Jump to content

webasto 3500 starter ikke

snekko880

Recommended Posts

Jeg har en 2 år gammel webasto air top 3500.

Den har virket greit frem til i dag, når den blir satt på kjører den opp som den skal, men den vil ikke tenne.

Det er rikelig med diesel på tanken, spenningen inn til webasto er 12,5v. Etter å ha gjennomgått startprosedyren kjører den turtallet ned og

Power lampen begynner å lyse. 1 langt blink og deretter 5 raske blink. Har prøvd å ta ut sikkring (etter at webasto hadde stoppet) dette gjorde ingen forskjell..

noen gode ideer til hva som kan gjøres?

Power lampen begynner å lyse. 1 langt blink og deretter 5 raske blink. Har prøvd å ta ut sikkring (etter at webasto hadde stoppet) dette gjorde ingen forskjell..

noen gode ideer til hva som kan gjøres?

Hadde samme symtom på min. Etter mye om og men klippet jeg av ledningen til sensoren og loddet på ny mellom sensor og varmer. Årsaken var ledningsbrudd, varmeren ville ikke starte når den ikke hadde kontakt med sensor. Når jeg feilsøkte klippet jeg av ledningen nær varmer og sensor og tvinnet sammen ledningene bak i motorrommet - da fyra den med en gang. Sensor var hel og feilen lå i ledningen jeg hadde klippet bort.

Som stålmarken sier er det de lange blinkene som er feilkoden.

Hos meg var dieselrøreret bak brennputen tett av sot, da vil man kunne sjå at dieselen går frem og tilbake i nylonrøret og ikke inn til varmeren.

Kan jo være glødestift også men hos meg har den aldri feila på de to webastoene eg har hatt. Nedsota brenngitter/pute er jo også en mulighet.

Redigert av volfro (see edit history)

Hei. Fann du ut av kva som var gale med webastoen din? Hadde vore kjekt og vite :-)

Hei Emma1, eg har ikkje hatt anledning til å gå i båten enda, så eg har ikkje fått prøvd meg på tipsene her.. eg skal gi tilbakemelding så fort eg får anledning :smiley:

12.5 V er kanskje for lite spenning inn på webasto ?

Hei Sæbø, i følge manualen skal driftspenning ligge mellom 10,5 og 16 volt, så eg trur vel kanskje ikkje det er der problemet ligger.. skal sjølvsagt måle spenningen når eg kommer ut til båten igjen, for sikkerhets skyld

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...