Jump to content

Belåne allerede eiet båt (med NOR)?

Jan E.

Recommended Posts

Båten er blitt registrert i NOR. Så tenkte at nå var det på tide å rydde litt opp i lån.

Men etter raske samtaler med ganske mange kan det se ut til at det kan bli vanskelig.

De nevner de kun gir lån til nykjøp. Ikke allerede eiet båt. Og sier det ikke gir de samme gyldige pant i båten som når det er snakk om kjøp og eierbytte?

Jeg spør da om ikke NOR registrering vil gi de pant i båt, og førsterett som sikkerhet på lik linje med eiendom etter tinglysning? Men får til svar - nei, det gjør vi ikke.

Til nå har Financiering.no (paraplyinstans for flere), Nordea, Skandiabanken, og DNB sagt beklager. Venter på tilbakemelding fra Handelsbanken, og Danske bank. Men kunne høres ut som at de gir samme svar.

Noen som vet om noen som faktisk gir lån på allerede eiet båt som tidligere ikke er belånt eller stilt som sikkerhet?

PS! Nei, jeg vil ikke innlemme båten som sikkerhet i huset. Og refinansiere gjennom huset. Ønsker å holde disse adskilt.

Jara Wynja

Hmm pussig. Eg veit mange ikkje låner ut når båten er eldre en 20 år.

Vi er kunde i Nordea, men måtte ta båtlån i SR finans fordi Nordea ikkje kunne tilby båtlån. I SR bank bryr de seg heller ikkje om alder på båten, men de ser på antatt verdi basert på kjøpesum. I tilleg måtte vi ha egenkapital. Eg husker ikkje om det var 20%. Siden du ikkje handler båten nå, så mangler verdi basert på annonsert pris, og i tilleg får du ikkje reknestykke med 20% egenandel til å stemme. Kanskje du må tilby å ta ein takst på båten for å avklare at du har verdi for ønsket lån ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Det har med at det er ikke jeg alene som styrer huset :giggle: Så greit å holde den delen utenfor. Har også sett noen dårlige eksempler i familien der åpenlagte verdier har tilfalt andre i familien som de ikke tilhørte, under lignende forhold.

Når det gjelder takst må jeg muligens det. Men beløpet det er snakk om er godt under det båten ble kjøpt for uten motorer. Og i ettertid er nye motorer og elektrisk puttet inn.

Så 20, 35, eller 50% egenandel skulle ikke ha noe å si her.

Får prøve de to som er nevnt her også.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...