Øya Startet 18.September.2013 Link til dette innlegget Startet 18.September.2013 Hei. Vi har ett Ardic varmeanlegg ombord. Defrosterne virker bra men brenneren stopper kort tid etter oppstart. Jeg har hørt noe om en ventil som blir ødelagt og som skal skiftes. Anlegget er ganske omfattende og varmeren varmer i tillegg opp både varmtvannet og motoren. M.a.o virker alt bra på varmtvannet fra motoren men når den er stoppet og brenneren skal startes stopper denne? Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
hegra Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Har du prøvd å starte den like etter at motor er i gang. Det måtte til før jeg fikk gang på min. Jeg antar at når motor er i gang går sirkulasjonen av kjølevæske lettere. Ikke sikkert at den klarer å sirkulere kjølevæsken når motor er stoppet, eller du har lite kjølevæske eller luft i systemet. Kommer det eksos ut av brenner når den prøver å starte, eller er det helt dødt? Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Det skal jeg sjekke opp, takk for tipset. Har ikke startet rett etter nei, det har nok gått noen timer. Eksosen må da også sjekkes. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
hegra Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Beklager Øya, jeg uttrykte meg feil. Jeg mente at du skal prøve å starte varmeren mens motoren er i gang og ikke etter den har vært i gang. Når motoren sviver er kjølevæsken i litt sirkulasjon og det er kanskje bare det som skal til. Det gikk i hvert fall bra med min på den måten. Men jeg vet at på nyere biler er det enkelte varmere som ikke lar seg starte mens motor er i gang. Om det er slik i båten din vet jeg ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sognabaot Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Eg har hatt samme problem i ein båt med samme anlegg ombord,då var det sirkolasjonspumpa som hadde svikta. Vatnet rundt varmaren kokte og vart ikkje jaga rundt i systemet ,overopphtings sikringen kobla ut. Sitér dette innlegget Link to post
westbas 89 Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hvis flammevakta er defekt eller nedsotet vil du få de symptomene. Har selv en Ardic luftvarmer, der er flammevakta en lysfølsom diode. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Henta og sognabaot. Sjekker opp. Westbas, flammevakta er ett god tips for luftblåsere. Hadde en slik for mange år siden og var mer eller mindre servicemann på å rense flammevokter på alle Ardic er jeg traff på sjøen. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Øya Svart 1.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2014 Da er brenneren renset og sirkulasjonspumpen også igang ved kyndig hjelp av en god venn. Fortsatt samme symptomer. Kjører i gang og stopper. Du har nok rett westbas. Ny flammevokter er på vei fra I.M.S i Sandefjord. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Øya Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Da er ny flammevokter montert og jammen meg dro den ikke igang som den skulle. Litt røyk og sånn i begynnelsen etter mange år ubrukt men så brant den så fint så. Da krysser vi fingrene for videre driftsikkerhet. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Har samme problem på min. Hvordan løsner man flammevakta. Er det bare å dra den ut ? Rengjøres med ? Noen som kan poste et bilde av den. Har manualen men varmeren sitter kronglete til så har ikke åpnet dekslet enda. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Du drar den rett ut. Bruk en q tips til å rense med. Den sitter midt i varmeren. Første gang jeg har måtte kjøpe ny. Har hatt 4 Ardic. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Øya Svart 8.Mai.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Kanskje litt sprit på q tipsen Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Seasu Svart 8.Mai.2014 Link til dette innlegget Svart 8.Mai.2014 Ok. Takker og bukker. Prøver å rense. Sitér dette innlegget Link to post
Unique833 Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Hei! Akkurat fått samme problem på min dieselvarmer. Vet ikke hvilket merke dette er foreløpig. Siden min starter, går ca 1 minutt flr den stopper å vifter går i ettertid ca ett minutt. Tenkte jeg at jeg skulle prøve å gå rett på å rense flammevakta. Noen som kjenner igjen denne, å kan fortelle meg hvor denne flammevakts er hen? :) Sitér dette innlegget Link to post
Unique833 Svart 30.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 30.Juni.2014 Fant ut av det :) det var en sort rund "dings" som hadde hoppet ut av hullet sitt midt på varmeren. Satt i den så nå fungerer alt igjen :) God sommer :) Sitér dette innlegget Link to post
cosmo Svart 1.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Det er flammevakta. Ta en qtips og tørk av glasset i den sorte dingsen om du får mer problemer med brenneren. Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 1.Juli.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Juli.2014 Da har jeg fått ny Ebersprecher fra IMS i Sandefjord montert i den gamle Ardic kassa. Plug and Play og så var vi i gang. Fantastisk Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.