Jump to content

Son Gjestehavn utvider kapasiteten

Dykker

Recommended Posts

Ringte havnekontoret på Son idag for å høre om planene med gjestebryggene.

Son Gjestehavn flytter nå GB2 litt nordover (Dampskipskaia/GB3?) og setter inn en ny brygge like lang som GB1 der GB2 nå ligger.

Blir da tre gjestebrygger med utliggere. Arbeidet vil pågå utover høsten, men anlegget er åpent.

Man ligger longside nå inntil videre på GB2.

Son Gjestehavn stenger for sesongen 15 november såfremt isen ikke har lagt seg.

bilde

• 1 måned senere...
Guest Avmønstret#

Det er ikke så dumt egentlig :-) Badstu og et varmt/kaldt bad er ok. Men selve plassen og utearealene syns jeg er ukoslige, og det er jo ikke noen form for "nærområde" utover litt spredt bebyggelse. Om man liker betong og store glassflater så er jo hotellet tingen....

Son er vel sånn ca 1000 ganger hyggeligere og koseligere, særlig på sommeren. Og trenger man å handle noe eller vil en tur på land for å spise ute så er jo Son tingen.

Hvor har du det fra at det er fritt frem å fortøye i tilfeldige bøyer? Hvorfor la du deg ikke i gjestehavnen? Er du gjerrig? Men er du så vanskelig, er det nok ikke noe savn at du holder deg unna Son!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å legge seg på en bøye som du ikke vet hvem som eier, er vel direkte frekt! Og da må du vel bare være forberedt på problemer?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Guest Avmønstret#

Å legge seg på en bøye som du ikke vet hvem som eier, er vel direkte frekt! Og da må du vel bare være forberedt på problemer?

Oi, popcorntid eller holde tråden? I likhet med han over her så bør selvsagt ikke en natt i bøya koste like mye. Selv om det er koseligere så har man ikke tilgang til strøm og vann osv

Vil vel si at Son Spa faktisk ligger i Son - det er neppe mere enn 500 meter å gå til sentrum. Et absolutt alternativ om det er fullt i Son Gjestehavn. Hvorvidt det er hyggelig der, kommer vel an på øynene som ser.....

Bor selv i nærområdet og vi går både til Son og til Spa hotellet for å sette oss ned med en øl en lys sommerkveld. Legg merke til at det er lite vind på Son Spa, da dette er bygget som en hestesko.

MEN, det er en kort tur fra Son Spa til Son sentrum.

Dette var bare ment som hyggelig informasjon - ikke å starte en debatt!!

Guest Avmønstret#

Er det mindre vind på Son Spa enn i gjestehavna? Begge ligger vel ganske godt skjermet. Nå for tiden er det iallefall ikke plassproblemer, verken i gjestehavna eller Son Spa. Min skute ligger i Sonskilen og skal opp i morgen.

Lå på hotellet forrige uke og det blåste hatter og høy om kvelden og natta. Ikke noe sjø å snakke om men det blåste så det holdt. Var vel natt til Torsdag dette. Husker ikke vindretningen men var vel "fra venstre" når jeg stod med ryggen mot hotellet. Var litt bekymret mtp de båtene som lå der men uten noe særlig sjø så går jo det meste greit.

Vil vel si at Son Spa faktisk ligger i Son - det er neppe mere enn 500 meter å gå til sentrum. Et absolutt alternativ om det er fullt i Son Gjestehavn. Hvorvidt det er hyggelig der, kommer vel an på øynene som ser.....

Ikke for å starte debatt men det er vel strengt tatt over en kilometer ned til Son sentrum. Så noen brosjyrer på hotellet med joggeruter i nærområdet og mener at jeg husker dette. Kan vel sjekke vha gulesider om det blir en æressak :-))

Lars H du kan spare deg for dine kommentarer jeg lå ikke i en tilfeldig bøye,og jeg er ikke frekk. Jeg hadde faktisk ikke trodd at du var så smålig. Jeg lå i en bøye som ligger i tilknytning til Son gjestehavn,og det står skilt på bøya at den tilhører Vestby kommune og er til benyttelse for gjester i havna. Det står også at det koster 200kr pr døgn. Det jeg ville frem til er at det er vel litt feil disponering av ansatte i kommunen. Når det kun er en båt i hele havna.Til din informasjon Lars H så hadde jeg ikke kontanter så jeg kjørte inn til gjestehavna og betalte på automaten før jeg forlot Son.Ja ,jeg er gjerrig hvis du lurer......

At gjestehavnen har bøyer, er noe jeg ikke visste noe om. Men å sutre over at det kreves betaling, synes jeg likevel er sært.

Hei!

Son Gjestehavn utvides i disse dager med 280 bryggemeter. En ny 100 m seksjon og en ny 40 m seksjon. Gamle gjestebrygge 2 er oppgradert etter 26 år i sjøen og gjenbrukes som del av ny gjestebrygge 2. Heretter vil vi ha betydelig utvidet longsidekapasitet med nye 120 bryggemeter longside til betongbrygge. I tillegg til eksisterende 110 longside metere ved gjestebrygge 1 og 60 longsidemetere ved Dampskipskaia.

Antall landstrømposter utvides betydelig og alt blir 16 ampere. Kapasitet pr uttak dobles til 1000 w.

Se plantegning for nytt anlegg. 100 m modul får bommer på begge sider. 60 m modul får bommer på "innsiden".

bilde

Fra Dampskipskaia, over fiskemottaket og til Glenneparken bygges det samtidig gangvei og ny brygge. Gjestebrygge 5/Glenneparken blir ny. De røde akterbøyene byttes til høye sorte pvc rør a la Oscarsborg.

Kiwi bygget rives. Kiwi flytter inn i Europrisbygget og får større lokaler.

Ser en kommentar på pris, kr 280 for 28 foter. Det er ikke korrekt. I år har det for inntil 29 fot kostet kr 250 inkl strøm, Internett, tilgang til serviceanlegget, septiksuger og avfallstømming. I lavsesong har vi denne prisen for alle båtstørrelser.

En betjent havn med havnekontor, gjestehavnverter, renholder og innleid vekter om natten koster å drifte. Vi vil gjøre vårt beste for å ikke øke prisene utover indeks, til tross for pågående standardheving.

Havnekassen har sponset OF med to blåbøyer ved Kjøvangen. De røde bøyene i Son Havn eies og vedlikeholdes av Havnekasen. De kan leies for kr 200.

Vi holder gjestehavna åpen så lenge det er isfritt. I fjor feiret to båter jul hos oss. Vi åpner 2014 så snart det er isfritt, normalt palmehelgen.

Vel møtt, både nye og gamle gjester!

Med vennlig hilsen

Roger Finstad

Havnesjef og BP medlem

Nå taues det og flyttes det brygger for den store gullmedalje i Son. Følg med på webkameraene!

http://84.247.179.204:8080/cgi-bin/viewer/video.jpg

http://84.247.179.204:8081/cgi-bin/viewer/video.jpg

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...