leopard Startet 17.September.2013 Link til dette innlegget Startet 17.September.2013 Hei skal i år ta av rulle stor seilet selv. tror jeg vet, men er litt usikker på hvordan jeg gjør dette er det noen som har en enkel beskrivelse gjerne med noen skisser. Er det noen som skal gjøre dette i nær framtid i nærheten av der jeg bor så blir jeg gjerne med å ser på/hjelper til. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 (redigert) Du gjør det på samme måte som du tar ned forseilet, hvis du har det på rull!? Rull ut seilet (en vindstille dag er absolutt å foretrekke) slakk fallet litt slik at du får hektet av seilet nederst på masteliket. Der sitter det som regel en hempe i en krok eller noe lignende. På min Selden mast må jeg ta av et lite plastlokk for å komme til kroken, trekk seilet ned med hendene samtidig som du slakker ut fallet. Koble fra sjakkelen eller hva som holder seilet oppe og brett seilet pent sammen og putt det i seilposen...vanskeligere er det ikke. Redigert 17.September.2013 av Stjerneglimt (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Hakkannen Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Et lite tips; når seilet er nede, fest sjakkelen til fallet med en tau eller noe. Det er sykt irriterende om fallet skulle gli opp i masta igjen mens seilet er nede (med mindre du elsker å heise deg selv opp i masta for å hente det ned igjen ) Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 17.September.2013 Link til dette innlegget Svart 17.September.2013 Særlig hvis det er en stålwire er det lurt å heise den opp og inn i masten igjen slik at den ikke blir stående å slå i masta hele vinteren. Utrolig irriterende for alt og alle, samt en helt unødvendig slitasje av riggen. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
lano2 Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hvorfor tar dere ned storseilet ? Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hvorfor tar dere ned storseilet ? For å stramme profilen? Sjekk av seil hos seilmaker? Bytte seil? For øvelsens skyld? Bytte fall? Nå har du lært noe i dag også. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
SuperGnisten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 fordi det er mer slitasje oppe om vinteren enn pakket ned en tørr plass.. Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Hakkannen Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Har seilet i masta hele vinteren. Fordi seilet da kan bli brukt når det er passende vær og for å slippe bråket fra rulla som kan slamre inni masta. Varer seilet et par år kortere får det heller være, synes fordelene ved å kunne bruke båten året rundt er større, i alle fall her som ikke sjøen fryser vinterstid. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Takker for svar :-) Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 13.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2013 Særlig hvis det er en stålwire er det lurt å heise den opp og inn i masten igjen . Jeg heiset ikke stålwiren opp og inn i masta igjen men slakket den litt og la den rundt nederste vant og strammet opp igjen , er dette en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.