adland

Recommended Posts

Oppdaget i dag at et av forbruksbatteria ser ut som en frostskadet vannledning... Altså buler det kraftig opp på midten.. Ingen tegn til lekkasje, men godt og varmt... Har kobla fra lader og landstrøm, og avventer litt diskusjon med leverandører i morgen kva forhåndsregler eg bør ta... Og en diskusjon med forrige eier siden eg har kun hatt den i 3 dager, og uten landstrøm....

Erfaringer?
bilde

Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen....

koble det vekk fra de andre batteriene og.. å ta det ut... der er no alvorlig galt med det batteriet.

Tror ikke jeg ville ventet med å gjøre det til i morgen... Det er mest sannsynlig en selle som er kortsluttet. Å da ligger de andre batteriene å pusher på den cella..

Redigert av Bjørn Løvjomås (see edit history)

Endelig ble det Bobåt

Guest Kaptein Fredrik

Mulig det er lufteventiler og den har kanskje hengt seg opp. Jeg glemte å åpne proppen på ett batteri vi fylte med syre på jobben. Det ble nesten dobbel størrelse og enormt varmt. Potensiell bombe når de danner hydrogengass, under trykk.

Hva enn du gjør når du driver med farefulle batterier, bruk vernebriller! Skulle det gå til helv*** så har du ihvertfall synet i behold.

Ladespenning med landstrøm er på ca 13,7 V

HAr bestilt nye, 1 mnd leveringstid, men ellers samme batteria, kobler vekk det eine og tar det ut, og lar resten stå, evt til neste vår så eg får nye til sesongen, ikkje poeng i å la de stå å bli ødelagt i heile vinter....

Prisen var faktisk heller ikkje avskrekkende....

13,7v høres litt rart ut. På micc panelet har du tre lamper, bulk, absorption og float. Om du floater 13,8v så er det fabrikk innstilling agm ved 25 grader på batteriene. Anbefaler at du leser deg opp på dette på forumet her og gjør din egen vurdering. Det er enkelt å få lavere float spenning om du vil ha det.

Bestilte du samme merke? fra hvor bestilte du? Pris?

Batteriene er agm batterier

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Demontert de to i midten som er mest deformert i dag.... Men de har vært så varme at de gikk ikkje a dele før eg fikk de ut på kaia og fikk noe i mellom i underkant....

Limer inn en utalelse eg fikk fra en med noen år i batteribransjen: :-)

Vi vet att alle batterier er utsatt for selvutladning når batteriene ikke er i bruk, denne prosessen foregår kontinuerlig helt til prosessen er fullført og batteriet er helt utladet, det er kun ladding som kan reversere denne prosessen. Sulfatering oppstår om batterier blir stående helt eller delvis utladet under en lengre tid og fordi det da kommer til å skje en omkrystallisering av blysulfat som dannes under utladning.

Omkrystallisering gjør at det blir allerede vanskeligere å lade batteriet og leder til mindre batterikapasitet.

Om sulfateringen får utveksles under noen måneder blir batteriet ødelagt.

Det er derfor viktig å holde batteriene fulladet.

I romtemperatur synker hvilespenningen for et Kalsiumbatteri med ca 1mV per dag.

Etter 100 dager har altså hvilespenningen minsket med ca 0,10V, eks. fra 12,7V til 12,6V.

For hver tiende grad Celsius som temperaturen går ned reduseres selvutladningen med 50%. Når hvilespenningen er nådd 12,4 volt begynner batteriet å ta skade og bør lades.

LADNINGSTID VED ULIKE TEMPERATURER

Selvutladningen kommer Ann på omgivelsestemperaturen

• 10 °C kaldere halverer selvutladningen

• 10 °C varmere fordobler selvutladningen.

Exempel ​

• +30°C ​2 mån

• +20°C ​4 mån

• +10°C ​8 mån

• 0°C ​16 mån

Så om batteripakken er blitt lagret for eksempel i 18 måneder uten ladning så vil batteriene være ødelagt, om en prøver å lade så tar ikke batteriet i mot strøm og de vil de bli varme og gasser og vi vil se sånne skader som i dette tilfellet. Vi regner en gjennomsnittlig levetid på forbruksbatteriene i en båt å være 5 til 7år avhengig av riktig bruk og vedlikehold, ladding.

Redigert av Adland (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...