Sjømannen Kalle Startet 19.September.2013 Link til dette innlegget Startet 19.September.2013 (redigert) En kamerat skal hente en 21 fots Buster XXL med 150 HK (åpen båt) i Stavanger på lørdag etter planen, men nå meldes det om en mulig max bølgehøyde på 3 m og 10 m/s for Sletta. Hva tenker dere som har erfaring med området om en slik tur fra Stavanger på lørdag? Bør vi utsette turen? Evnt ta båten opp på henger? Eller er vi pysete? Ja, nå spør jeg jo for å få litt råd. Vi skal gå fra Hillevågsvannet, Boknafjorden, Karmsundet, Sletta, Bømlafjorden, over Selbjørnsfjorden og over til Austevoll Redigert 19.September.2013 av Sjømannen Kalle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Ja, på yr melder de det, ser litt bedre ut på Pocket Grib, bruker denne for det meste og stemmer bedre enn yr, men vent til i morgen for å få siste oppdaterte meldinger. Dere vil få en god indikasjon på hva dere kan vente dere når boknafjorden passeres, men blir det som det er meldt så skal vinden minke utover ettermiddagen og dreie litt mer vestlig, og Buster,en er jo en tøffing, så med gode klær så bør dette gå bra. Å bruke ordet pysete ved å vurdere å ta båten på henger blir helt feil, om dere føler at det blir litt for tøft så skal dere så absolutt avbryte og legge båten i gjestehavn og heller returnere med henger eller vente på bedre vær. Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Støtter siste taler. Båten har nok overhodet ingen problemer med den turen, men er du/dere usikkre, ta den på henger. Det er ingenting pysete ved å være fornuftig! Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sunmar Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Kjører mye Buster XL (18 fot) over åpne havstrekninger i jobbsammenheng. Båten tåler mye men selv har jeg satt vind 8-9 m/sek som en grense rett og slett fordi sterkere vind blir veldig ubehagelig. Båten derimot, tåler det. En annen sak er at jeg ville ha gjort meg godt kjent med både båt og spesielt motor før jeg hadde tatt en slik tur i dårlig vær. Start med det enkle:-) Sitér dette innlegget Link to post
Bjolbre Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Jeg ville ikke debutert med ukjent båt på disse strekkene under de meldte forhold. Boknafjorden er veldig rotete, det samme er Sletta. HVIS du likevel tar turen, ville jeg tatt litt innover i Ryfylke, og krysset Boknafjorden nord av Rennesøy og over til Boknasundet - mellom Austre og Vestre Bokn. Derfra runder du Vestre og ut i Karmsundet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Det kan forekomme teknisk svikt. Hard sjø kan sette elektrisk ut av spill, og da stopper motor også kanskje. Så det er iallefall en fordel å kjenne båten, sjekke kabling, batteriklamring osv. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Folk I Båt Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Om en er inne på; dere får nok før Busteren gjør det. Den er uansett så enkel å dra opp på en henger at valget burde være enkelt om dere ikke føler dere helt komfortabel med å legge utpå når dagen er der. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Ta med survival suits og VHF hvis dere tar turen. Får sikkert låne av en lokal tråler dersom dere ikke har. Jeg ville gått på østsiden av Rennesøy på vei nordover opp mot Bokn. Her kan du velge sund mellom østre og vestre Bokn eller innenfor østre Bokn. Silkeføre i Karmsundet. Sletto er det lite å gjøre men,men for nære land ville jeg ikke gått. Bølgene vil du få aktenfor tvers før du kommer innover i Bømlafjorden ellers tror jeg det blir sidesjø nesten hele veien. Selbjørnsfjorden kjenner du sikkert bedre enn meg. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Sjømannen Kalle Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Takk for gode råd! Vi besluttet i går kveld å få fatt i en henger og ta den landeveien. Ikke så moro, men kanskje hakket mer fornuftig været tatt i betraktning. Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Fornuftig beslutning, lykke til med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det er meldt 5-8 m/s fra sør/sørvest i morgen. Absolutt ikke noe problem over Sletta. I dag er det speilblankt. Men henger funker jo også da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Bergen dørk Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Tror dere gjorde lurt i å ta landeveien idag. Blåser vel ca 12 m/s ved Kvitsøy nå og en jeg snakket med en som fortalte at det var ruskete i Stavanger allerede fra morgenen idag. Med ny båt skal man starte med en god opplevelse; iallefall forsøke å legge best mulig til rette for det. :-) Redigert 21.September.2013 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.