Bernt Startet 17.September.2013 Del på Facebook Startet 17.September.2013 Når en kompis starter sin 2 cylindrede volvo md 20XX så piper det i panelet og varsler lade feil men dynamoen lader . Noen som veit hvordan summer er koblet ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Md 2030 var det vist Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Er det slik å forstå at alarmen ikke gikk tidligere? Jeg kjenner ikke det elektriske systemet på denne modellen, men om det er en overvåkning for oljetrykk er det vel helt naturlig ved start av motor at lampa for oljetrykk og ladelampa lyser og alarmen låter inntil oljetrykket har nådd et visst nivå og dynamoen lader.. Derimot er det vel ikke så vanlig at manglende lading gir lydalarm? Kanskje pæra for oljetrykkalarm har blåst om den ikke lyser og at det egentlig er manglende oljetrykk som er problemet?? Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Bernt Svart 19.September.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.September.2013 Var i båten og målte i dag : båten lader men pipen på ladinga og lyset til glødinga er ustabilt kommer og går . Bak på panelet sitter det en stor inn støpt sak med alle varsel lamper på . Er dette noe som kan ryke ? virker som det er inne i denne det er feil , Det må vel sitte noe elektronikk her som føler ladespenning ? Bernt Sitér dette innlegget Link to post
Athene Svart 19.September.2013 Del på Facebook Svart 19.September.2013 (redigert) Den "støpte saken med varsellamper på" er ikke tegnet inn på skjemaet til Adeneo. Kontakten merket 18 fører antageligvis ledningene fra sensorene merket 14-17 dit sammen med +12V. Varsellampene får 12V-spenningen inn på den ene siden og dersom en av sensorene aktiveres åpner de en kontakt som legger den andre siden av varsellampa (og summeren) til -. Dermed lyser tilsvarende lampe og alarmlyden aktiviseres. Ladelampa er trolig koblet mellom +12V og D+/61 på dynamoen, merket med 7 på skjemaet. D+ har omtrent jordpotensial når dynamoen ikke lader og dermed lyser ladelampa. Når ladingen kommer igang stiger spenningen på D+ og spenningsforskjellen over ladelampa blir så liten at ladelampa slutter å lyse.. Det er vanskelig å gjette hva den støpte saken inneholder, men det hadde vært til hjelp om du kunne beskrive varsellampene, hvor mange de er og hva som står på dem og hvordan de oppfører seg ved oppstart. Som jeg nevnte over er det ikke logisk at KUN ladelampa lyser når motoren startes. Det ser ut som om motoren har sensor(er) for oljetrykk og da burde det komme både lys og lyd herfra også..... Dermed er jeg ikke overbevist om at varsellyden skyldes manglende lading... Når lampene varierer i lysstyrke eller går av og på høres det jo ut som om det er dårlig kontakt et sted. Da kan det jo hjelpe med "noe på sprayboks" som sørger for bedre kontakt... Redigert 19.September.2013 av Athene (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 14.Mars.2014 Del på Facebook Svart 14.Mars.2014 Hvis du ikke har fått fikset dette enda kan jeg tipse om at vi også har hatt problemer med vår ladealarm. Vi har også en MD2030 som har hatt en feil som likner veldig på den du beskriver. Den ladet villig vekk men alarmen peip. Vi fikk rettet feilen ved å bytte "den støpte saken med varsellamper på". Den koster litt - men er veldig enkel å bytte. Jeg var så heldig at jeg fikk låne en slik "støpt sak" hos forhandler for å prøve om det var feilen. Anbefaler deg det fremfor å gjøre som meg å bruke masse tid på å sjekke om feilen ligger ett annet sted. (By the Way: Volvo MD 2030 har 3 cylindre....) Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.