_Torgeir Startet 16.September.2013 Link til dette innlegget Startet 16.September.2013 Har en Mercruiser V8 5,7LX 1996 mod. Har skiftet begge toppene, siste nå nettopp etter nok en runde med vann i oljen. I tillegg er begge raiser og eksosmanifold ny i sommer. For å være sikker på at alt er ok ønsker jeg i tillegg å skifte innsuget da det går 3 kjølekanaler i denne også. Fått beskjed at det ikke produseres slike lenger (??!) Ser at det selges Aluminium manifolder på Ebay, kan dette brukes på en båtmotor? Torgeir Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 At manifolden er i aluminium spiller isolert sett ingen rolle. At det går kjølekanaler i manifolden er nok for å varme opp innsuget. Bruk frostvæske som er beregnet for aluminiumsmotorer. Hulda har aluminiumsmanifold, og en drøss andre motorer. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Dette er ikke noe problem, du kan helt fint bruke innsug i aluminium på en båtmotor, og det er heller ikke uvanlig med aluminium både i innsug og andre steder på båtmotorer, men det kan være greit å gjøre som Hulda nevner, bruke frostvæske som er beregnet for aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
_Torgeir Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Takk for raske svar! Men nå glemte jeg å nevne en vesentlig ting når jeg ser dere snakker om frostvæske. Motoren er saltvannkjølt. Redigert 16.September.2013 av _Torgeir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 (redigert) Spiller ingen rolle, aluminium bør klare seg helt fint i kontakt med saltvann forutsatt at anoder osv. er montert, og det finnes saltvannskjølte motorer med aluminiumsblokk som holder helt fin, for eksempel Farymann o.l. Redigert 16.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
_Torgeir Svart 16.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Flott - da kan jeg sjekke de nærmere. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.