JanDL Startet 17.September.2013 Link til dette innlegget Startet 17.September.2013 Hei! Prøver på ny da jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i valg av emnetittel forrige gang. Håper det går bra nå! Skal investere i ny pilot til min Alo 96MS, en 32 fots motorseiler med hydraulisk styring. Den har tradisjonelt seilbåtskrog med finnekjøl og spaderor. Båtvekt ferielastet er om lag 6 tonn. Tenkte å kjøpe den nye Raymarine Evolution. Er i midlertid usikker på hvilken jeg skal velge.. Styresylinderen i Aloen er på 110ccm med en oppgitt skyvekraft på 40 kg/m. Med 0,5l hydraulikkpumpe (500ml/m) vil dette gi en borde til borde tid på ca 13 sekunder. Med 1,0 l vil tiden bli halvparten. Jeg har prøvd å beregne rormomentet ut fra formelen som ligger på Sleipner sin hjemmeside og funnet ut at dette er på ca 13kg/m og tror derfor at den sylinderen jeg har er tilstrekkelig. Leste et sted at man bør gange dette beregnede momentet med 2,5 for å ta høyde for kreftene som vil virke på en seilbåt. Hvis man tar dette i betrakning blir rormomentet 32,5 kg/m Prisforskjellen på de to pilotene er stor, ca 9000kr i differanse. Trenger erfaringer på følgende: Har jeg kraftig nok styresylinder? Er borde til borde tid på 13 sek tilstrekkelig med kuling i kastene og vinden i ryggen på en seilbåt? Håper på konstruktive svar! Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Hei, 13 sek. virker som lidt lang tid. Uten og ha sjekket det vil jeg tro min pilot bruker rundt 5-6 sek. jeg har en innstilling på piloten hvor jeg kan justere hastigheten på pumpen, men det krever jo at pumpen kan levere flow/trykk nok. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 (redigert) Du må ha 1.0 liters pumpe ellers så bruker du for lang tid borde borde. Jeg monterte pilot i båten min til denne sesongen å fikk det ikke til å virke. Sendte komponenter frem å tilbake halle sommeren, helt til fokuset blei satt på pumpen i forhold til sylinder å det da viste seg at jeg hadde forlita pumpe 0,5 l responsen fra roret gjikk så trekt at komputeren hang ikke med. Så blei det ny pumpe å alt virka med en gang. Jeg har XPA10 å diferansen i pris på pumpene er ikke så mye. Det er en tabell på Raymarin sine sider der det beregnes pumpe i forhold til sylinder. Snakk med Mjøsservice dem var helt topp med service når først trøbelet var dær. Jeg kjøpte den dær. Kan anbelales. Redigert 17.September.2013 av Sayana (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Du må ha 1.0 liters pumpe ellers så bruker du for lang tid borde borde. Jeg monterte pilot i båten min til denne sesongen å fikk det ikke til å virke. Sendte komponenter frem å tilbake halle sommeren, helt til fokuset blei satt på pumpen i forhold til sylinder å det da viste seg at jeg hadde forlita pumpe 0,5 l responsen fra roret gjikk så trekt at komputeren hang ikke med. Så blei det ny pumpe å alt virka med en gang. Jeg har XPA10 å diferansen i pris på pumpene er ikke så mye. Det er en tabell på Raymarin sine sider der det beregnes pumpe i forhold til sylinder. Snakk med Mjøsservice dem var helt topp med service når først trøbelet var dær. Jeg kjøpte den dær. Kan anbelales. Hvet du hvor stor styresylinder du har, det er det som bestemmer pumpen og derav resten av pilotsystemet. Sitér dette innlegget Link to post
Håp Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Du må ha 1.0 liters pumpen. Du ligger helt i grenseland for halvliteren og vil neppe bli fornøyd med den. Du kan jo høre med Seatronic eller en av de andre om de har en komplett pakke SPX-10 liggende. Den kostet 13.500 før ferien. Disse pakkeprisene Raymarine operer med er ikke lett å bli klok på. Hvis styresylinderen passer uten vil den også passe med autopilot. Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Takker for gode innspill! Ser ut som om jeg må få hjelp her av noen proffer til å beregne rormomentet skikkelig. Videre bør jeg ha hjelp til å finne ut hva som er akseptabel tid borde til borde på en seilbåt under krevende forhold. Vet at ved autopilotberegninger på motorbåter er 14 sek en slags standard de går ut i fra. Mulig en seilbåt med finnekjøl dreier raskere når sjøen kommer inn aktenfra? Må kanskje høre med en båtprodusent.. Ikke lett dette her. Jeg har en styresylinder på 110ccm. Snakket med en som kunne piloter hos Raymarine. Han sa at 0,5l pumpen var ideell for meg. Når jeg går inn på anbefalte pumper til de forskjellige styresylindrene på raymarine.no står det at jeg må ha 1l pumpe.. Sitér dette innlegget Link to post
Sayana Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hei Du må under 10 sekunder. Husk at det går seinere når pumpa jobber med motstand. Hvis du klarer å styre med rattpumpa så klarer den elektriske det også. Hadde ikke tatt sjangsen på forlita pumre det har jeg streva med i halle sommer. Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Snakket med en hyggelig kar hor Sleipner i dag og han mente 10 s var maks. Det er tydelig at også bransjeproffene har ulik oppfatning om hva som bør være maks borde til borde tid, Selvsagt skal ikke en pilot normalt styre borde til borde. Viktigste er vel at man har et system som er raskt nok når man har sjøen på skrå inn bakfra. Flere seilere som har noen erfaring rundt dette? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Er det ikke å ta for hardt i på en sånn båt. Jeg har samme størrelse båt og den styrer jeg med en Raymarine 2000 rett på rorkulten. Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Mulligan, vet du hvor rask piloten din er fra borde til borde? Henger den med hvis det blåser friskt? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Ja, stort sett. Men hvis det blåser ordentlig friskt seiler jeg båten sjøl. Sitér dette innlegget Link to post
Elise Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Har du valget mellom to pumper ville jeg tatt den største, pilotene kan justers ned om pumpen skulle være for stor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.