Bergen dørk Svart 3.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Veldig synd! Gode kvalitetsbåter med lokal forankring. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
KARILLA Svart 3.Januar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Januar.2014 Triste nyheter. Hyggelige og service vennlige ansatte som nå er i en vanskelig situasjon. Krysser fingrene at det kommer opp gode løsninger både for eiere og ansatte. Sitér dette innlegget Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Sydvesten Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 (redigert) Trist at det går denne veien i Norge... Det er nok bare å innse at det ikke lønner seg å produsere båter i Norge, volumet er for lite og dermed kostnadene for høye... Er redd det i løpet av de neste 10 årene vil været svært få, om noen i det helet tatt.. Det hjelper ikke med fine båter og god service hvis ingen kjøper båtene.... Selv mener jeg vi har priset oss ut av markedet, enkelt og greit.. Redigert 4.Januar.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Tallisman Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Prisene på brukte båter har det siste årene falt som en stein. Prisene på nye båter bygget på norsk verft er fremdeles der vi var før prisfallet på brukte båter. Hvem har råd og lyst til og kjøpe seg ny båt når en ser hva en kan få tilbake for båten når den er brukt. Prisene mellom ny og brukt båt er i total ubalanse. Synd for norsk båtindustri men slik det er nå så vil jeg ikke se helt bortfra att det vil bli helt slutt på norsk båtbygging . Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Polen er vel snart det største landet som produserer nye plastbåter i dag. Mange av de store kjente fabrikkantene har jo flyttet produksjonen sin til her. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 (redigert) Det er nok rett og slett for dyrt å bygge annet enn rene luksus- og nisje-produkter i Norge. Det gjelder ikke bare båtbransjen. Lønnsutgiftene spesiellt er langt høyere i Norge enn i tidligere østblokkland. Redigert: Bavaria klarer vel forsåvidt å gjøre relativt god butikk selv om de produserer i ett høy-kost-land, men de masseproduserer på en helt annen måte enn det de norske produsentene gjør. Redigert 4.Januar.2014 av Kenneth (KAH81) (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Executive Svart 4.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Januar.2014 Polen er vel snart det største landet som produserer nye plastbåter i dag. Når jeg kjøpte den nye jolla mi så leste jeg meg litt opp på produsenten i Polen. Det viser seg da at de også sliter med periodevis lav inntjening og ustabil arbeidsstokk pga sesongvariasjoner etc. De flinke har visstnok en tendens til å reise nordvestover til bedre betalte jobber Båtmarkedet er stort sett avhengig av gode tider for folk flest. Og folk flest i europeisk sammenheng er jo nede i en bølgedal for tiden. Når Polsk båtindustri sliter med omsetning og inntjening så kan en jo lett forestille seg hva norsk båtbyggerbransje har å stri med. Uten sammenligning forøvrig så var forhandlerpris i 1989 på min tidligere 2400 Styling identisk med forhandlerpris i 2013 på min nye Merry Fisher 755. I denne perioden så har norsk kostnadsnivå eksplodert. Rasjonaliseringstoget har gått med de største lokomotivene som allerede har flagget ut. Ære være de som fortsatt karrer seg fast med båtindustri her på berget. Men med mindre vi er villige til å redusere lønna vår eller betale "sympatipris" på nybåter så havner nok de fleste norske produsentene i historiebøkene relativt raskt. Trist for NB sine eiere og ansatte og lokalsamfunnet de hører til. Men de gamle kjente varemerkene blir ofte med videre med referanse til DRACO som relanseres med utenlandske designere og bygget i Polen. Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
LykkelitenIV Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Trist Sitér dette innlegget HilsenLykkeliten IV (på båtjakt) Link to post
-morten- Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Trist lesing! flotte solide bruksbåter. Til slutt er det vel bare dem som har satt ut produksjonen til Polen som klarer å overleve blandt norske produsenter.. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Mix Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Ja det er veldig trist. Men markedet for nye bobåter er vel nærmest lik null i Norge nå. Da er det ikke rart at det går galt. Synd med all båtbyggerkunnskapen som forsvinner også. http://www.batmagasinet.no/artikkel/nb-marine-konkurs Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Trist lesing! flotte solide bruksbåter. Til slutt er det vel bare dem som har satt ut produksjonen til Polen som klarer å overleve blandt norske produsenter.. Tror også det. Ser i allefall ut som Askeladden selger godt med båter, særlig disse nye Pilothouse modellene, og daycruiserne. Kommer jo i tillegg med en helt ny spennende modell til våren i fra nevnte produsent. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Det er litt merkelig at vi i Norge ikke skal greie å produsere båter mens vårt naboland Finland ser ut til å greie seg bra, det er ikke noe lavkostland det heller. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Finland har lavere kostnader enn Norge. Lite sykefravær og lavere lønnskostnader. Sykefraværet er f.eks. 50% høyere i Norge. Samtidig har båtprodusenter slått seg sammen, vært innovative og kuttet kostnader. Designmessig har finnene alltid vært gode. Sitér dette innlegget Link to post
hasog Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 Ser at i dag at NB Marine er gått konkurs den 6 januar. http://nbmarine.no/ Kommentar fra moderator: Emner slått sammen Sitér dette innlegget Link to post
is_620 Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 jeg har vært involvert i og drevet et mindre mekanisk verksted med 10-12 ansatte som var underleverandør av deler til andre norske bedrifter som f. eks Tandberg. reisen mot undergangen var i full gang allerede fra midten av 80 tallet . Jeg er derfor dessverre ikke overasket over at de siste spikrene blir slått inn i kista. Jeg er også veldig inhabil på grunn av disse erfaringene, samtidig som jeg nå sitter i glasshus og tjener altfor mye som konsulent i oljebransjen. Men jeg mener at mye av dette kunne vært unngått med oppegående politikere som istedenfor ja takk begge deler med pappapermer og egenmeldinger og kulturstøtte til lesbiske mandolin orkestre på samisk, burde og kunne styrt dette mye mer riktig. Nå får vi snart som fortjent og i verste fall en kraftig korreksjon, - eller hva ? Sitér dette innlegget Link to post
Seajoy Svart 6.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 6.Januar.2014 (redigert) Det er nok mye sant i det du skriver is_620 Redigert 6.Januar.2014 av Seajoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 (redigert) Her blir det nok feil å skylde ene og alene på politikerne, "vi" selv må ta ansvaret for å ha drevet opp kostnadene i landet til et slikt nivå, et det ikke er lønnsomt å produsere.. Det er "vi" som har vært i jobb siden 70 tallet og frem til i dag som må bære skylden for å ha presset frem de skyhøye lønningene/kostnadene vi har i kongeriket Norge. "Vi" kan heller ikke skylde på fagrøysla, siden den er medlemsstyrt 100% .. Dette gjør at "vi" ikke lenger er så konkurransedyktig som "vi" burde ha vært... Med et lønnsnivå som er 60% over det som de vestlige nordeuropeiske land, dette gapet har vokst kraftig siden 2009.. Per i dag så er "vi" på grensen av hva som er forsvarlig, og "vi" balanserer på en knivegg.. Faren for å falle ned på den gale siden er meget stor, selv tror jeg dette bare er starten på slutten for mye av norsk industri... En kg polyester koster det samme i Polen/Tyskland som i Norge, "vi" kan kjøpe råvarer fra samme sted til samme pris... (gjelder bedrifter).. Energikostnader i Norge er lave sammenlignet med Europa.. Det som skiller oss er primært lønnskostnader.. Redigert 7.Januar.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Kanskje de som etter eget utsagn tjener alt for mye burde begynne med seg selv for det er vel liten tvil om at høye lønninger trekker opp lønnskravet også hos den gemene hop, eller almuen som de også betegnes som? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Christel III Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 NB marine legger inn årene etter tre måneder med gjeldsforhandlinger Mandag ble NB Marine begjært konkurs av Nordhordland tingrett. Båtbyggerselskapet på Herdla fikk i fjor høst store økonomiske problemer, og måtte i gang med gjeldsforhandlinger med sine kreditorer. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post
Ternen32 Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Kjenner det stikker litt i brystet for hver av de skandinaviske båtprodusentene som forsvinner. Trist Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Sydvesten Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Ønsker en at de norske båtprodusentene skal bestå, så må en kjøpe norske båter og produkter selv om de er dyrere enn lignende utenlandske.. Det nytter ikke sutre over at norske bedrifter går over ende mens man selv handler i utlandet Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Evenb Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Håper dette likevel ikke er slutten for NB. Det beste hadde vel vært om Viknes kjøpte opp konkursboet og forsatte å produsere noen av modellene, slik de gjorde med Skilsø. Egentlig burde vel alle produsentene på Askøy slå seg sammen, tror det er veien å gå for norske båtprodusenter slik som finnene gjør det. Sitér dette innlegget <p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30. Link to post
olpi Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Spørs om det hjelper nok om det blir færre større aktører når kostnadnivået er som det er. I tillegg er det sikkert flere faktorer som er årsak til omsetningsvikt. Tror vel som Sydvesten m.fl. at det ikke er bedring i sikte med det første og at flere vil gå samme vei som NB og flere andre har gjort. Hvor lenge vil f.eks Viknes som sies å selge brukbart nå være i full drift?? Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Det ble sagt at for å selge ett nybygg må de ofte ta innbytte og dermed må de gjerne selge 2 brukte for hvert nybygg... Ikke en enkel oppgave i dagens marked. Sitér dette innlegget Link to post
Executive Svart 7.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 7.Januar.2014 Hvor lenge vil f.eks Viknes som sies å selge brukbart nå være i full drift?? Dessverre så ser det ikke ut til at de har tjent noe særlig med penger de siste årene de heller. Kjekke båter som forhåpentligvis overlever i sin nisje. http://www.purehelp.no/company/account/viknesbaatogserviceas/948126648 Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.