theppan07 Startet 18.September.2013 Link til dette innlegget Startet 18.September.2013 Har en Trophy 2152 WA som er på 22 fot.Den ble levert med en CMD 1,7l diesel på 120 Hk. Det ga båten en toppfart på 27 knop. Motoren var for liten for båten som veier nesten 1600 Kg tørr. Nå har denne motoren tatt kvelden og jeg skal sette inn en ny. Da er valget mellom Volvo Penta D3 170 hk eller Cummins QSD 170. Har funnet lite om erfaringer med "den nye" D3 og QSD'en. Begge motorene har forhandler i nærområdet, men det virker som at D3 koster en god del mer. Noen som vil dele sine erfaringer og komme med noen anbefalinger? Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Ingen som har synspunkter/kommentarer? Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 På Store motorer holder jeg en knapp. stor knapp på cummins. Men hvilken base-motor den du referer til har vet jeg ikke.. Sitér dette innlegget Link to post
theppan07 Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 D3 170 Hk er vel en 2.4 liter mens QSD 170 Hk er en 2,0 liter. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Ingen som har synspunkter/kommentarer? Joda. Jeg har. Kjøp qsd 2.0. Dette er en motor fra Italy VM diesel. Mercruiser var tidlig på 80 tallet klar over at de måtte sammarbeide med en seriøs motor leverandør på diesel...og valgte og kjøpe opp BMW diesel som hadde VM motorer. QSD Cummins Mercruiser er av de motorer som har ferrest feil i hele verden i dette hk segmentet. Går du videre i tyngere segmentet så kan du google i sammenligning med andre merker og se hva som funker. QSD 2.0 2.8 og 4.2 er vel de motorene som har minst treff på dette forumet i forhold til "TRØBBEL" Hvis vi skal bruke dette forum som det er....så kan du egentlig bare skrive "Volvo" i søke feltet og vips.... Gå inn på http://www.mercurymarine.com/engines/diesel/ Mvh Cmb Uansett så gjør du ingen blemme med og kjøpe Cummins Mercruiser D-tronic eller Qsd common rail diesel motor. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Få "brukererfaringer" på et forum er jo godt nytt. Det skrives skjelden om motorer som virker som de skal. Nyeste generasjon D3 har vel ikke vært plaget med særlig mye feil de heller, VP har bra servicenett, de leverer både motor og drev så du slipper å havne i knipa hvis drevet havarerer pga motoren som noen her inne har erfart, de har billige slitedeler da disse er de samme på bilmotorene, og større slagvolum er alltid en fordel på båtmotor. D3 har også EVGT altså elektrisk operert variabel turbo geometri som gir høyere effekt over et bredere turtallsregister, om dette merkes godt er vel litt avhengig av båttypen. Det finnes andre alternativer også som Steyr, FNM og Hyundai. Sitér dette innlegget Link to post
Foe Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Qsd 2,8 har heller ikke registerreim. Volvo har. Her er det penger å spare ved fremtidig service. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Et alternativ basert på Fiat/Alfa Romeo dieselmotorer. Penger å spare men ikkeno forhandlernett vel http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-186.html?osCsid=ec21764955ce01198229e41d6d7fb5c8 De har også et 5-sylindret alternativ ganske lik D3 men muligheter for langt høyere ytelse om ønskelig http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html Det er krefter i denne, her drar den en 3,5 tonns båt lett opp i 30 knop Redigert 21.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
theppan07 Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Takk for innspill. Får flere tilbud på mandag så da får jeg trekke en konklusjon. Det er kampanje på QSD nå med -15% rabatt. Det utgjør jo en del kroner. Ser videre at D3 leverer høyere moment i området 1500-3200 rpm (snitt 350nm mot 310nm for QSD). Det må jo ha mye å si for akselerasjon. Samtidig er jeg noe usikker på om duopropp er viktig eller ikke. Duopropp er uaktuelt på QSD, mens D3 kan leveres som SX og DPS.Jeg har både Volvo og Mercruiser verksted like ved, så det er ikke så utslagsgivende. Vel, jeg får se hva totalpris på begge alternativer blir på mandag. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) ja D3 har flere sylindre og større slagvolum enn QSD 2,0 så det blir naturligvis noe høyere moment av det. Og noe høyere pris. VP leverer jo D3 opp til 220 hk mens for QSD er vel 170 max. Duoprop er bedre ved manøvrering/reversering bl.a. Så om man ikke har baugpropell så kan det være en fordel. Redigert 22.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
dante Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Jeg ville gått for D3 med duoprop hvis det er prismessig forsvarlig ift Merc. Bedre akselerasjon med kombinasjonen høyere moment og dp samt bedre manøvreringegenskaper. Sitér dette innlegget Link to post
HenrikOrrskär Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Har D3 200 "ny" versjon fra høst 2010 med DPS-A drev og nærmere 400 problemfrie timer på telleren *bankibordet*. Kan ikke annet enn å hylle denne motoren. En kraftpakke av de sjeldne, utrolig lav vekt iforhold til ytelse, fantastisk akselerasjon og meget hyggelig forbruk. Dette er i alle fall viktige momenter for en fritidsbåt. Samtidig virker kvaliteten som sagt å være svært bra, og sammen med EVC-D (mulig E versjon har kommet nå), så gir dette en sikker og meget brukervennlig installasjon Godt valg! Sitér dette innlegget Link to post
Windy37GM Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Duoprop er en sikker vinner.. Ville valgt Volvo hvis det prismessig henger på greip. mvh bavaria32sport Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
MajorAndy Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Ikke direkte samme, men: Motor Boats Monthly havde i deres nummer fra februar 2012 en meget omfangsrig test af Volvo D3-220 mod Cummins TDI 3.0-265 og Yanmar BY2 260, alle med drev. Alle blev testet i en Aquador 23 HT "Dommen" var, at Volvo havde den mest moderne motorstyring, den bedste økonomi og performede bedst i betragtning af at de andre motorer var større og dyrere. Cummins var det emotionelle valg når det gjaldt kraftoverskud og lydbillede, mens Volvo var det rationelle valg. Men dette var jo en test af motorer, der var lige nummeret større end dem, du ser på. Der var speciel ros til Volvo, der med sine fire cylindre kunne præstere samme ydelse som en henholdsvis V6 og række-sekser med markant flere heste. Sitér dette innlegget Link to post
dante Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Hmm, D3 har da 5 sylidre? Redigert 23.September.2013 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 D4 har 4 sylindre ja, men ikke D3 (som gjerne kunne hete D5). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
theppan07 Svart 23.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Takk for tipset MajorAndy. Fant samme testen i Båtmagasinet desember 2011.Er litt i tvil. Det skiller 44000 kroner. Er usikker på om det er verd å betale så mye mer for VP. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Sorry - my mistake! Men det er en fin test og det er sjældent at have mulighed for at teste tre ens både med tre forskellige motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 (redigert) Her er 2,0 QSD-motoren i originaltapning, dvs. VM Motoris egne modeller opp til 170 hk http://www.vmmotori.it/en/marini-2/mr-504.html Tror ikke det er en eneste skrue som er forskjellig fra Mercruiserversjonen. Av momentkurven ser vi at den yter ca 300 Nm ved 1800 rpm. Cirka det samme gjør den nye 2,0 liter FNM HPEP205 men den drar videre opp til hele 370 Nm ved 2600 rpm. http://www.fnm-marine.com/gallery/motori/135227866814%20SCHEDA_HPEP%20205.pdf http://www.fnm-marine.com/scheda.php?id_motore=80 Disse kan jo leveres med Bravo 3 duoprop. Redigert 23.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.