Jump to content

Son Gjestehavn utvider kapasiteten

Dykker

Recommended Posts

Ja visst er det en flott havn. Riktignok har jeg aldri ligget der da jeg har hjemmehavn litt lenger inne, i Sonskilen privatdrevne båthavn. Son er et idyllisk sted, og facilitetene til gjestehavnen skal være bra. Det er til og med septiktømming der. En får koden til låsen for pumpen når en har betalt havneavgiften. Båter i den kommunale delen av havnen får også bruke septiktømmingen Vi andre må nok tømme i sjøen, og ikke bare 300m fra land, men helt utenfor Vestby kommune sine grenser.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Å legge seg på en bøye som du ikke vet hvem som eier, er vel direkte frekt! Og da må du vel bare være forberedt på problemer?

Du har selvfølgelig rett til å mene det er frekt, men du kan nok ikke forvente at alle skal være av samme mening:

(Fra http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/ferdsel-i-strandsonen/#kanjegmidlertidigfestebtentilenprivatbyesomikkeeribruk)

Kan jeg midlertidig feste båten til en privat bøye som ikke er i bruk?

Hvis det ikke er til fortrengsel for eieren, eller at eieren uttrykkelig forbyr det, kan du midlertidig benytte bøyen.

Redigert av Maika (see edit history)

Du har selvfølgelig rett til å mene det er frekt, men du kan nok ikke forvente at alle skal være av samme mening:

(Fra http://www.advokatenhjelperdeg.no/artikler/ferdsel-i-strandsonen/#kanjegmidlertidigfestebtentilenprivatbyesomikkeeribruk)

Dette har vært diskutert i mange tråder før, og diskusjonen hører ikke hjemme her - i utgangspunktet synes jeg også det bør være greit å benytte fortøyningsbøyer som ikke er i bruk - det er imidlertid ett motargument som jeg mener står sterkere enn mange andre argumenter: dersom man kommer til en fremmed bøye så kan man som oftest bare gjette på hvordan forankringen er dimensjonert; utsetter man bøya for mer drag enn hva den tåler, så risikerer man å bli skyldig i hærverk.

Vestby Havnevesen er vel i sin fulle rett til å ta betalt fra bøyegjester - men jeg skulle tro bøyegjestene også er i sin fulle rett til å nekte å betale, og heller forlate bøya dersom prisen ikke er godt nok annonsert og gjestene finner prisen uakseptabelt høy.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vestby Havnevesen er vel i sin fulle rett til å ta betalt fra bøyegjester - men jeg skulle tro bøyegjestene også er i sin fulle rett til å nekte å betale, og heller forlate bøya dersom prisen ikke er godt nok annonsert og gjestene finner prisen uakseptabelt høy.

Det er vel grenser for mye info en fra havnevesenet kan klare å skrive på en liten rød klump av en bøye? Og det andre du sier, å nekte å betale dersom gjesten finner prisen for høy? Selv synes jeg gjestehavnavgiftene er for høye alle steder. Og da skulle det bare være å nekte å betale og ligge gratis? Så det du sier at det da er bedre å forlate bøyen, er jo helt greit? Da finner du heller et annet sted.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Det er vel grenser for mye info en fra havnevesenet kan klare å skrive på en liten rød klump av en bøye?

Skulle tro det.

Og det andre du sier, å nekte å betale dersom gjesten finner prisen for høy?

Det ble kanskje litt utydelig - med "nekte å betale, og heller forlate" mente jeg "dra sin vei uten å betale".

Selv synes jeg gjestehavnavgiftene er for høye alle steder. Og da skulle det bare være å nekte å betale og ligge gratis?

Nei, men det er IMHO helt greit å fortøye midlertidig ved gjestebrygga, gå i land for å finne skilt med vilkår og priser, riste oppgitt på hodet, og deretter sette kursen for nærmeste uthavn uten å betale gjestehavnsavgiften. Akkurat som at man er i sin fulle rett til å gå inn i en restaurant, få utdelt en meny, bli blek i trynet og deretter snike seg ut, uten å ha bestilt noe og uten å betale noe (men flaut er det, liketil). Likeledes bør det være greit å legge seg på gjestebøya, uvitende om at det koster 200 kroner pr døgn, og deretter forlate uten å betale så snart man blir innkrevd for penger. I allefall dersom man er i "god tro".

Redigert av tobixen (see edit history)

Guest Avmønstret#

Enig med deg i dette Tobixen. Og selvsagt må gjestehavna merke bøyene sine ordentlig, de er den proffe part og skal jo ikke lure vanlige båtfolk inn i "betalingsfeller" der en ender med å betale fordi det er så pinlig å la være.

En annen sak er jo at om praksisen for gjestehavner blir å bruke umerkede bøyer så kan ikke folk uten videre skille mellom disse og private bøyer i området, det vil jo ramme folk med private bøyer nær gjestehavner på en urettmessig måte.

Dette er egentlig en fillesak som burde være lett å løse, feks kan de bruke bøyer med egen farge slik enkelte organisasjoner gjør i uthavner og friområder.

Og det burde være et reglement som sier at gjestehavner ikke får lov å legge ut bøyer hvis området er egnet for oppankring slik at en ikke ender med at en gjestehavn okkuperer tilgangen til et område/havn/bukt.

Dette har vært diskutert i mange tråder før, og diskusjonen hører ikke hjemme her - i utgangspunktet synes jeg også det bør være greit å benytte fortøyningsbøyer som ikke er i bruk - det er imidlertid ett motargument som jeg mener står sterkere enn mange andre argumenter: dersom man kommer til en fremmed bøye så kan man som oftest bare gjette på hvordan forankringen er dimensjonert; utsetter man bøya for mer drag enn hva den tåler, så risikerer man å bli skyldig i hærverk.

Jeg er helt enig i at allemannsrett-diskusjonen ikke er relevant i forhold til trådens emne, men jeg syns det var relevant ift utsagnet til Lars H.

Jeg er også helt enig i at det ikke er fornuftig å fortøye til noe man ikke kjenner kvaliteten på, så for min del ville jeg kun gjort det ved nødsfall.

Forøvrig er det vel kun positivt at Son har utvidet sitt anlegg. Jeg foretrekker selv helst å ligge på svai, men etterhvert som unga blir større kan nok kravet om brygge komme, og da er Son et fint sted å stoppe innom:)

Det er vel grenser for mye info en fra havnevesenet kan klare å skrive på en liten rød klump av en bøye?

Vi har vi vel begge hoppet over ett innlegg her, hvor det kommer frem at bøya faktisk er godt merket både med eierskap og leiepris, og at man ble innkrevet penger etter å ha ligget i bøya over natta. Havneavgiften ble betalt - og det ville være både frekt, umoralsk og juridisk feil å nekte å betale i et slikt tilfelle.

Takker for hyggelige tilbakemeldinger vedr. Son Gjestehavn.

Denne uka har de nye bryggene blitt lagt ut og forankret. Mye som skal på plass når 100 + 20 + 30 m betongbrygge skal monteres og en 60 m gammel bølgebryter skal flyttes og integreres med de nye modulene.

Montering av vann- og strømposter påbegynnes neste uke. Spesielt interreserte kan følge prosjektet viavåre 4 webkameraer på www.sonhavn.no

Siden bøyedebatten i senne tråden er både generell og konkret rettet mot Son gjestehavn kan jeg opplyse at det dreier seg om tre bøyer. De tenkt som et supplement og ekstra tilbud i gjestehavna. De ligger rett ut for den kommunale gjestehavnabøyehavnasamt. To bøyer er godkjent for inntil 8 tonn. Den tredje er Britanniabøya som flere sikkert kjenner. Denne har nærmest ubegrenset kapasitet. Vi gjennomfører årlig dykkerinspeksjon og service (betales av Havnekassa).

Eierforhold og pris er tydelig merket på 4 sider av bøya, så evt. misforståelser avklares før fortøyning skjer. Til tross for tydelig merking hører vi stadig mange varianter av "skal bare - jammen atter - trodde at..."

Bøye-brukere er hjertelig velkomne til å benytte gjestehavnas fasiliteter. Dørkoder til serviceanlegg etc, samt gjestehavnas trådløse internett (som rekker frem til bøyene) oppgis. Man kan benytte gjestehavnstilbudet ved hjelp av av lettbåt (ca 50 m å ro fra nærmeste bøye til land) eller et kort stopp med moder-skipet på veien videre.

Vel møtt, enten til en av våre bøyer eller nye gjestehavnanlegg!

Med vennlig hilsen

Roger Finstad

Havnesjef

Nå begynner det å ta form med nye brygger i Son. Nå holder de på å feste utliggere på den nye bryggen.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

• 4 uker senere...

Klønete med strømsøylene midt i, ja. Man må jo se seg ekstra godt for når man går på brygga, og det blir ekstra tungvint for de med (barne-)vogn eller tralle. Uansett hvilken side man velger må man over kabler når brygga begynner å fylles med strømhungrige båter.

Men bortsett fra det ser dette ut til å bli veldig bra. :-)

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...