Jump to content

Tøft for NB marine, innledet offentlig tvangsakkord

KARILLA

Recommended Posts

Tråkigt, tråkigt, tråkigt.... :nonod:

Å andra sidan är jag tyvärr inte förvånad, eftersom produktionsmetoderna hos många av våra skandinaviska varv är mycket kostsamma och irrationella.

Jag har både besökt NB-varvet, gått igenom alla steg i produktionen, sett bygginstruktionerna och även talat ganska ingående med dem som jobbade där i samband med att vi köpte vår NB-båt. Men även en hel del efter det också. Man må själva tycka att produktionen är rationell, och det är den kanske - men bara om man jämför med en del andra båtvarv. Övrig industri oavsett bransch ligger ljusår längre fram. Oavsett ISO 9000 och andra normer.

En sak jag reagerade över var att man i varje steg inte hade tillräckligt tydliga toleranskrav eller noggrann beskrivning på hur det man lämnade efter sig till nästa monteringsmoment skulle se ut. Några exempel är ställen som träverk skall passas in mot, som kunde vara olika tjocka och ojämna.

Det gjorde att alla ytterligare delar som skulle monteras måste måttanpassas och finjusteras individuellt efter varje båtexemplar, vilket ju tar en massa tid och kostar pengar. Det räcker med att titta på min egna NB-båt och tänka på all "onödig" tid jag fått lägga på att tillpassa olika saker bara för att andra delar som redan var gjorda på varvet verkar ha blivit lite som det blev.

Exempel: Mäter jag i mitt innertak i förpiken sitter detta t ex 1,5 cm snett. Allt som sitter mot taket måste därför måttanpassas (f.eks. olika breda hyllor och takpaneler på SB och BB) och kan inte sågas ut rationellt från en mall kanske 10-50 st åt gången.

Jag hade faktiskt uppe detta med Erik Allers (ägare och dåvarande VD) när vi besökte Asköy, men han lät mig förstå att det "är ett hantverk att bygga båt och det är vi stolta över på NB Marine !". Jag har genom åren sedan förstått att det varit många andra principer och saker som man hållit högt.

Med facit i hand antagligen lite för högt. Att presentera nya idéer på en privat hemsida som inte varvet kommit på själva, har tyvärr inte alltid varit populärt. I synnerhet inte om man är svensk.... :rolleyes:

Men "hantverk" kostar pengar. Och särskilt dyrt blir det om det skall göras i några av Europas dyraste länder som Sverige och Norge. Att ha noga kontroll i hela kedjan och inte skapa problem som någon annan senare i kedjan måste rätta till, att göra de olika båtexemplaren så lika att en förtillverkad del passar alla - allt sådant har företag som Bavaria och polackerna lärt sig. Och dessutom blivit så duktiga att slutresultatet är "tillräckligt bra" för kunden - till ett mycket lägre pris.

I Sverige och Norge försvarar man ofta sina gamla båtbyggarmetoder med ord som "hantverk", "tradition" och klamrar sig stenhårt fast vid att göra som man alltid gjort. Fast sanningen är att verkligheten sprungit ifrån dem för längesedan, och till sist kan det bara gå på ett sätt. Såhär.

Jag hoppas dock innerligt att NB Marine lever vidare, men då måste nog företaget - liksom många av de skandinaviska varven - förändras radikalt. Både vad gäller ägande, kultur och principer.

Ingemar E.

NB Forum

Dessverre så ser det ikke ut til at de har tjent noe særlig med penger de siste årene de heller. Kjekke båter som forhåpentligvis overlever i sin nisje.

http://www.purehelp.no/company/account/viknesbaatogserviceas/948126648

Vel nå kan vel ett regnskap både formes og tolkes på mangen måter. Spesielt når det er flere selskaper under samme paraply. Skal du analysere det med regsnskapstall må man iallfall hente inn tall fra alle selskapene som er under denne paraplyen. Nå er også dette et selskap som de siste årene har invistert alt(?) av overskudd på nyutvikling av nye modeller, isteden for å ta utbytte til aksjonerene, og håpe at det gamle skal være fremtiden... Dette viser jo som negativ kapital i regnskapet, men må jo (så sant modellene treffer markede) kunne kalles for invistering for videre drift. Videre så har jo bedriften både tillfreds likviditet og god soliditet. Tall som er viktigere en overskudd eller underskudd ved årsslutt.

Andre konkurser i bransjen (sier ikke alle!) har også hatt aksjonærer og eiere med betydelig mer "nykker" en det familien syvertsen har.

Enig i det. Det skal bli spennde om de klarer å selge noe særlig av, og tjene nok/noe på oppussa Skilsø-modeller.

Viknes båtene tror jeg er enklere om noe kan kalles enkelt i disse tider, å selge. Fasit får vi vel innen maks 2 år tipper jeg.

Ellers, bra oppsummert av Ingper mht NB. Når det gjelder å kalle ting håndtverk så bør det vel også være presist og iht spec om hva man ønsker for å kunne kalle det godt hådtverk?

Kunst stiller seg nok litt mer løssluppent ... ;-)

Synd at norske båtverft sliter som de gjør.

For egen del finnes det norske båter som hadde vært veldig aktuelle, men dem er så altfor dyre!

Jeg kunne kjøpt en båt av ønsket norsk merke nå da jeg handlet.

Men da måtte jeg ned i 97-00 modell for samme pris som jeg handlet en 08 modell for.

Som flere nevner så er det nok klart at det er for dyrt og drive i dette landet.

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Det stämmer, startat av de "gamla" ledarna och ursprungliga ägarna till NB Marine och registrerat bara ett par veckor innan NB Marine AS tvingades till tvångsackord. Ser visserligen inte speciellt snyggt ut, men det är säkert helt i sin ordning.

Det är väl inte omöjligt att en del förts över till det nya bolaget före tvångsackordet men (mer troligt) att det nya bolaget kanske kommer köpa upp konkursboet för en billig peng och på så sätt starta upp på nytt, kunna behålla samma namn men utan de gamla skulderna ? Ett ganska vanligt sätt, och inte olagligt.

Tyvärr krävs dock nog en hel del annorlunda tänk (=ny, modern daglig ledning och ägare) för att få ett skandinaviskt varv att ge vinst idag. Att starta om, skylla på "marknaden" och fortsätta likadant en gång till, leder nog tyvärr bara åt samma håll ännu en gång.

Vi får se vad som händer !

Ingemar E.

NB Forum

Det stämmer, startat av de "gamla" ledarna och ursprungliga ägarna till NB Marine och registrerat bara ett par veckor innan NB Marine AS tvingades till tvångsackord. Ser visserligen inte speciellt snyggt ut, men det är säkert helt i sin ordning.

Det är väl inte omöjligt att en del förts över till det nya bolaget före tvångsackordet men (mer troligt) att det nya bolaget kanske kommer köpa upp konkursboet för en billig peng och på så sätt starta upp på nytt, kunna behålla samma namn men utan de gamla skulderna ? Ett ganska vanligt sätt, och inte olagligt.

Dessverre er slikt ikke ulovlig, men noen av lederne burde absolutt bli idømt karantene .. Det de gjør ved slike krumspring er at andre underleverandører til verftet ofte må ta regningen, for verftets manglende kompetanse til å drifte butikken... Underleverandører vil stort sett stille langt bak i køen av kreditorer, og de skal være glad om de får en kopp kaffe med marsipankake fra bobestyrer.. Videre er det ofte banker som må ta tapet, som igjen kan gå utover den menige mann i gaten..

Det at underleverandørene må ta støyten for verftet manglende betalingsvilje/-evne, kan igjen medføre at underleverandørene vil slite økonomisk, markedet er presset i dag.. og fortjenesten er liten.. og veien til skifteretten er ofte kort, og den er godt merket siden mange har gått den før

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Nettopp, men selv mener jeg der synd at enkelte produsenter "spekulerer" i dette og håper at andre tar tapet og ikke dem selv.. Men det er vel ingen som har blitt rik av å drive "sosialkontor", en må være kynisk om en skal oppnå noe i dag.. og da må en sørge for at gevinsten går i egen lomme, tapet i fra andres lommer

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Hvis der er overført verdier til det nye selskapet, uten at disse er oppgjort på fullverdig måte - vil bostyrer enten kreve inn disse verdiene til konkursboet - eller omgjøre overføringene. I dette tilfelle tror jeg heller man opprettet et eget selskap som skulle selge bruktbåtene som måtte taes i innbytte ved salg av ny båt, og derved mer skille produksjon kontra salg av bruktbåter. Er det gjort noe som ikke tåler dagens lys vil nok bostyrer gripe tak i dette. Forøvrig må det vel være tidligere eier og drivere som har best mulighet (om noen) til å kunne starte opp et nytt selskap/produksjon med tilnærmet samme modeller, da de tross alt besitter kunnskaper som de færreste ellers har. (På både godt og vondt)

Om det vil være drivverdig, og mulig å overleve fremover - ja si det - den som har krystallkulen å titte i vet gjerne svaret - men trist er det uansett at norske båtprodusenter faller fra en etter en :sad:

BONITA I

Det tåler nok dagens lys, jeg klandre ikke NB eller andre men regelverket... Som tillater at en kan overføre "alle verdiene" til et annet selskap 14 dager ør gjeldsforhandlinger innledes..

Nu vet väl ingen av oss vilka värden som förts över till det nya bolaget (inte jag i alla fall).

Vill vara tydlig med att jag inte antyder några olovligheter med mitt inlägg: Den enda slutsatsen man kan dra är att ägarna Erik/Tore verkar ha gjort en plan för hur företaget, helt eller i delar, skall rensas från skulder och kunna leva vidare i någon form. F. eks genom att köpa konkursboet billigt - om ingen annan köpare bjuder högre, förstås.

Även om det är gamla ägare som besitter mest erfarenhet är det inte säkert det längre är rätt erfarenhet. Man kan inte bedriva båtvarv i Sverige eller Norge på samma sätt 2014 som man gjorde 1988....

Tråkig utveckling är det likväl, och jag är enig i att underleverantörerna är stora förlorare.

Redigert av Ingper (see edit history)

Ingemar E.

NB Forum

• 4 uker senere...

Jeg tror ikke de norske produsentene har særlig stor mulighet til å overleve som selvstendige selskap.. Ett stort selskap med alle merkevarene samlet i ett "hus" vil nok kunne drive mer økonomisk fornuftig enn mange små "håndtverkselskap". Og så begynner det vel å bli serdeles liten tvil om at mer rasjonelle produksjonsmetoder må taes i bruk rimelig snart om det i det hele tatt skal være liv laga for norsk båtproduksjon.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...