Jump to content

Taue/slepe med hekkagregat.

kleppe9

Recommended Posts

Øhh. Hva skulle problemet bestå i? Båter med drev benyttes daglig til trekking av tuber, vannski, wakeboards, paraglidere, slepejoller og en og annen bergingsaksjon. Om dette ikke hadde vært bra for drevet hadde internett vært full av informasjon om dette. Ikke minst her på bp hvor man da som eier av båt med drev ville blitt sett på som lite sikkerhetsminded og lite kollegial siden man ikke kan taue en stakkar hjem om det skulle knipe.

Det et ikke snakk om båter i nød. Har kjøpt en ny båt som må slepes hjem, har båt med drev of en sjark og velge mellom, men med tanks på at det er 4ganger så stor maskin i crueseren så kan eg taue båten hjem på 1/2 tiden av det eg klarer med sjarken. Derfor spør eg on eg heller skal bruke 2timer extra på slep meg sjarken en å risikere og skade drevet..

Jeg har iallfall hørt at drev ikke er egnet som bruk til sleping over lengre distanser og ville ha brukt sjarken til slepebåt. Tror drevet blir utsatt for en belastning det ikke er beregnet for

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Du vil ikkje få noe meir fart med å slepe med drevbåten sjøl om den har 4x så stor maskin. , om du ser for deg å slepe avgårde i 10-15 knop så er ikkje det realistisk. I teorien kan du greie doble farten med flatt jern da å doble farten krever 4x så mye energi men i praksis vil du ikkje greie det i en slik settting da sjarken vil begrense farten enda meir enn som så. Til sleping trenger man en stor diameter saktegående propell, ikkje en liten med stort turtall.

Redigert av Plutonium (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...