Jump to content

Tøft for NB marine, innledet offentlig tvangsakkord

KARILLA

Recommended Posts

Trist at det går denne veien i Norge... Det er nok bare å innse at det ikke lønner seg å produsere båter i Norge, volumet er for lite og dermed kostnadene for høye... Er redd det i løpet av de neste 10 årene vil været svært få, om noen i det helet tatt..

Det hjelper ikke med fine båter og god service hvis ingen kjøper båtene.... Selv mener jeg vi har priset oss ut av markedet, enkelt og greit..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Prisene på brukte båter har det siste årene falt som en stein. Prisene på nye båter bygget på norsk verft er fremdeles der vi var før prisfallet på brukte båter. Hvem har råd og lyst til og kjøpe seg ny båt når en ser hva en kan få tilbake for båten når den er brukt. Prisene mellom ny og brukt båt er i total ubalanse. Synd for norsk båtindustri men slik det er nå så vil jeg ikke se helt bortfra att det vil bli helt slutt på norsk båtbygging .

Det er nok rett og slett for dyrt å bygge annet enn rene luksus- og nisje-produkter i Norge. Det gjelder ikke bare båtbransjen. Lønnsutgiftene spesiellt er langt høyere i Norge enn i tidligere østblokkland.

Redigert:

Bavaria klarer vel forsåvidt å gjøre relativt god butikk selv om de produserer i ett høy-kost-land, men de masseproduserer på en helt annen måte enn det de norske produsentene gjør.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Polen er vel snart det største landet som produserer nye plastbåter i dag.

Når jeg kjøpte den nye jolla mi så leste jeg meg litt opp på produsenten i Polen. Det viser seg da at de også sliter med periodevis lav inntjening og ustabil arbeidsstokk pga sesongvariasjoner etc. De flinke har visstnok en tendens til å reise nordvestover til bedre betalte jobber :worry: Båtmarkedet er stort sett avhengig av gode tider for folk flest. Og folk flest i europeisk sammenheng er jo nede i en bølgedal for tiden. Når Polsk båtindustri sliter med omsetning og inntjening så kan en jo lett forestille seg hva norsk båtbyggerbransje har å stri med. Uten sammenligning forøvrig så var forhandlerpris i 1989 på min tidligere 2400 Styling identisk med forhandlerpris i 2013 på min nye Merry Fisher 755. I denne perioden så har norsk kostnadsnivå eksplodert. Rasjonaliseringstoget har gått med de største lokomotivene som allerede har flagget ut. Ære være de som fortsatt karrer seg fast med båtindustri her på berget. Men med mindre vi er villige til å redusere lønna vår eller betale "sympatipris" på nybåter så havner nok de fleste norske produsentene i historiebøkene relativt raskt.

Trist for NB sine eiere og ansatte og lokalsamfunnet de hører til. Men de gamle kjente varemerkene blir ofte med videre med referanse til DRACO som relanseres med utenlandske designere og bygget i Polen. :rolleyes:

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Trist lesing! flotte solide bruksbåter. Til slutt er det vel bare dem som har satt ut produksjonen til Polen som klarer å overleve blandt norske produsenter..

Tror også det. Ser i allefall ut som Askeladden selger godt med båter, særlig disse nye Pilothouse modellene, og daycruiserne. Kommer jo i tillegg med en helt ny spennende modell til våren i fra nevnte produsent.

jeg har vært involvert i og drevet et mindre mekanisk verksted med 10-12 ansatte som var underleverandør

av deler til andre norske bedrifter som f. eks Tandberg.

reisen mot undergangen var i full gang allerede fra midten av 80 tallet .

Jeg er derfor dessverre ikke overasket over at de siste spikrene blir slått inn i kista.

Jeg er også veldig inhabil på grunn av disse erfaringene, samtidig som jeg nå sitter i glasshus og tjener

altfor mye som konsulent i oljebransjen.

Men jeg mener at mye av dette kunne vært unngått med oppegående politikere som istedenfor ja takk begge deler

med pappapermer og egenmeldinger og kulturstøtte til lesbiske mandolin orkestre på samisk, burde og kunne styrt dette mye mer riktig.

Nå får vi snart som fortjent og i verste fall en kraftig korreksjon, - eller hva ?

Her blir det nok feil å skylde ene og alene på politikerne, "vi" selv må ta ansvaret for å ha drevet opp kostnadene i landet til et slikt nivå, et det ikke er lønnsomt å produsere.. Det er "vi" som har vært i jobb siden 70 tallet og frem til i dag som må bære skylden for å ha presset frem de skyhøye lønningene/kostnadene vi har i kongeriket Norge. "Vi" kan heller ikke skylde på fagrøysla, siden den er medlemsstyrt 100% ..

Dette gjør at "vi" ikke lenger er så konkurransedyktig som "vi" burde ha vært... Med et lønnsnivå som er 60% over det som de vestlige nordeuropeiske land, dette gapet har vokst kraftig siden 2009.. Per i dag så er "vi" på grensen av hva som er forsvarlig, og "vi" balanserer på en knivegg.. Faren for å falle ned på den gale siden er meget stor, selv tror jeg dette bare er starten på slutten for mye av norsk industri...

En kg polyester koster det samme i Polen/Tyskland som i Norge, "vi" kan kjøpe råvarer fra samme sted til samme pris... (gjelder bedrifter).. Energikostnader i Norge er lave sammenlignet med Europa.. Det som skiller oss er primært lønnskostnader..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Ønsker en at de norske båtprodusentene skal bestå, så må en kjøpe norske båter og produkter selv om de er dyrere enn lignende utenlandske.. Det nytter ikke sutre over at norske bedrifter går over ende mens man selv handler i utlandet

Håper dette likevel ikke er slutten for NB. Det beste hadde vel vært om Viknes kjøpte opp konkursboet og forsatte å produsere noen av modellene, slik de gjorde med Skilsø. Egentlig burde vel alle produsentene på Askøy slå seg sammen, tror det er veien å gå for norske båtprodusenter slik som finnene gjør det.

<p>Har hatt/har Zodiac 12, Quicksilver 8 5hk tohatsu, GH 10 9,9 Yamaha, Skibsplast 14 25hk Mercury, Vernøy 430 sl 25hk Johnson, Saga 20 Marna MB10a, Hasla 21 Yanmar 3qm30.

Spørs om det hjelper nok om det blir færre større aktører når kostnadnivået er som det er. I tillegg er det sikkert flere faktorer som er årsak til omsetningsvikt. Tror vel som Sydvesten m.fl. at det ikke er bedring i sikte med det første og at flere vil gå samme vei som NB og flere andre har gjort. Hvor lenge vil f.eks Viknes som sies å selge brukbart nå være i full drift??

Hvor lenge vil f.eks Viknes som sies å selge brukbart nå være i full drift??

Dessverre så ser det ikke ut til at de har tjent noe særlig med penger de siste årene de heller. Kjekke båter som forhåpentligvis overlever i sin nisje.

http://www.purehelp.no/company/account/viknesbaatogserviceas/948126648

Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755   :pray:

If you don´t know any bad words, just buy a boat  :lol:    Besøk også   www.flatsea.no   DRACO entusiastenes Mekka

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...