Jump to content

Ardic dieselvarmer / starter og stopper. Hva kan være feil?

Øya

Recommended Posts

Hei. Vi har ett Ardic varmeanlegg ombord. Defrosterne virker bra men brenneren stopper kort tid etter oppstart. Jeg har hørt noe om en ventil som blir ødelagt og som skal skiftes. Anlegget er ganske omfattende og varmeren varmer i tillegg opp både varmtvannet og motoren. M.a.o virker alt bra på varmtvannet fra motoren men når den er stoppet og brenneren skal startes stopper denne?

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

Har du prøvd å starte den like etter at motor er i gang. Det måtte til før jeg fikk gang på min. Jeg antar at når motor er i gang går sirkulasjonen av kjølevæske lettere. Ikke sikkert at den klarer å sirkulere kjølevæsken når motor er stoppet, eller du har lite kjølevæske eller luft i systemet. Kommer det eksos ut av brenner når den prøver å starte, eller er det helt dødt?

Beklager Øya, jeg uttrykte meg feil. Jeg mente at du skal prøve å starte varmeren mens motoren er i gang og ikke etter den har vært i gang. Når motoren sviver er kjølevæsken i litt sirkulasjon og det er kanskje bare det som skal til. Det gikk i hvert fall bra med min på den måten.

Men jeg vet at på nyere biler er det enkelte varmere som ikke lar seg starte mens motor er i gang. Om det er slik i båten din vet jeg ikke.

• 7 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Hei!

Akkurat fått samme problem på min dieselvarmer.

Vet ikke hvilket merke dette er foreløpig.

Siden min starter, går ca 1 minutt flr den stopper å vifter går i ettertid ca ett minutt.

Tenkte jeg at jeg skulle prøve å gå rett på å rense flammevakta.

Noen som kjenner igjen denne, å kan fortelle meg hvor denne flammevakts er hen? :)

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...