snekko880 Startet 15.September.2013 Link til dette innlegget Startet 15.September.2013 Jeg har en 2 år gammel webasto air top 3500. Den har virket greit frem til i dag, når den blir satt på kjører den opp som den skal, men den vil ikke tenne. Det er rikelig med diesel på tanken, spenningen inn til webasto er 12,5v. Etter å ha gjennomgått startprosedyren kjører den turtallet ned og Power lampen begynner å lyse. 1 langt blink og deretter 5 raske blink. Har prøvd å ta ut sikkring (etter at webasto hadde stoppet) dette gjorde ingen forskjell.. noen gode ideer til hva som kan gjøres? Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Feilkoden betyr at den ikke har startet etter to forsøk. Det er ikke flere feilkoder der? Det er de lange blinkene som er feilkode. Sitér dette innlegget Link to post
emma1 Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Akkurat samme som eg hadde på min i sommar. Hadde den på verksted,men dei fann ikkje ut av det. Den var ikkje nedsota. Prøvde og bytte brennkammeret til inga nytte.Kjøpte til slutt ny.Trur kansje det var elektronikken det var noko gale med. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Høres ut som ett dieselproblem. Går pumpa og du er sikker på at det kommer diesel frem til varmer? Den "spytter" diesel inn i varmeren i små støt. En bitte liten lekasje og det stopper opp. Eventuelt møkk i filteret, (Hvis du har filter) Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
dante Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Power lampen begynner å lyse. 1 langt blink og deretter 5 raske blink. Har prøvd å ta ut sikkring (etter at webasto hadde stoppet) dette gjorde ingen forskjell.. noen gode ideer til hva som kan gjøres? Hadde samme symtom på min. Etter mye om og men klippet jeg av ledningen til sensoren og loddet på ny mellom sensor og varmer. Årsaken var ledningsbrudd, varmeren ville ikke starte når den ikke hadde kontakt med sensor. Når jeg feilsøkte klippet jeg av ledningen nær varmer og sensor og tvinnet sammen ledningene bak i motorrommet - da fyra den med en gang. Sensor var hel og feilen lå i ledningen jeg hadde klippet bort. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Ser ut til at du kan ha rett dante. 5 flash feil med temp. sensor. 7 flash var dieselpumpe feil. Mao. sjekk tempratur føleren. Servicemanualen ligger her. https://baatplassen.no/i/topic/33827-webasto/ Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
snekko880 Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Takk for gode forslag, og takk for linkene til service manualene.. Nå er det bare å hive seg i gang med feilsøkingen Sitér dette innlegget Link to post
volfro Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 (redigert) Som stålmarken sier er det de lange blinkene som er feilkoden. Hos meg var dieselrøreret bak brennputen tett av sot, da vil man kunne sjå at dieselen går frem og tilbake i nylonrøret og ikke inn til varmeren. Kan jo være glødestift også men hos meg har den aldri feila på de to webastoene eg har hatt. Nedsota brenngitter/pute er jo også en mulighet. Redigert 17.September.2013 av volfro (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
emma1 Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hei. Fann du ut av kva som var gale med webastoen din? Hadde vore kjekt og vite :-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 12.5 V er kanskje for lite spenning inn på webasto ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
snekko880 Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hei. Fann du ut av kva som var gale med webastoen din? Hadde vore kjekt og vite :-) Hei Emma1, eg har ikkje hatt anledning til å gå i båten enda, så eg har ikkje fått prøvd meg på tipsene her.. eg skal gi tilbakemelding så fort eg får anledning 12.5 V er kanskje for lite spenning inn på webasto ? Hei Sæbø, i følge manualen skal driftspenning ligge mellom 10,5 og 16 volt, så eg trur vel kanskje ikkje det er der problemet ligger.. skal sjølvsagt måle spenningen når eg kommer ut til båten igjen, for sikkerhets skyld Sitér dette innlegget Link to post
Key Freak Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Jeg kan i hvertfall bare glemme å starte min Webasto (vannvarmer) ved noe særlig lavere spenning enn 12,5v. Men det er muligens annerledes med luftvarmer. Sitér dette innlegget Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening Link to post
Mariell Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Start motoren og la den gå noen minutter før du starter Webastoen. Da får du i allefall svar på om det er for lav spenning som er årsaken. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det er nok forskjell på driftsspenning og det den trenger for å starte. Samtidig så trudde eg at de hadde automatisk nedstenging når batterikapasitet ble for lav. 10,5V er noe seint då Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.