Jump to content

Vinterlagring av snekke med Yanmar 2QM15G på land?

Stig Å.

Recommended Posts

Bytt motorolje og filter, dieselfilter(e) og girolje også om det er en stund siden det var gjort. Kjør motoren med ferskvann fra bøtte/slange til den har driftstemp, og kjør så med frodtveske til du har fått hele systemet fult. Da har du fått vaska kjølinga og frostsikra den, frostvæske hindrer også rust .Jeg bruker også sprute over litt tynn olje over motor så den ikke skal ruste.

Bytt motorolje og filter, dieselfilter(e) og girolje også om det er en stund siden det var gjort. Kjør motoren med ferskvann fra bøtte/slange til den har driftstemp, og kjør så med frodtveske til du har fått hele systemet fult. Da har du fått vaska kjølinga og frostsikra den, frostvæske hindrer også rust .Jeg bruker også sprute over litt tynn olje over motor så den ikke skal ruste.

Den er kjørt i ferskvann de siste turene og står nå i ferskvann så trenger vel ikke og gjøre det da?

obs Stig, hvis du glemmer å gjøre dette kan hende motoren er ødelagt til våren. Tenk frostsprenging.

Kjempeviktig å kjøre igjennom med blanding av frostvæske og vann.

Tenkte jo og ta frostvæske men var mer den ferskvanns gjenomspylingen jeg tenkte på.

Leste en plass nå at det kun skulle holde med og tømme motoren for vann og la den stå tør og skifte oljer og filter?

Det er dreneringsplugger på motoren. Der kan du tappe den ned.

Det med å kjøre den med ferskvann på land kommer også at at motoren må bli varm før termostaten åpner seg. Det er først da du får kjørt frostvæske inn i hele kjølesystemet.

Når du først er i gang med å bli kjent med motoren og servicepunkter, så kan du skifte zink og innspisere eller bytte impelleren på sjøvannspumpa.

Noter deg hva du gjør.

Jeg ville ha byttet oljer mens båten ligger på vannet, da det er mindre styr med å få opp tempen på oljen når du ligger på sjøen.

Det er dreneringsplugger på motoren. Der kan du tappe den ned.

Det med å kjøre den med ferskvann på land kommer også at at motoren må bli varm før termostaten åpner seg. Det er først da du får kjørt frostvæske inn i hele kjølesystemet.

Når du først er i gang med å bli kjent med motoren og servicepunkter, så kan du skifte zink og innspisere eller bytte impelleren på sjøvannspumpa.

Noter deg hva du gjør.

Jeg ville ha byttet oljer mens båten ligger på vannet, da det er mindre styr med å få opp tempen på oljen når du ligger på sjøen.

Skal bytte imperelleren og termostaten kan jeg vel bare ta ut? (funker ivertfall på bil :P)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...