Jump to content

Bistand til valg av ny Raymarine autopilot


JanDL

Recommended Posts

Hei! Prøver på ny da jeg ikke hadde satt meg godt nok inn i valg av emnetittel forrige gang. Håper det går bra nå!

 

 

Skal investere i ny pilot til min Alo 96MS, en 32 fots motorseiler med hydraulisk styring. Den har tradisjonelt seilbåtskrog med finnekjøl og spaderor. Båtvekt ferielastet er om lag 6 tonn.

Tenkte å kjøpe den nye Raymarine Evolution. Er i midlertid usikker på hvilken jeg skal velge..

 

Styresylinderen i Aloen er på 110ccm med en oppgitt skyvekraft på 40 kg/m. Med 0,5l hydraulikkpumpe (500ml/m) vil dette gi en borde til borde tid på ca 13 sekunder. Med 1,0 l vil tiden bli halvparten.

Jeg har prøvd å beregne rormomentet ut fra formelen som ligger på Sleipner sin hjemmeside og funnet ut at dette er på ca 13kg/m og tror derfor at den sylinderen jeg har er tilstrekkelig. Leste et sted at man bør gange dette beregnede momentet med 2,5 for å ta høyde for kreftene som vil virke på en seilbåt. Hvis man tar dette i betrakning blir rormomentet 32,5 kg/m

Prisforskjellen på de to pilotene er stor, ca 9000kr i differanse.

 

Trenger erfaringer på følgende:

Har jeg kraftig nok styresylinder?

Er borde til borde tid på 13 sek tilstrekkelig med kuling i kastene og vinden i ryggen på en seilbåt?

 

Håper på konstruktive svar!

Link to post

Du må ha 1.0 liters pumpe ellers så bruker du for lang tid borde borde.

Jeg monterte pilot i båten min til denne sesongen å fikk det ikke til å virke. Sendte komponenter frem å tilbake halle sommeren, helt til fokuset blei satt på pumpen i forhold til sylinder å det da viste seg at jeg hadde forlita pumpe 0,5 l

responsen fra roret gjikk så trekt at komputeren hang ikke med. Så blei det ny pumpe å alt virka med en gang. Jeg har XPA10 å diferansen i pris på pumpene er ikke så mye. Det er en tabell på Raymarin sine sider der det beregnes pumpe i forhold til sylinder.

Snakk med Mjøsservice dem var helt topp med service når først trøbelet var dær. Jeg kjøpte den dær. Kan anbelales.

Redigert av Sayana (see edit history)
Link to post

Du må ha 1.0 liters pumpe ellers så bruker du for lang tid borde borde.

Jeg monterte pilot i båten min til denne sesongen å fikk det ikke til å virke. Sendte komponenter frem å tilbake halle sommeren, helt til fokuset blei satt på pumpen i forhold til sylinder å det da viste seg at jeg hadde forlita pumpe 0,5 l

responsen fra roret gjikk så trekt at komputeren hang ikke med. Så blei det ny pumpe å alt virka med en gang. Jeg har XPA10 å diferansen i pris på pumpene er ikke så mye. Det er en tabell på Raymarin sine sider der det beregnes pumpe i forhold til sylinder.

Snakk med Mjøsservice dem var helt topp med service når først trøbelet var dær. Jeg kjøpte den dær. Kan anbelales.

Hvet du hvor stor styresylinder du har, det er det som bestemmer pumpen og derav resten av pilotsystemet.

Link to post

Du må ha 1.0 liters pumpen. Du ligger helt i grenseland for halvliteren og vil neppe bli fornøyd med den. Du kan jo høre med Seatronic eller en av de andre om de har en komplett pakke SPX-10 liggende. Den kostet 13.500 før ferien. Disse pakkeprisene Raymarine operer med er ikke lett å bli klok på.

 

Hvis styresylinderen passer uten vil den også passe med autopilot.

Link to post

Takker for gode innspill! Ser ut som om jeg må få hjelp her av noen proffer til å beregne rormomentet skikkelig. Videre bør jeg ha hjelp til å finne ut hva som er akseptabel tid borde til borde på en seilbåt under krevende forhold. Vet at ved autopilotberegninger på motorbåter er 14 sek en slags standard de går ut i fra. Mulig en seilbåt med finnekjøl dreier raskere når sjøen kommer inn aktenfra? Må kanskje høre med en båtprodusent..

 

Ikke lett dette her. Jeg har en styresylinder på 110ccm. Snakket med en som kunne piloter hos Raymarine. Han sa at 0,5l pumpen var ideell for meg. Når jeg går inn på anbefalte pumper til de forskjellige styresylindrene på raymarine.no står det at jeg må ha 1l pumpe..

Link to post

Snakket med en hyggelig kar hor Sleipner i dag og han mente 10 s var maks. Det er tydelig at også bransjeproffene har ulik oppfatning om hva som bør være maks borde til borde tid, Selvsagt skal ikke en pilot normalt styre borde til borde. Viktigste er vel at man har et system som er raskt nok når man har sjøen på skrå inn bakfra.

 

Flere seilere som har noen erfaring rundt dette?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...