Jump to content

ford 2728, frostvæsken forsvinner


jojogalp

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke motoren, men den har kanskje en sirkulasjonspumpe for kjølevannet. På VP motorer kan denne begynne å lekke når den blir slitt.

 

Sjekke slangeklemmer er standard feilsøkingsverktøy.

 

Du kan også legge hvite matter o.l. under motor og kjøre en tur. Hvis det lekker på mattene vil du se det da.

 

Begynte det plutselig uten forvarsel?

 

Andre har kanskje flere tips?

Link to post

Velkommen til BAATPLASSEN.

 

Ikke i oljen og ikke til friluft,

Da burde kjølevannet (ferskvann) forsvinne til sjøvannsiden.

 

Er redd du må trykkteste en og en del.

Mulig hvis du tar av alle sjøvannsslanger og setter et lite trykk på ferskvannsiden at du har flaks og ser hvor ferskvannet kommer ut.

 

PS, det er nå det er kjekt å kjenne en motorkyndig.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Som "roger-jo" nevner så er der trykktesting som gjelder her. Mindre lekkasjer vil ofte avsløre seg som avleiring ved at frostvæska legger igjen et belegg når den tørker på en varm motor. Lekkasje til sjøvannssiden er mer krevende å avsløre da dette ofte krever noe demontering og at det gjøres systematisk. Utstyr til dette kan man lage selv i form av passende adaptere, manometer og en sykkelpumpe.

Link to post

Dersom du er helt sikker på at frostvæsken ikke kommer ut utenpå motoren (og det kan skje på de mest usynlige steder...), så er det vel i grunnen bare tre steder det kan forsvinne:

 

- til eksos, gjennom toppakning, sylinderforinger, tæring i kjølevannskanaler i toppen og gjennom turbo. Hvis lekkasjen er mer enn minimal vil det vise seg som hvit røyk.

- til veivhus gjennom toppakning, sylinderforinger, tæring i kjølevannskanaler. Motoroljen vil fort bli grå/lysebrun.

- til sjøvannskretsen gjennom varmeveksleren (som vanligvis er eneste sted det er mulig å lekke til sjøvannskretsen)

- til drikkevannssystem eller til skrog gjennom evt. varmtvannsbereder eller til skrog gjennom varmeapparat (defroster).

 

Sliter med stor lekkasje selv på en VP, hvor trykktesting av varmeveksleren akkurat nå har utelukket pkt. 3, de andre er allerede utelukket. Og finner ikke noe sted utenpå motoren det lekker.

 

Men et sted blir vannet av, så det må komme ut av motoren på et sted jeg ikke klarer å se det! Her blir det mer leting...matter blir nok et verktøy nå.

Link to post
  • 3 uker senere...

Fant ut at det var rustet hull i turboen etter at vi hadde demontert intercooler og varmeveksler. Hadde også kjørt en trykktest så jeg hadde da fått vann i sylinderene.

Vet noen om hvor jeg kan få tak i turbo til ford 2728tim. Har hørt at de er gått ut av produksjon. Trenger også nye pakninger til varmeveksler og intercooler.

PS:Vannet har jeg fått ut

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...