Stig Å. Startet 16.September.2013 Link til dette innlegget Startet 16.September.2013 Siden jeg er nye med båt med innenbordsmotor så er jeg usikker på hva jeg skal gjøre med motoren når jeg tar Isabella på land i oktober. Har søkt på Google og prøvt og finne noe her på dette forumet uten hell. Noen som kan gi meg noen tips på hva jeg må gjøre slik at jeg slipper og måtte handle ny motor til våren? :P Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 16.September.2013 Link til dette innlegget Svart 16.September.2013 Bytt motorolje og filter, dieselfilter(e) og girolje også om det er en stund siden det var gjort. Kjør motoren med ferskvann fra bøtte/slange til den har driftstemp, og kjør så med frodtveske til du har fått hele systemet fult. Da har du fått vaska kjølinga og frostsikra den, frostvæske hindrer også rust .Jeg bruker også sprute over litt tynn olje over motor så den ikke skal ruste. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Bytt motorolje og filter, dieselfilter(e) og girolje også om det er en stund siden det var gjort. Kjør motoren med ferskvann fra bøtte/slange til den har driftstemp, og kjør så med frodtveske til du har fått hele systemet fult. Da har du fått vaska kjølinga og frostsikra den, frostvæske hindrer også rust .Jeg bruker også sprute over litt tynn olje over motor så den ikke skal ruste. Den er kjørt i ferskvann de siste turene og står nå i ferskvann så trenger vel ikke og gjøre det da? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 obs Stig, hvis du glemmer å gjøre dette kan hende motoren er ødelagt til våren. Tenk frostsprenging. Kjempeviktig å kjøre igjennom med blanding av frostvæske og vann. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 obs Stig, hvis du glemmer å gjøre dette kan hende motoren er ødelagt til våren. Tenk frostsprenging. Kjempeviktig å kjøre igjennom med blanding av frostvæske og vann. Tenkte jo og ta frostvæske men var mer den ferskvanns gjenomspylingen jeg tenkte på. Leste en plass nå at det kun skulle holde med og tømme motoren for vann og la den stå tør og skifte oljer og filter? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Det er dreneringsplugger på motoren. Der kan du tappe den ned. Det med å kjøre den med ferskvann på land kommer også at at motoren må bli varm før termostaten åpner seg. Det er først da du får kjørt frostvæske inn i hele kjølesystemet. Når du først er i gang med å bli kjent med motoren og servicepunkter, så kan du skifte zink og innspisere eller bytte impelleren på sjøvannspumpa. Noter deg hva du gjør. Jeg ville ha byttet oljer mens båten ligger på vannet, da det er mindre styr med å få opp tempen på oljen når du ligger på sjøen. Sitér dette innlegget Link to post
Stig Å. Svart 17.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Det er dreneringsplugger på motoren. Der kan du tappe den ned. Det med å kjøre den med ferskvann på land kommer også at at motoren må bli varm før termostaten åpner seg. Det er først da du får kjørt frostvæske inn i hele kjølesystemet. Når du først er i gang med å bli kjent med motoren og servicepunkter, så kan du skifte zink og innspisere eller bytte impelleren på sjøvannspumpa. Noter deg hva du gjør. Jeg ville ha byttet oljer mens båten ligger på vannet, da det er mindre styr med å få opp tempen på oljen når du ligger på sjøen. Skal bytte imperelleren og termostaten kan jeg vel bare ta ut? (funker ivertfall på bil :P) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Mener du har to tømmeplugger på din motor. Skru av slangen nede ved impellerpumpa også så er motoren helt tørr. Evt fyll den med frostveske og vann i riktig blanding. Obs, ren frostveske fryser mye lettere enn blandet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.