Adland Startet 15.September.2013 Link til dette innlegget Startet 15.September.2013 Oppdaget i dag at et av forbruksbatteria ser ut som en frostskadet vannledning... Altså buler det kraftig opp på midten.. Ingen tegn til lekkasje, men godt og varmt... Har kobla fra lader og landstrøm, og avventer litt diskusjon med leverandører i morgen kva forhåndsregler eg bør ta... Og en diskusjon med forrige eier siden eg har kun hatt den i 3 dager, og uten landstrøm....Erfaringer? Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 (redigert) koble det vekk fra de andre batteriene og.. å ta det ut... der er no alvorlig galt med det batteriet. Tror ikke jeg ville ventet med å gjøre det til i morgen... Det er mest sannsynlig en selle som er kortsluttet. Å da ligger de andre batteriene å pusher på den cella.. Redigert 15.September.2013 av Bjørn Løvjomås (see edit history) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 (redigert) Der fant du batteriene ja Bare det batteriet som er defekt? Er dette batterier fra da båten var ny, eller er de nyere? Er det start, forbruk eller navigasjonsbatteri? Hva som har forårsaket dette vet jeg ikke, men jeg vil gjette på kortslutning inni batteriet. Redigert 15.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 (redigert) Send en IM til Bitteliten som også har NW. Han kjenner til batteriene ombord. Regner med at det sitter Mastervolt ombord. Ser jeg var for sent ute :) Redigert 15.September.2013 av baatsman (see edit history) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Adland Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Det er et av de 4 forbruksbatteria... Og 3 av de har likt serienr, mens det som er ødelagt har et helt annet nr, men er likt i størrelse/fabrikat... Antar at de er fra båten er ny, men mistenker at et eller tre av de er bytta... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Hva slags merke på batteriene? leoch eller mastervolt? Ser ikke ut som batteriene jeg har hatt ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Leoch batterier...150 ah... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 (redigert) Da er de nok fra Mastervolt Sverige. Sjekk med exen når de kom ombord. Om de er gamle bør du bytte alle.... Redigert 15.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 15.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Er vel nok å bytte de 4 forbruksbatteria?? Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bitteliten Svart 15.September.2013 Link til dette innlegget Svart 15.September.2013 Tre forbruk, ett navigasjon, ett start tror jeg du har Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Nope, et navigasjon, to start, og 4 forbruk... Er i hvertfall 7 batteri, derav 4 er sammenkoblet og resten ser ut til å være kvar for seg... Redigert 16.September.2013 av Adland (see edit history) Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Mulig det er lufteventiler og den har kanskje hengt seg opp. Jeg glemte å åpne proppen på ett batteri vi fylte med syre på jobben. Det ble nesten dobbel størrelse og enormt varmt. Potensiell bombe når de danner hydrogengass, under trykk. Hva enn du gjør når du driver med farefulle batterier, bruk vernebriller! Skulle det gå til helv*** så har du ihvertfall synet i behold. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Hva er spenningen når landstrømmen står på ? Synes det batteriet som står nærmest nærmere kamera også ser litt ruglete ut. Kan det være at batteriene har blitt dødvarme av for høy spenning ? Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Ladespenning med landstrøm er på ca 13,7 V HAr bestilt nye, 1 mnd leveringstid, men ellers samme batteria, kobler vekk det eine og tar det ut, og lar resten stå, evt til neste vår så eg får nye til sesongen, ikkje poeng i å la de stå å bli ødelagt i heile vinter.... Prisen var faktisk heller ikkje avskrekkende.... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) 13,7v høres litt rart ut. På micc panelet har du tre lamper, bulk, absorption og float. Om du floater 13,8v så er det fabrikk innstilling agm ved 25 grader på batteriene. Anbefaler at du leser deg opp på dette på forumet her og gjør din egen vurdering. Det er enkelt å få lavere float spenning om du vil ha det. Bestilte du samme merke? fra hvor bestilte du? Pris? Batteriene er agm batterier Redigert 16.September.2013 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Bestilte eksakt samme merke og betegnelse ja, litt spesielle mål på de og har lite å gå på.... Bestilte på Bergen Batteriservice... Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
hegra Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Jeg mener at selv om dette er AGM batteri er de vel ikke fullstendig tette, eller er de det ?? Det skal vel være en sikkerhetsventil som åpner hvis det blir for høyt innvendig trykk. Kan det være at en slik ventil er blokkert når de står så tettpakket i batterikassen ?? Tenkte bare på at det kanskje kan skje igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Dette er et 12Ah gel-batteri som har blitt ladet med feil polaritet. Var myk i plasten og ikke mulig å håndtere med bare hender. Minner litt om trådstarters bilde. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Bitteliten Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Det er en gassventil med resirkulasjon tilbake til batteriene, men noe slipper ut ja Sitér dette innlegget Link to post
Adland Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 (redigert) Demontert de to i midten som er mest deformert i dag.... Men de har vært så varme at de gikk ikkje a dele før eg fikk de ut på kaia og fikk noe i mellom i underkant.... Limer inn en utalelse eg fikk fra en med noen år i batteribransjen: :-) Vi vet att alle batterier er utsatt for selvutladning når batteriene ikke er i bruk, denne prosessen foregår kontinuerlig helt til prosessen er fullført og batteriet er helt utladet, det er kun ladding som kan reversere denne prosessen. Sulfatering oppstår om batterier blir stående helt eller delvis utladet under en lengre tid og fordi det da kommer til å skje en omkrystallisering av blysulfat som dannes under utladning. Omkrystallisering gjør at det blir allerede vanskeligere å lade batteriet og leder til mindre batterikapasitet. Om sulfateringen får utveksles under noen måneder blir batteriet ødelagt. Det er derfor viktig å holde batteriene fulladet. I romtemperatur synker hvilespenningen for et Kalsiumbatteri med ca 1mV per dag. Etter 100 dager har altså hvilespenningen minsket med ca 0,10V, eks. fra 12,7V til 12,6V. For hver tiende grad Celsius som temperaturen går ned reduseres selvutladningen med 50%. Når hvilespenningen er nådd 12,4 volt begynner batteriet å ta skade og bør lades. LADNINGSTID VED ULIKE TEMPERATURER Selvutladningen kommer Ann på omgivelsestemperaturen • 10 °C kaldere halverer selvutladningen • 10 °C varmere fordobler selvutladningen. Exempel • +30°C 2 mån • +20°C 4 mån • +10°C 8 mån • 0°C 16 mån Så om batteripakken er blitt lagret for eksempel i 18 måneder uten ladning så vil batteriene være ødelagt, om en prøver å lade så tar ikke batteriet i mot strøm og de vil de bli varme og gasser og vi vil se sånne skader som i dette tilfellet. Vi regner en gjennomsnittlig levetid på forbruksbatteriene i en båt å være 5 til 7år avhengig av riktig bruk og vedlikehold, ladding. Redigert 20.September.2013 av Adland (see edit history) Sitér dette innlegget Har etter mange års kamp gitt opp kampen mot trefotsjuka.... Igjen.... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.