Jump to content

Temperatur i motorum ?


I.E

Recommended Posts

Godkväll,

 

Undertecknad har en jäkla massa prylar i motorummet:

 

Huvudmotor

Aggregat

Varmvattenberedare

ankarspelshydralpump

Ac generator

Webasto 4,5 kW dieselvärmare

Hydralautopilot

Elpatron

Och en hel del elboxar e.t.c

 

Som det är nu har jag bara en motorummsfläkt som tar luft innuti båten och skickar denna till motorummet ( till motorns luftintag). Som ni kan förstå kan det bli ganska varmt då jag kör allting och mina frågor är:

 

Vilken temp bör man generellt inte överstiga i sitt motorum, vad kan ta skada, vilka problem kan det medföra att ha "hög" temp, vad har ni ungefär för maximal temp i motorummet ?

 

mvh / dan

Link to post

Hei...

Jeg kan ikke svare på dette I.E. men Hebbe har veldig lyst til å se bilde av din båt og motorrom med alle "duppedittene".

 

Har ditt mottorrom fungert med alle disse duppedittene i lengre tid så er det vel inger grunn til å engste seg unødvendig. Får mottoren den luft den trenger for å gå så vil tilført luft kjøle en del. Om du har behov for tilleggskjøling vet jeg ikke...

 

Men et bilde av din båt.... :wink:

Båten har sin faste plass i hagen.......

Link to post

Jeg målte tempen i motorrommet med et slikt digitalt ute/inne-termometer. Jeg har en Volvo 130 hk diesel (turbo, intercooler, oljekjøler) i et ganske stort motorrom sammen med powertrim til hekkagregat, trimflapspumpe og varmtvannstank. Ved marsjfart lå tempen på 45-48 grader og faktisk så sank den noen grader ved maks fart. Utetempen var på ca. 10-15 grader. Har lest at motoreffekten avtar ganske mye hvis tempen i motorrommet er høy. Mener å huske å ha lest at motoreffekten blir oppgitt ved en temperatur på noen og 20 grader og effekten falt med var det 5-10 % for hver 10 grad økning i lufttemp. Gjerne korriger meg om dette er feil.

 

Vet av erfaring at en del elutstyr ikke er så glad i varme. Jeg monterte en 220 volts inverter i samme benkerom som dieselvarmeren står montert. Inverteren var oppgitt til et bruksområde opp til 50 grader og rommet den stod i var ganske stort. Når dieselvarmeren gikk så ble det etter en stund for varmt for inverteren (den produserer jo en del varme selv også) og den kuttet ut å virke.

Link to post

Jeg målte tempen i motorrommet med et slikt digitalt ute/inne-termometer. Jeg har en Volvo 130 hk diesel (turbo, intercooler, oljekjøler) i et ganske stort motorrom sammen med powertrim til hekkagregat, trimflapspumpe og varmtvannstank. Ved marsjfart lå tempen på 45-48 grader og faktisk så sank den noen grader ved maks fart. Utetempen var på ca. 10-15 grader. Har lest at motoreffekten avtar ganske mye hvis tempen i motorrommet er høy. Mener å huske å ha lest at motoreffekten blir oppgitt ved en temperatur på noen og 20 grader og effekten falt med var det 5-10 % for hver 10 grad økning i lufttemp. Gjerne korriger meg om dette er feil.

Har også foretatt de samme målingene, fikk litt lavere temp enn deg midtsommers. Erfarte det samme at ved høyere belastning sank tempen noen grader. I tilegg har jeg montert en meget kraftig vifte som blåser uteluft inn i motorrommet. Dette har vist seg å værer bortkastet energi, viften må stå på fult i flere timer for at temperaturen i motorrommet skal gå ned med en til to grader. 180 hk. diesel....

 

Første gang jeg målte måtte jeg dobbelsjekke med annet instrument da jeg hadde forventet minst dobbel så høy temp...

Redigert av bmo (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Stemmer nok godt det Saga sier om motoreffekt og temperatur, har lest det samme selv. Mener også at høy temperatur ikke er bra for dynamoen.

I tidligere båter har jeg hatt termometer og målte høye temperaturer. (+60 grader). Installasjon av 2 kraftige 10'' vifter fikk tempen ned mot 35. (utetemperatur + ca. 20 grader). Skal nevnes at jeg lot motoren få suge luften direkte fra utsiden for å øke effekten. Men, da trengs veldig god elektrisk utluftning, fordi motoren i seg selv suger mye luft inn i motorrommet og som bidrar til nedkjøling.

 

Du har 2 utfordringer. Den første under gange, som kan løses med kraftige vifter. Neste er mer problematisk. Når du har skrudd av motoren kan denne avgi varme i laaaang tid. I min forrige båt hadde jeg en 185 hk Perkins. Masse jern og tempen steg til nær 50 grader når den ble skrudd av, og varmen holdt seg høy i mange timer. For min del syntes jeg det var en fordel, fordi jeg hadde varmvannsberederen stående i motorrommet.

I dag har jeg en VP på 243 hk og et større motorrom. VP blir utrolig fort kald, er vel en del alluminium i denne(?). Kan berøres med underarmene etter bare 30 minutter. Derfor blir det ikke høy temperatur etter kjøring i motorrommet.

Om du har en jernklump ala Perkinsen, må du nok leve med den høye ettertemperaturen. Om du da ikke vil bruke masse strøm på å la viftene gå.

 

Jeg vil tippe at utstyr med elektronikk kan være de som minst setter pris på for høye temperaturer, mener å ha lest at slikt normalt ikke skal utsettes for mer enn 50 grader. Oppbevaring av brennbare væsker, inkl. det du måtte ha på aggregatet bør du være obs på. Om du har manualer for utstyret du lister opp, kan det hende at det står noe der om hvilke temperaturområder dette er konstruert for.

 

Hvis du tar ut motoren får du plass til ennå mere pryler og temperaturproblemet er fjernet :lol:

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Hei...

Jeg kan ikke svare på dette I.E. men Hebbe har veldig lyst til å se bilde av din båt og motorrom med alle "duppedittene".

 

Har ditt mottorrom fungert med alle disse duppedittene i lengre tid så er det vel inger grunn til å engste seg unødvendig. Får mottoren den luft den trenger for å gå så vil tilført luft kjøle en del. Om du har behov for tilleggskjøling vet jeg ikke...

 

Men et bilde av din båt.... :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

 

Hebbe,

 

Får ta en bild i taget, bilderna kommer från en period då jag rotade överallt men du ser illafall delarna.

 

Bilde

 

Bilden visar ASU kompressorn, Generatorn, Startmotorn.

 

Bilde

 

Bilden visar i ovankant, frys kompressorn och lite av huvudmotorn.

 

Bilde

 

Här ser du varmvatten beredaren, boxen till Aggregatet och lite annat.

 

Bilde

 

Här ser du utsidan på båten.

 

Har massor av bilder men de är STORA och måste göras om lite innan jag kan komma under 50 kB. Återkommer med dessa senare om du vill. / Dan

Link to post

Stemmer nok godt det Saga sier om motoreffekt og temperatur, har lest det samme selv. Mener også at høy temperatur ikke er bra for dynamoen.

I tidligere båter har jeg hatt termometer og målte høye temperaturer. (+60 grader). Installasjon av 2 kraftige 10'' vifter fikk tempen ned mot 35. (utetemperatur + ca. 20 grader). Skal nevnes at jeg lot motoren få suge luften direkte fra utsiden for å øke effekten. Men, da trengs veldig god elektrisk utluftning, fordi motoren i seg selv suger mye luft inn i motorrommet og som bidrar til nedkjøling.

Dynamoen kan omgjøres til en kraftig vifte. Dersom du kan lage en "kappe" rund dynamoen som blir koblet til et rør som tar luft fra utsiden får du en dynamisk luftsrøm....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Kan man ikke bruke vanlig vifte rett på motoren da? Eller blir det litt mye kanskje!

Vet ikke jeg altså, er ikke mekaniker!

 

Men hvis jeg kan få lov og avspore litt!

Jeg skal ha kjølesøyfe for kjøling på min motor!

Kan jeg bruke vanlig manifoild da, for tørr eksos over tak?

Eller blir det altfor varmt?

 

Eller kan jeg bruke den manifolden som er der idag (med kjølevann i eksos) kutte kjlevannet og ladet gå ut i skutesiden som "kontrollstråle"?

Link to post

Hei igjen I.E.

Du har jo en meget flott båt med denne...

Bilde

Vil kalle den rett og slett lekker...  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Tack för det Hebbe !

 

Det "värsta" är dock att den är proppfull med prylar, allt från AC till Tvättmaskin. Det kan ju tyckas vara positivt men OJ vad det kräver kunskap att hålla ordning på allt. Det är nästan alltid något som inte fungerar som det skall. Allt har sina för och nackdelar.

 

/dan

Link to post

Stemmer nok godt det Saga sier om motoreffekt og temperatur, har lest det samme selv. Mener også at høy temperatur ikke er bra for dynamoen.

I tidligere båter har jeg hatt termometer og målte høye temperaturer. (+60 grader). Installasjon av 2 kraftige 10'' vifter fikk tempen ned mot 35. (utetemperatur + ca. 20 grader). Skal nevnes at jeg lot motoren få suge luften direkte fra utsiden for å øke effekten. Men, da trengs veldig god elektrisk utluftning, fordi motoren i seg selv suger mye luft inn i motorrommet og som bidrar til nedkjøling.

 

Du har 2 utfordringer. Den første under gange, som kan løses med kraftige vifter. Neste er mer problematisk. Når du har skrudd av motoren kan denne avgi varme i laaaang tid. I min forrige båt hadde jeg en 185 hk Perkins. Masse jern og tempen steg til nær 50 grader når den ble skrudd av, og varmen holdt seg høy i mange timer. For min del syntes jeg det var en fordel, fordi jeg hadde varmvannsberederen stående i motorrommet.

I dag har jeg en VP på 243 hk og et større motorrom. VP blir utrolig fort kald, er vel en del alluminium i denne(?). Kan berøres med underarmene etter bare 30 minutter. Derfor blir det ikke høy temperatur etter kjøring i motorrommet.

Om du har en jernklump ala Perkinsen, må du nok leve med den høye ettertemperaturen. Om du da ikke vil bruke masse strøm på å la viftene gå.

 

Jeg vil tippe at utstyr med elektronikk kan være de som minst setter pris på for høye temperaturer, mener å ha lest at slikt normalt ikke skal utsettes for mer enn 50 grader. Oppbevaring av brennbare væsker, inkl. det du måtte ha på aggregatet bør du være obs på. Om du har manualer for utstyret du lister opp, kan det hende at det står noe der om hvilke temperaturområder dette er konstruert for.

 

Hvis du tar ut motoren får du plass til ennå mere pryler og temperaturproblemet er fjernet  :lol:

 

Mvh. BEG

<{POST_SNAPBACK}>

 

BEG,

 

Du fick alltså ner tempen från 60 grader till 35 grader med hjälp av kraftiga vifter, det är en stor skillnad och något jag skulle vilja lyckas med. Det vore dock skönt att nå detta mål utan att lägga till fler elprylar. Kan man inte göra som "Bastard" föreslog, sätta en inkappslad vifte på svänghjulet och därmed lyckas ?

 

En sak till,

 

Vad kyler bäst, att tillföra luft till motorummet eller evakuera luft ? Vissa har bara vifte ut från motorummet och andra har som jag, bara vifte in.

 

/ dan

Link to post

En sak till,

 

Vad kyler bäst, att tillföra luft till motorummet eller evakuera luft ?  Vissa har bara vifte ut från motorummet och andra har som jag, bara vifte in.

 

/ dan

<{POST_SNAPBACK}>

Normalt bør man ikke ha overtrykk i motorrommet, fordi dette kan gi lukt i kabiner. Når motoren suger luft fra motorrommet dannes undertrykk, ny luft siger inn gjennom ventilasjonsrør og andre åpninger rundt motorrommet. Om man montere en vifte som blåser luft inn i motorrommet, vil den normalt ha mindre effekt enn det det motoren forbruker av luft (en motor bruker store mengder luft, selvfølgelig avhenging av HK). Man hjelper motoren med luft, men sikrer fremdeles undertrykket.

 

Om man har koplet ventilasjonsslanger fra utsiden direkte til motorens luftinntak (da skal man passe på å ha store rør), sikrer man at motoren får frisk luft med lav temperatur. Da er det imidlertid veldig viktig å ha elektrisk ventilasjon av motorrommet som suger ut luften. Ideelt sett bør ut-røret stå i toppen av motorrommet der temperaturen er høyest. Og gjerne så langt unna inn-røret som mulig. Da får man best gjennomtrekk.

 

Om man velger å montere ventilasjon direkte fra utsiden av skroget til motorens luftinntak, skal man være klar over at enkelte hevder at dette kan medføre en fare for rust i f.eks turboer. Begrunnelsen ligger i at man i grov sjø kan suge inn luft som har et veldig høyt vanninnhold. Jeg tror at dette blir mer teori enn praksis. Uansett kan problemet løses om man legger slangene slik at de ikke går direkte ned i motoren. De flesete skroggjennomføringer har en kasse bak spjelet og med rørtilslutninger i toppen. Allerede her vil mestparten av vannspruten bli stoppet. Lar man røret gå ned for så å gå opp mot motoren (som en slags svanehals) eleminerer man vanntransporten ytterligere. På laveste punkt av rørert kan man borre et lite dreneringshull.

 

Jeg mener å ha lest at en motorens temperatur blir påvirket av ikke bare omgivelsestemperaturen, men også temperaturen på luften som suges inn. Så, min påstand er at dette er en god løsning, både pga. motorens ytelse men også temperaturavgivelse.

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post

Men hvis jeg kan få lov og avspore litt!

Jeg skal ha kjølesøyfe for kjøling på min motor!

Kan jeg bruke vanlig manifoild da, for tørr eksos over tak?

Eller blir det altfor varmt?

 

Eller kan jeg bruke den manifolden som er der idag (med kjølevann i eksos) kutte kjlevannet og ladet gå ut i skutesiden som "kontrollstråle"? :puke:  Ja det må vel gå å få til

<{POST_SNAPBACK}>

 

fjerner du kjølingen på manifoilen så blir det varmt ja ...

men har du god klarning til brennbare materialer i maskinrom og langs exsosrør er jo ikke det noe problem ...Husk å skjerme exsosrør så ingen kan ta på det under gange forbasket varmt blir det.. :headbang:

:nono: bare sørg for at du får transportert ut varmluften i maskinrommet for temp blir høy der med VARM MANIFOIL

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post

Jeg skal ha kjølesøyfe for kjøling på min motor!

Kan jeg bruke vanlig manifoild da, for tørr eksos over tak?

Eller blir det altfor varmt?

 

Eller kan jeg bruke den manifolden som er der idag (med kjølevann i eksos) kutte kjlevannet og ladet gå ut i skutesiden som "kontrollstråle"?

Vær klar over at manifolden blir glødende varm hvis den ikke blir vannkjølt. Selv stasjonærmotorer med eksosen rett opp har ofte vannkjølte manifolder. Huldas manifolder er vannkjølte industrimanifolder. Du kan naturligvis kjøre tørr eksos over tak, bare pass på at du skjermer rørert. Dette vil også bli tilnærmet glødende varmt.

 

Jeg er ikke sikker på hva du mener med "bruke den manifolden som er der idag (med kjølevann i eksos)". Du vil sannsynligvis få innslag av vann i motoren hvis du spruter vann rett inn i eksosmanifolden. Kjølevann kan generelt kjøres overbord. Hulda har nå laget seg et system der mesteparten av vannet blir dumpet, mens en liten del går i eksosrørene. Dette fungerer flott.

Link to post

Hei!

 

Må kanskje oppklare litt!

I dag har jeg en "vanlig" eksosmanifoil! Det ervel kjølekappe i denne da?

Fra manifoilen går det et kort rør over til eksosrøret!

Kan jeg bare lede det vannet ut i skrogsiden og dermed ha tørr eksos!

Tanken etterhvert er og kutte sjøvann inntak!

Men spm. er da om kjølesløyfe er tilstrekkelig for og kjøle gearkasse, motor, og manifoil.

Noen som har en skisse på dette eller noe

Her et bilde av hvordan det ser ut

Bilde

Redigert av bastard30000 (see edit history)
Link to post

Hei!

 

Må kanskje oppklare litt!

I dag har jeg en "vanlig" eksosmanifoil! Det ervel kjølekappe i denne da?

Fra manifoilen går det et kort rør over til eksosrøret!

Kan jeg bare lede det vannet ut i skrogsiden og dermed ha tørr eksos!

Tanken etterhvert er og kutte sjøvann inntak!

Men spm. er da om kjølesløyfe er tilstrekkelig for og kjøle gearkasse, motor, og manifoil.

Det er kjølekappe på manifolden du har på bildet. Du kan lede dette vannet ut gjennom skrogsiden og ha tørr eksos så lenge du ikke bruker gummislanger/annet brennbart som del av eksosanlegget.

 

Kutte sjøvannsintaK:

Har ingen skisse, dette er enkelt og du trenger ingen skisse. Du kan kjøre kjølerør som du beskriver. Du kan kjøre "grønt vann" i eksosmanifolden og la denne bli en del av kjøleloopen. I enden på motoren mener jeg å skimte en PRM gearboks. Den trenger i såfall "masse" kjøling. Jeg vil tro at det er her utfordringen din ligger. Nemlig å ikke overopphete gearboksen. Hvis du skal kjøre "grønt vann" også på denne, vil trolig ikke den kjøleren du bruker nå være tilstrekkelig. Slike spørsmål vil trolig leverandøren av gearet kunne svare på.

Link to post

Det er kjølekappe på manifolden du har på bildet. Du kan lede dette vannet ut gjennom skrogsiden og ha tørr eksos så lenge du ikke bruker gummislanger/annet brennbart som del av eksosanlegget.

 

Ok, da er den biten på plass!

 

 

Kutte sjøvannsintaK:

Har ingen skisse, dette er enkelt og du trenger ingen skisse. Du kan kjøre kjølerør som du beskriver. Du kan kjøre "grønt vann" i eksosmanifolden og la denne bli en del av kjøleloopen. I enden på motoren mener jeg å skimte en PRM gearboks. Den trenger i såfall "masse" kjøling. Jeg vil tro at det er her utfordringen din ligger. Nemlig å ikke overopphete gearboksen. Hvis du skal kjøre "grønt vann" også på denne, vil trolig ikke den kjøleren du bruker nå være tilstrekkelig. Slike spørsmål vil trolig leverandøren av gearet kunne svare på.

<{POST_SNAPBACK}>

Gearet trenger mye kjøling ja!

Ok, da er det vel snakk om riktig dimensjonering av kjølesløyfer(lang nok)

Skal sjekke opp dette!

Hadde jo vært greit og bygge om når jeg alikevel står på land.

 

Takker så mye for hjelp! Maser mere etterhvert :yesnod:

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...