jojogalp Startet 19.September.2013 Link til dette innlegget Startet 19.September.2013 Hei. Jeg har problem med at kjølevannet forsvinner.oljen ser helt bra ut kan ikke finne noen lekasjer . Har ikke peiling på hvor jeg da skal lete etter feilen Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Jeg kjenner ikke motoren, men den har kanskje en sirkulasjonspumpe for kjølevannet. På VP motorer kan denne begynne å lekke når den blir slitt. Sjekke slangeklemmer er standard feilsøkingsverktøy. Du kan også legge hvite matter o.l. under motor og kjøre en tur. Hvis det lekker på mattene vil du se det da. Begynte det plutselig uten forvarsel? Andre har kanskje flere tips? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 (redigert) Velkommen til BAATPLASSEN. Ikke i oljen og ikke til friluft, Da burde kjølevannet (ferskvann) forsvinne til sjøvannsiden. Er redd du må trykkteste en og en del. Mulig hvis du tar av alle sjøvannsslanger og setter et lite trykk på ferskvannsiden at du har flaks og ser hvor ferskvannet kommer ut. PS, det er nå det er kjekt å kjenne en motorkyndig. Redigert 19.September.2013 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TMe Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Som "roger-jo" nevner så er der trykktesting som gjelder her. Mindre lekkasjer vil ofte avsløre seg som avleiring ved at frostvæska legger igjen et belegg når den tørker på en varm motor. Lekkasje til sjøvannssiden er mer krevende å avsløre da dette ofte krever noe demontering og at det gjøres systematisk. Utstyr til dette kan man lage selv i form av passende adaptere, manometer og en sykkelpumpe. Sitér dette innlegget Link to post
jojogalp Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hei igjen . Takker for svar . Det vil bli trykktesting . Heldig er jeg også som kjenner en motorkyndig. Dette begynnte plutselig og jeg har sjekket om det er noen synlig lekkasje. det er også nevnt at det kan være topppakning? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Topppakningen da burde det bli mer damp i eksosen enn det var før. Med å skru av eksosmanifolden så ser en at utløpet fra sylinderen som har vannlekkasje er gullende rent. (dampspylt) Har du zinkplugger i varmevekslern og er de skiftet. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Indy Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Dersom du er helt sikker på at frostvæsken ikke kommer ut utenpå motoren (og det kan skje på de mest usynlige steder...), så er det vel i grunnen bare tre steder det kan forsvinne: - til eksos, gjennom toppakning, sylinderforinger, tæring i kjølevannskanaler i toppen og gjennom turbo. Hvis lekkasjen er mer enn minimal vil det vise seg som hvit røyk. - til veivhus gjennom toppakning, sylinderforinger, tæring i kjølevannskanaler. Motoroljen vil fort bli grå/lysebrun. - til sjøvannskretsen gjennom varmeveksleren (som vanligvis er eneste sted det er mulig å lekke til sjøvannskretsen) - til drikkevannssystem eller til skrog gjennom evt. varmtvannsbereder eller til skrog gjennom varmeapparat (defroster). Sliter med stor lekkasje selv på en VP, hvor trykktesting av varmeveksleren akkurat nå har utelukket pkt. 3, de andre er allerede utelukket. Og finner ikke noe sted utenpå motoren det lekker. Men et sted blir vannet av, så det må komme ut av motoren på et sted jeg ikke klarer å se det! Her blir det mer leting...matter blir nok et verktøy nå. Sitér dette innlegget Link to post
jojogalp Svart 8.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 Fant ut at det var rustet hull i turboen etter at vi hadde demontert intercooler og varmeveksler. Hadde også kjørt en trykktest så jeg hadde da fått vann i sylinderene. Vet noen om hvor jeg kan få tak i turbo til ford 2728tim. Har hørt at de er gått ut av produksjon. Trenger også nye pakninger til varmeveksler og intercooler. PS:Vannet har jeg fått ut Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 8.Oktober.2013 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2013 (redigert) Det står normalt et lite skilt på turboen med betegnelse. Normalt skal Euromarine ved Runar Svendsen i Stavanger, 92 44 94 83 ha deler til denne hvis motoren er marinisert av et anerkjent firma. Redigert 8.Oktober.2013 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.