Jump to content

Støpe ny badeplattform på Princess35

Audun V

Recommended Posts

Vel, "there`s more than one way to skin a cat" Det er det fine med glassfiber, det er mange måter å gjøre ting på. Å bygge opp konvensjonellt med Devinycell eller tilsvarende er vel den metoden de fleste benytter når de bare skal produsere kun èn del. Med denne måten å støpe på blir resultatet fort at produktet, med sine rette flater og skarpe vinkler fort ser hjemmesnekret ut og skjærer seg i forhold til linjeføringen i båten forøvrig. Du ser det umiddelbart og med bare et raskt blikk at her er det amatører som har vært på ferde. Problemet med Devinycell eller andre relativt stive plater er at du ikke klarer å bøye platene dobbeltkrume. En vei går bra, her kan du lage fine radier. Å bøye i to retninger blir straks værre.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Helt rett i at det er mange måter å gjøre ting på, og jeg har prøvd flere av dem. Men når man har brukt såpass mye tid på sparkling og pussing som jeg har gjort, så blir man litt mer kynisk etterhvert... :-) Forøvrig er mitt nåværende prosjekt, en Viking Conquest, en båt med såpass rette linjer at jeg ikke har noen problemer med å bruke et design med enkeltkrummede flater. Men noen områder vil jeg selvsagt være nødt til å velge dobbelkrummede overflater, men sparer VELDIG mye tid på å bruke mest mulig enkeltkrummede flater.

Forrige prosjekt var derimot superambisiøst med dobbelkrummede flater i så og si alle retninger...

bilde

Tenker med gru på alle timene som ble lagt ned for å oppnå resultatet du ser over... :-)

Utgangspunktet der var også divinycell, men det var lang vei å gå fra bildet under til det ferdige resultatet vist over.

bilde

Må forøvrig si at resultatet av ditt arbeid er bedre enn det meste jeg har sett fra såkalt "proffe" aktører ... :-)

Redigert av Fortego (see edit history)

Forrige prosjekt var derimot superambisiøst med dobbelkrummede flater i så og si alle. Tenker med gru på alle timene som ble lagt ned for å oppnå resultatet du ser over.

Vauu, det får man si. Meget imponerende arbeid, og selvfølgelig milevis over det nivået man kan forvente av en amatør. Lagde du plugg og former for masseproduksjon og hvem sto for designet? Er ikke noe vanlig amatørprosjekt det her.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...