Lucky Strike Startet 18.September.2013 Link til dette innlegget Startet 18.September.2013 Lurer på om noen i dette omfattende og kunnskapsrike forum vet hvor man kan få tak i kraftige blokker som kan håndtere line opptil 20mm og fortøyningskrefter. Jeg tenker på arbeidslaster på 2-3 tonn. Tiltenkt bruksområde er justeringsblokk for hanefot til katamaran. Sitér dette innlegget Link to post
Zhik Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hva med denne: http://www.seldenmast.com/products/?itemID=29&modelID=96 Max working load: 4000kgMax tau diameter: 20mm Sitér dette innlegget www.SailTuv.no Link to post
SuperGnisten Svart 18.September.2013 Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 hvorfor skal du ha 20 mm tau? 12 mm dynema har en bruddstyrke på over 5 tonn! btw: her e det mye stæsj til rimelige priser... http://www.svb.de/?t=main&action=start Sitér dette innlegget sol + øl + seiling -regn = en god sommer.. Link to post
Lucky Strike Svart 18.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2013 Hanefoten planlegges med 6m nylontau 18-20mm fordi det er strekkbart. Et av alternativene den kan brukes til er direkte koblet til kjetting. Da vil den ha en viss elastisitet ved kraftige rykk, typisk bølger. Dersom jeg kobler hanefoten til en lang nylonline, behøver den ikke være elastisk fordi nylonlinen er det, jeg ser den sammenhengen. Jeg ønsker blokka for å justere hanefoten via en dobbel line på den ene siden. Zhik, de blokkene ser jo bra ut. Muligens litt for high tech/ high price. Håper det finnes noen enkle kraftige sheave blokker, kanskje designet for fiskeri? Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Hvorfor ønsker du å justere hanefoten LS ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
pacuare Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 North Sails / With marine (usikker på legalt navn), ligger i Leangbukta har eller skaffer alt av blokker. Ta en telefon dit, de selger nok mest i high end skalaen de også, men har kanskje annet også. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Careka, jeg utreder for meg selv et opplegg for sjøanker. I tilfelle seriøs seiling. Katamaraner ligger i følge litteraturen best direkte mot vinden med hanefot. Men ved noe skråstilling kan man kanskje oppnå noe av det kjølbåtene kan, skape en avdriftsvirvel etter båten. Erfaring fra mer hardbarkede seilere enn meg tilsier at dette har stor effekt på brytende bølger. Det kan være vel verd å kunne justere hanefoten noe. Pacuare, takk for tips, jeg er ofte i Leangbukta i vinterhalvåret. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Har ikke hørt om noen som har satt drivanker på en moderne båt. Jeg hadde valgt å seile, kanskje bare 1 kvadratmeter ute på rullefokka. 4-5 knop er den mest behagelige hastigheten. Tror tryggeste også. Forstår ikke helt hva du mener men antar du kan få samme effekt av å bruke ett fast punkt i midten til å ta belastningen. Hvis du fester en kasteblokk til tauet og drar den til det skroget du vil endre vil du få en skråstilling uten mye belastning på styretauet. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Tror det blir mye dill med flere liner og en blokk som skal henge der. ----- Selv ville jeg heller ha tatt alle fenderne og knyttet til ankeret slippe ut ankeret så langt at det stemmer med bølgene som kommer imot, så ville eg satt på hanefoten, "når jeg fant riktig avstand". Kjenner en som gjorde dette med en mono/halvbåt, utenfor Malta og det funka helt fint, da blir bølgetoppen brutt og bølgene får ikke slik kraft. evt ta et tau i den ene siden på hanefoten og opp til pullerten på bauen, og justene vinkel med den hvis ønskeligt. Kunne jo testa det ut en dag med dårligt vær. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lucky Strike Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 (redigert) Tråden begynner vel etterhvert å høre til andre steder, men jeg kommenterer likevel. Pacuare, den stormtaktikken du nevner er i følge statistikk og de som har første hånds erfaring med ekstremvær på sjøen den som har fått dårligst utfall i ekstremvær. Å gå for nesten "bare poles" med været har endt med havari for mange. Det å ha en flik av rulleseil ute i ekstrem vind er også farlig, skulle forseilet klare å rulle seg ut er det stor sjanse for store ødeleggelser, til og med avmasting. Det anbefales heller å bruke spinnakerfallet til å surre rundt rulleforseilet som ekstra sikring og sette stormseil. I følge "Storm Tactics"' av Lin og Larry Pardey har de som har lagt bi for storm seil eller sjøanker klart seg mye bedre. Jeg finner ikke noen feil eller grunn til å betvile deres konklusjoner basert på masse egenerfaring og studie av havarier. De fleste katamaraner kan ikke bruke ankerlinefestepunkt midt på båten. Det er et for svakt punkt, kraftige rykk kan rive av forstag eller feste for dette. Derfor brukes hanefot fra baugene. Careka, en lang line vil i følge nevnte litteratur gi noe av virveleffekten som kan dempe brytende bølger. Det er brytende bølger som forårsaker kullseiling. Et sjøanker har den fordelen at det reduserer drivhastigheten til under en knop. Noe et anker ikke gjør. Dersom du driver mot en kyst i ekstremvær, vil du ønske å stoppe driften så mye som mulig. Været kan vare i flere døgn. De fleste av oss vil ikke oppleve slikt vær. Men om man skulle dra på lengre turer og overfarter, synes jeg for min del at det vil være naivt å tro at jeg er immun mot å treffe på et tilfeldig og ikke varslet ekstremvær. Et gjennomtenkt opplegg for sjøanker vil være noe jeg gjerne ville hatt. Tar gjerne flere tips om gode blokker :) Redigert 19.September.2013 av Lucky Strike (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Har heldigvis aldri opplevd ekstremvær, aldri sett 60 knop på vindmåleren. Har en del døgn med over 50 knop, vet hva som funker der. Har aldri vurdert å bruke drivanker, å få en moderne båt til å legge bi er jeg overbevist om at er umulig. På mine langturer har jeg heller ikke hørt om noen som har brukt de metodene. På lankjølede båter funker det nok. Googlet linn & Larry Pardley, og båten deres er så langt unna en moderne katamaran det er mulig å komme. Det har skjedd en del på båtutvikling de siste 50 årene. Sitér dette innlegget Link to post
Lucky Strike Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 OK, å google boka er ikke riktig det samme som å lese den. Jeg har selv heller ikke vært i nærheten av ekstremvær. Men slik jeg leser det som må sies å være ganske oppdatert hardværsteori, ikke bare nevnte bok, er altså det å gå med været det farligste. Jeg får bare oppfordre de interesserte til å lese og gjøre seg opp sin mening om hvordan de vil løse en situasjon med ekstremvær. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.