kleppe9 Startet 20.September.2013 Link til dette innlegget Startet 20.September.2013 Hei. Lurer på om noen vet noe om sleping med drev/ hekkagregat. Har hør det ikke er bra for drevet, men har ikke funnet noe om det på nett. Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Tauing med liten belastning går bra Sitér dette innlegget Link to post
kleppe9 Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det er snakk om en 25ft plastsnekke. Da går det vel bra om jeg tar det rolig og bruker god tid på det. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Sett den i revers ! Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Øhh. Hva skulle problemet bestå i? Båter med drev benyttes daglig til trekking av tuber, vannski, wakeboards, paraglidere, slepejoller og en og annen bergingsaksjon. Om dette ikke hadde vært bra for drevet hadde internett vært full av informasjon om dette. Ikke minst her på bp hvor man da som eier av båt med drev ville blitt sett på som lite sikkerhetsminded og lite kollegial siden man ikke kan taue en stakkar hjem om det skulle knipe. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
kleppe9 Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Det et ikke snakk om båter i nød. Har kjøpt en ny båt som må slepes hjem, har båt med drev of en sjark og velge mellom, men med tanks på at det er 4ganger så stor maskin i crueseren så kan eg taue båten hjem på 1/2 tiden av det eg klarer med sjarken. Derfor spør eg on eg heller skal bruke 2timer extra på slep meg sjarken en å risikere og skade drevet.. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Drevene er fulle av olje så jeg kan ikke skjønne hva som skulle ta skade av at propellen snurret rolig rundt i nøytral, man kan dessuten heve opp drevet, da unngå man at drevet streker og lager motstand. Mange kjører jo med ett drev om gangen for å spare litt drifstoff, dette hadde jeg ikke ofret en bekymring. Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Er det drevet på slepebåten eller drevet på båten som blir slept vi snakker om??:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
lnjk Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Tror TS spør om synspunkt på slepebåt med drev kontra en sjark med "normalt" gir/propellutstyr. Kan for lite om drev til å mene noe om dette men har sjarken vribar propell er den jo egnet til å slepe med. Tror du drar snekka med rundt 5-6 knop selv om sjarken kun har en 10 hk Sabb. Under greie værforhold. Å øke farten opp mot det dobbelte krever enormt mye. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Jeg har iallfall hørt at drev ikke er egnet som bruk til sleping over lengre distanser og ville ha brukt sjarken til slepebåt. Tror drevet blir utsatt for en belastning det ikke er beregnet for Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Bearded Beast Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Du vil ikkje få noe meir fart med å slepe med drevbåten sjøl om den har 4x så stor maskin. , om du ser for deg å slepe avgårde i 10-15 knop så er ikkje det realistisk. I teorien kan du greie doble farten med flatt jern da å doble farten krever 4x så mye energi men i praksis vil du ikkje greie det i en slik settting da sjarken vil begrense farten enda meir enn som så. Til sleping trenger man en stor diameter saktegående propell, ikkje en liten med stort turtall. Redigert 21.September.2013 av Plutonium (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Om du skal slepe med drevet ser jeg heller ikke problemet, belastningen er jo fortsatt lav i forhold til hva drevet kan utsettes for. Men du bør gjerne ikke dra på hele tiden da, gå i den hastigheten snekken normalt går for egen maskin. Sitér dette innlegget Link to post
Holmedal Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Ingen problem å slepe med drev. Slepte en hydrolift f23 44nm på en fin marsjfart på 23knop. Dette var med cummins mercruiser 4.2 320hk på bravo1 racing. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.