Bmwx1xdrive25d Startet 19.September.2013 Link til dette innlegget Startet 19.September.2013 Jeg skal kjøpe ny motor i min kjære F23. I den forbindelse lurer jeg på følgende: 350 Vortec motor, med annen kam, 1.6 vipparmer. eller 383 Vortec motor med annen kam , 1,6 vipparmer. Begge motorene er rollerkam. Det jeg har kommet opp som for og i mot er: For: Mer volum, mer effekt. Mer volum, mer dreimoment. samme vekt, da blokka er lik. Mer fart???? Mot:Høyere bensinforbruk? Også ved rolig kjøring? HVa sier mitt kjære Alpha drev (gen 2) ¨HVa tror dere? Vil det ha noe for seg å gå opp til en 383? Begge er fabrikk nye, og nesten samme pris. Vil båten bli anderledes å kjøre. Vil jeg egntlig merke noe forsjell? Vet kjøring på turtall feks under 3000 o/min, vil den bruke mye mer bensin? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 19.September.2013 Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Jeg må bare spørre da jeg enda ikke har fått det med meg, men kjøpte ikke du en relativt strøken båt? Hva er galt med den motoren du har? Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 19.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2013 Det har du helt rett i Adeneo. Motoren har litt lavt olje trykk på tomgang når varm, så mistenker den kan begynne å blir litt slitt. Båten er så godt som 100% strøken, men jeg føler for å oppgradere motor og etterhvert drev til samme stand. Ønsker også at dette skal bli skikkelig, så kjøper ny motor, istede for å overhale den jeg har. Da får jeg også en motor med nyere type topper, og 60-100 hk mer. Sikkert noen som syntes dette er unødvendig, men føler at dette ikke reduserer båten, og da syntes jeg det er moro:) Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
Scand7100 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hvilke hk og dreimoments kurver får du på disse da. Og med 1.6 vippe tøy på 350 vortec. Går det bra anngående durasjon på kam og ev innsug av kjølevann i eksosen. Er dette prøvd ut i lengre løp på båt med kjølevann i ricere. Er jo ikkeno problem så lenge motoren går . Men i båt ved lengre opphold så vil det kansje legge seg vann i eksos kanalene og muligens litt i sylinder og hvis ventilen blir stående åpen.. Vurderer selv dette men skal lese meg opp litt i vinter først.. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Hvilke hk og dreimoments kurver får du på disse da. Og med 1.6 vippe tøy på 350 vortec. Går det bra anngående durasjon på kam og ev innsug av kjølevann i eksosen. Er dette prøvd ut i lengre løp på båt med kjølevann i ricere. Er jo ikkeno problem så lenge motoren går . Men i båt ved lengre opphold så vil det kansje legge seg vann i eksos kanalene og muligens litt i sylinder og hvis ventilen blir stående åpen.. Vurderer selv dette men skal lese meg opp litt i vinter først.. Dette mente Minges at skulle være et fint oppsett for båt, og de hadde solgt mange slike motorer. Noen av ventilene vil alltid være åpen, med orginale eller 1.6 vipparmer. Men om det skulle være noe anderledes med mulighet for vann inn, vet jeg ikke. Vil ikke tro det pga eneste endringen er at ventilene vil være noe høyere åpne, men fortsatt åpne. Jeg vet ikke hvor du bor, men jeg har veldig godt inntrykk av Minges det jeg har hatt med de å gjøre hittil. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det man i utgangspunktet ønsker i en båt, er en motor som tåler et visst turtall under høy belastning over tid. Det betyr at kamakselen som regel er slipt for mest mulig moment på lavest mulig turtall, innen visse grenser, samt at det normalt er lite overlapping for å unngå vann i sylindrene, og ofte er slike kamaksler ganske nære på de som brukes i store tunge biler som også krever moment på lavere turtall. Det man altså ikke ønsker er høyere ventilløft, "vassere" kammer og mange andre triks som ofte brukes på bil for å få høyere effekt. men rullekam har noe for seg, ikke fordi det nødvendigvis gir noe særlig mer effekt eller moment, men fordi slitasjen blir mindre med ruller på løfterne. Skal man bygge en marinemotor bør man først og fremst se på hva som holder over tid, og hvor mye dreimoment det er mulig å oppnå ved gitte turtall, og ikke på ting som bare øker effekten, og i så måte er slagvolum det som desidert gjør mest for å øke dreimomentet. Dersom man setter inn veiv fra en 400 med tilhørende råder og stempler i 4" boring, så skulle man vel oppnå omtrent 377 kubikktommer, og dersom motoren i tillegg bores .030 over så har man 383 kubikktommer. Dette er ikke noe problem, da en 350 fint kan bores opp til .060 over, og dersom en slik motor bygges med de rette delene er det en glimrende motor, og det er sannsynligvis den enkleste måten å få mer fart og spenning i en båt uten å gå over til enda større blokk, men jeg ville nok unngått for mye dilldall, og bygget motoren med de riktige delene, og det finnes bra stroker kits til dette, samt at vanlig marinekam med det meste standard er etter min mening det beste. Det samme gjelder for toppene, vortec toppene er bedre enn de gamle toppene, men mye av effektøkningen på vortec motorene ligger også i innsug og innsprøytning, og dersom du skal banke på en vanlig forgasser har det ikke all verden for seg, selv om vortec topper selvfølgelig ville være å foretrekke. Sitér dette innlegget Link to post
Scand7100 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Masse hester som kommer til for en billig penger i en båtmotor med intil 300hk. Tror jeg sjenden er bra og varig for motoren. Mente jeg leste her forleden att det var produsert 44 millioner av 350 blokka så hadde det vært optimalt så tror jeg disse vippe greia vert orginalt. Men i bil der har jeg tro på alt sånn..) Hør om de ikke har test fra en bremse benk på ett slikt oppsett da.. Moment og hk hadde vert intresant. Snakket med de jeg også om ett slikt oppsett fortige uke.) men jeg bor i Namsos så blir litt langt.. Har jo hele vintern på meg..) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Masse hester? En 5.7 liter motor med 300 hk? Det blir rundt regna 54 hk pr liter motor. Klart den tåler det. Nymoderne motorer har over 100 hk pr l. Tror det går bra jeg bare pass på at motoren ikke suger vann Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Scand7100 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 No enoitj ein v8 er må nymodærne motor da. Faktisk en sugemotor med støtstenger og underliggende enkel kamaksling som forskyner 8 syl. I grunn en konstruksjon fra 50 tallet minst..) Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Båtmotor er ikke helt min sterke side, derfor jeg spør og graver hos alle jeg kan komme på. Prisen for en fabrikk ny 350 eller 383 var nesten den samme. Da sitter det kan som ikke er beregnet for marine, så den blir byttet til en kam som skulle egne seg for det, som også gav 20 hk ekstra. Vippa armene skulle også gi 20 hk, som gjorde at motoren puster bedre. Kan vipparmene har negativ effekt på motoren mtp dreiemomentet? Minges skulle ringe meg i morgen, så da kan jeg spørre litt videre ang bremsepapirer osv. De hadde akkuratt levert to tilsvarende 350 nå. konstruksjonen er gammel, men det virker jo:) klart det er mye slag for lite effekt, men da blir det også holdbart. 50 hk per liter er forholdsvis lite. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
ivar Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 blir jo et spørsmål om kost vs nytte - hvorfor bruke dyrere/mer avansert teknologi enn man trenger? Mente jeg leste her forleden att det var produsert 44 millioner av 350 blokka så hadde det vært optimalt så tror jeg disse vippe greia vert orginalt. Men i bil der har jeg tro på alt sånn..) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
adeneo Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Minges skulle ringe meg i morgen, så da kan jeg spørre litt videre ang bremsepapirer osv. De hadde akkuratt levert to tilsvarende 350 nå. Det du bør få med deg er vel hvilken type topper og stempler som brukes, og her gjelder det å holde tunga rett i munnen for det er mange måter å bygge en 383 på. Det er flere typer stempler, lengre råder og kortere stempler brukes ofte på bil, men er ikke særlig hensiktsmessig på en båt osv. Det står en del om dette på nettet dersom du søker -> http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?405563-Turning-a-350-into-a-383-stroker Redigert 21.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Om du bruker 1,5:1 eller 1,6:1 vippearmer så er ikke det noe uvanlig å prøve for at motoren skal fungere best mulig. Noen motorer responderer dårlig på 1,6 vipper og da dropper man det. Poenget er heller ikke å øke løftet på ventilene men å raskere få høy flow idet ventilene åpner, de flower nemlig ikke så mye mer med høyere løft. Rulleløftere muliggjør også en brattere kamprofil som gir samme virkning. Vortec topper tillater mindre ventilløft enn de eldre toppene men de kan lett freses for å tillate høyere løft, dette må sjekkes ved valg av kam og vippearmer. Saken med chevy small block (som i flg. Wikipedia er produsert i mer enn 90 millioner eks.) er at den er laget for å gå på temmelig moderate turtall, dvs at noe må gjøres for at den skal fungere bra også på noe høyere turtall. En Vortec 350 har jo ikke akkurat noen voldsomt store ventiler og kanaler så med stroker veiv blir denne begrensingen ennå mere tydelig. Som marinemotor er den laget for å dytte allt fra digre lasteprammer og baylinere til små racerbåter med cleaver propeller eller vannjet så effektuttaket er lavt ift potensialet. Du vil alltid miste hester på lavt turtall for å få flere på høyt, spørsmålet er bare hvor mye som er akseptabelt. Det gjelder å matche effektkurven til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Da har jeg fått mer info. Det er som dere nevner, vann kan lettere komme inn i motoren med høyere løft på ventilene. eksosen burde ligge over 60 cm over vannlinja for at det ikke skulle være et problem. HVor mye det er på båten min vet jeg ikke. En 6,2 liter vil gi mer moment enn 5,7, men manofoilene vil kunne bli begrensingen her, da de er beregnet for 5,7 liter.Kom ann på hvor trange de var. Kammen som de ville bruke på en slik motor, er en kam beregnet for marine, og ville gi mye dreiemoment i bunn. Det gjelder både 5,7 og 6.2. En 6,2 motor ville de bruke smidd veiv pga påkjenninger den økte effekten ville få. Prismessig ville en 6,2 med smidd veiv bli 15000 kr dyrere enn en 5,7 med standar motor, men med marine kam og vipparmer. Da er det også byttet ventilfjærer pga turtall. Han som hadde kjøpt motoren min har spurt om han kan la være å kjøpe motoren pga båten hans brant i natt.( motoren skulle leveres etter jeg hadde tatt den opp) Det har jeg sagt ja til. I den forbindelse kommer jeg nok til å bruke den blokka jeg har, og maskinere den av om det er noe som er utenfor toleransene. Det blir da også noe billigere. Kommer til å kjøpe nye topper. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Så det blir 383 Vortec med 1,6:1 vippearmer da. Hvilket innsug tenkte du? Hvilken kam og komp? Rulleløftere eller glideløftere? Jeg har foresten en ny smidd 383/400 veiv og et par Vortec topper hvis du er interessert. Da trenger du i tillegg maskinering av blokka, nye lagere og pakninger, nye stempler og ringer og et kamsett med løftere, fjærer og registerkjede og drev. Balansering av veiv og råder må også til. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Dersom du gidder å gjøre noe selv, og får et godt tilbud av DieselDahl på veiva og toppene, kan du komme ganske greit unna Her er de utsalgsprisene jeg normalt operer med for deler, både til 383 og standard 350 : http://played.no/383priser.php http://played.no/350priser.php Koking av blokka og boring til .030 over lar seg normalt ordne for et par tre lapper, så kan du selv regne på hva det vil koste ? Redigert 21.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Selger du deler Adeneo? Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) For det meste så bruker jeg mye deler, men ja, jeg kjøper deler direkte av diverse større leverandører i det store utland og er således autorisert importør/forhandler og selger derfor også deler til de prisene ovenfor. Det er i all hovedsak snakk om Clevite, EngineTech, Scat Crankshafts, Keith Black, Icon Pistons, Mahle, Victor Reinz, Fel Pro, Hastings, Comp Cams og andre kjente merker, da jeg selv liker å bruke kvalitetsgreier. Comp cams leverer for eksempel 1.6 rullevipper som er bra : Redigert 21.September.2013 av adeneo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bmwx1xdrive25d Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 ok,, artig da. Driver du i bransjen proffesjonelt? Dette var kjente produkter ja, så betviler ikke at jeg kan komme til å handle av deg. Sender deg IM for priser. Sitér dette innlegget Hvis jeg føler for å trene, legger jeg meg bare ned, og venter til det går over... Link to post
adeneo Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Nja, hobbyprofesjonelt! Kan skaffe det meste på forespørsel, og har en hel del nye deler til GM liggende. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.