Hulda Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Den ene artikkelen du viser til er fra mai. Sist jeg gikk over torget, var de ferdige. Det jobbes med gangveien mellom Glenneparken og torget, på det nærmeste ferdig så vidt jeg kan bedømme. Området ved Canningen (Kiwi) kommer uansett til å være byggeplass et par år. Her skal det bygges bolighus i tre etasjer helt ut til brygga. Blir altså privat område, slik det alltid har vært. Om de finner gamle planker, tømmer og greier nedi der, er vel ingen bombe. En gang de drev og mudret kom det opp biter av en skute. "Ti still og se å få dumpa det" sa sjefen :) Jeg fant et taljehjul av eiketre som jeg har på hylla. I Son så 'spruter' det av fornminner tilbake til steinalderen. Slik det gjør rund mesteparten av Oslofjorden. Hvor man skal parkere hen i Son? Det nærmeste stedet man kan være garantert parkeringsplass er ved Kambo jernbanestasjon. Den er aldri mer enn snaut halvfull. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Hvor man skal parkere hen i Son? Det nærmeste stedet man kan være garantert parkeringsplass er ved Kambo jernbanestasjon. Den er aldri mer enn snaut halvfull. Ja, ikke lett å pakrere med bil, nei. Blir bedre med båt ! Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 (redigert) Tja, jeg var vel en av de første betalene i nye anlegget i Son på søndag (60,- for dagsbillett før klokken 18, stod det) Ikke mange på vannet i helgen. etter å ha ligget på Østre Bolærne, sammen med 9 andre båter, gikk turen til Son for årets første pizza med ruccola Redigert 7.April.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Tidlig på'n Stig:-). blir det påsketur i år? Eller bare pizza med ruccola i son? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Tidlig på'n Stig:-). blir det påsketur i år? Eller bare pizza med ruccola i son? Blir nok en lengere tur i påsken, ja Du da, kommer du deg ut til påske ? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 7.April.2014 Link til dette innlegget Svart 7.April.2014 Satser på det. Skal sjøsette fredag hvis Volvo mannen er ferdg med eksosriser'n min. Tenker Koster hvis været blir bra Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Da har vi vært innom Son med nybåten, lemnet båt og familie i Son og dro på jobb. Lekkert - og det ble ikke så dyrt som jeg hadde fryktet heller, dagsbesøk koster kun kr 60, uansett båtstørrelse - havneverten var til og med rundt og leverte ut aviser. Dog noe irriterende at bussen til togstasjonen kjører en lang omvei og tilbake igjen samme vei, samt at det er godt med ventetid fra bussen triller inn på stasjonen til toget kommer :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Ja, havnen er blitt bra, var der på Sagabåttreff for noen uker siden, 4 min fra hjemmehavnen min i Son. Kanskje du kan overvåke båten og familien din fra jobben via et av de 4 webkameraene i havnen? http://trudelutt.com/kamera/son.htm Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 27.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2014 Da har vi vært innom Son med nybåten, lemnet båt og familie i Son og dro på jobb. Lekkert - og det ble ikke så dyrt som jeg hadde fryktet heller, dagsbesøk koster kun kr 60, uansett båtstørrelse - havneverten var til og med rundt og leverte ut aviser. Dog noe irriterende at bussen til togstasjonen kjører en lang omvei og tilbake igjen samme vei, samt at det er godt med ventetid fra bussen triller inn på stasjonen til toget kommer :-) Nå, nå tobixen. Det er ikke mer enn 1 kilometer oppoverbakke, deretter flater det ut en par- tre kilometer til toget. Vil sikkert gjøre deg godt. Dessuten er det taxi. Som mann bør du være med. Noen av sjåførene har problemer med andre damer enn de som er i nær familie. Relgiøse greier. Stort sett går det bra. Så lenge det ikke er enslige damer som trenger assistanse (les fysisk berøring). Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Hm, trodde avstanden var større.Det ulmer under overflaten på Son så jeg, seilforeningen hadde store bannere med "Kommunen vil ta brygga vår - vi går rettens vei" (uten at jeg nødvendigvis husker det ordrett). Jeg husker jo også godt at det var en del problemer for noen år siden, da Finna68 hadde "ryddeaksjon" i gamle leiekontrakter, havnereglement o.l. - det var jo faktisk så ille at båten hans ble senket Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hulda Svart 28.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 28.Juni.2014 Neida, om man ikke har for mye bagasje så går det greit. De gangene jeg har hatt mitt arbeide i Oslo har jeg benyttet bena. Unntatt når manglede strøing og hålke har gjort gange til en risikosport. PC og matpakke på ryggen og har spasert en tilsvarende avstand to ganger om dagen. Tar en drøy og svett halvtime. Seilforeningen kjøpte den gamle 'branntomta'. Viking Canning holdt til der før fabrikken brant en gang på sekstitallet. Fabrikken hadde egen kai. Denne fronten mener seilforeningen at de kjøpte. Den gangen vi bygget foreningshuset, laget vi den nåværende kaia på dugnad. Eierskapet bestrides trolig av Vestby kommune. Hadde kommunen hatt samme oppfatning den gangen, burde de vel ikke tillatt Seilforeningen å bygge kaien. Faktum er at kommunen over tid, også nå, har et noe problematisk forhold til 'mitt og ditt'. Eksempelvis, uten å informere meg, har de flyttet tomtegrensen min på kommunekartet. Slik at det passer bedre med kommunens interesser. En kompis eier noe mer land. Der la kommunen ut en del av tomta hans for bygging av nye rekkehus. De gad ikke ta seg bryet med å traske ut i terrenget for å sjekke grensepinnene. Og her var det snakk om en del mål tomtegrunn. Og det somles med papirer. Hver saksbehandler virker å ha sitt eget 'ekornlager' av dokumenter. Uten at originalen er i sentralarkivet. Men om man slipper å ha noe med kommunen å gjøre, så er Vestby et utmerket sted å bo. Som en herværende dame uttalte til meg ved en anledning: "Jeg er ikke flau over å fortelle at vi fikk kommunal båtplass utenom tur etter å ha vært på fest med NN i kommunen". Så jeg kan godt tenke meg at Finna68 ikke er like populær over alt om han skal rydde opp i den slags, og sette ting rett. Sitér dette innlegget Link to post
Luffe82 Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Har lett på hjemmesiden til Son havn, men finner ikke noen priser. Er det noen som kan fortelle meg hva det koster å ligge i gjestehavnen for båter på 40+??? Sitér dette innlegget Link to post
Finna68 Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Hei Luffe82. Frem til og med 18. Mai er prisen 250 uavhengig av båtstørrelse, inkludert vann, strøm, Internett og dørkoder til serviceanlegg og septiktømmestasjon. Deretter er prisen kr 250 inntil 29 fot, kr 300 inntil 39 fot, kr 350 inntil 49 fot, kr 400 inntil 59 fot. Vi har noen billigere Dockspot plasser for de som ikke trenger strøm og Internett. Ta kontakt i kontortiden om du trenger plass for "langtidsparkering". Da kan vi i så fall lage et tilbud. Mvh. Roger/Havnesjef Sitér dette innlegget Link to post
Ms Fortuna Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Heisan Roger, som hyppige brukere av Son Gjestehavn har jeg vært innom deg/dere ved flere anledninger for å klage på nettopp denne "vinterprisen" som mange av oss opplever diskriminerende og urettferdig. Vi trives godt i Son og er der ofte off season, senest nå i påsken. Så er det slik at alle oss med båter inntil 29 fot faktisk betaler full pris, imens de store gutta med kjempebåter betaler akkurat det samme. Jo større båt du har jo større rabatt får du. Jeg har allerede nevnt for dere at det burde vært rabatt i alle prisklasser, og ikke slik det er nå. Dette bør dere gjøre noe med. Joda det er veldig mange som etterhvert har fått råd til større båter, men jeg vil faktisk våge påstanden at flertallet av båter på sjøen er opp til 30 fot. Man kan jo tolke det dithen at Son Gjestehavn helst vil tiltrekke seg større båter utenfor sesong. Mvh Knut/Fritidsbåtskipper Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 18.April.2016 Link til dette innlegget Svart 18.April.2016 Så er det slik at alle oss med båter inntil 29 fot faktisk betaler full pris, imens de store gutta med kjempebåter betaler akkurat det samme. Jo større båt du har jo større rabatt får du. Dette er BI logikk og regnskap. En luring her som har regnet litt på det og funnet at dette snittet lønner seg mest. Og "urettferdig" blir møtt med motargumentet "likt for alle". Business as usual Sitér dette innlegget Link to post
Finna68 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Hei MS Fortuna. Du har konstruktive innspill som vi tar med videre. For noen år siden ble rabatt i alle prisgrupper forsøkt. Betalngsatomaten programmeres imidlertid eksternt. Det ble mange konsulenttimer før-under-og etter, for å si det mildt... Faktisk mer enn vi fikk inn i havneleie vår og høst det året. Med fradrag for strøm, avskrivninger, renhold, bemanning, 3. Parts leieavtaler og vedlikehold ble "prosjekt rettferdig lavsesongpris" skrinlagt. Vi valgte å ikke "fikse" noe som virket. Oppslag på automaten utenom sesong; "For lavsesongpris velg inntil 29 fot". De siste årenes statistikk fra automat og Dockspot (ex lavsesong) viser flest båter i kategori 30-39 fot. Etter vesentlig utvidelse av strøm- og longsidekapasiteten for tre år siden har kategorien 50-59 økt markant. Samme gjelder +59. At Princessklubben har valgt å legge sitt 2016 treff til Son (siste helgen i mai) tar vi som tilbakemelding på at Son er et sted hvor både "store og små" finner noe de liker. Vi er glade for å informere at 2016 blir femte året med uforandrede gjestehavnspriser og tredje året uten prisøkning i småbåthavna (1013 plasser). Dette til tross for økte kostnader og flere store investeringer i perioden. Når vi om høst/vår har mye ledig plass og redusert servicetilbud/bemanning har vi tenkt at "en båt er en båt". Fra høsten av vil vi tilby vinterfortøyning i gjestehavna. Ispropeller. Da må vi vurdere kapasitet og priser på nytt. Med ønsker om en varm, lang og problemfri båtsesong! Mvh. Roger/Havnesjef Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 Diskriminert...? Jeg gjetter at det er masse ledig kapasitet i havna og at det ikke spiller all verdens rolle om man tar 29 eller 40 fot av bryggeplassen. Havna ønsker vel inndekning for strøm og bruk av toalettfasiliteter, som kanskje ikke har noen klar sammenheng med båtlengde. Så i håp om å få besøk av også større båter, som typisk er selvforsynt med varmer og annen komfort til å kunne ligge på svai i nærmeste bukt, tror jeg det er lurt av havna å tilby en rabatt. Når det er sagt, man må gjerne tilby rabatt også til mindre båter for min del. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Luffe82 Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) Takk for svar Finna68. Fant prisene etter litt leting. Men en ting jeg fant litt merkelig, at dere reklamerer for "Inkasso rekord" på sidene deres. Redigert 19.April.2016 av Luffe82 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 (redigert) Kan ikke si meg noe annet enn enig med Fortuna her. Akkurat som på Aker Brygge føler jeg meg ikke noe spesielt velkommen i Son med min 24-foter. I høysesongen kan man ikke klage på prisen, men jeg blir ikke kvitt den "urettferdighetsfølelsen" jeg får når jeg ser "tilbudet" som havna har utenom høysesongen. Det er den samme følelsen jeg får med tanke på redningsvestpåbudet...Det blir til at jeg velger andre alternativer. Det positive med Son er at de har handicapbrygge. Har ikke testet den i høysesongen dog, men veldig fint for meg. Men den har hverken strøm eller vann tilkoblet, og er dermed uegnet for funksjonshemmede som vil bli der over natta. Dyr blir den også, uten strøm og vann... Redigert 19.April.2016 av Pequod (see edit history) Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.April.2016 Link til dette innlegget Svart 19.April.2016 En 59 forter tar ca like mye bryggeplass som to 29 fotere. Pris pr. fot er 8,62,- for 29 foteren og 6,77,- for 59 foteren. Så ja, småbåtene diskrimineres. Om de har 100 29 fotere i ett døgn fremfor 50 59 fotere vil gjestehavnen tape 5000,- det døgnet. ---- Så kan en jo spørre seg hvorfor de ønsker den modellen? De kan jo være at færre og større båter med til sammen mindre folk setter mindre krav til infrastrukturen (strøm, vann osv) og færre folk sliter mindre på facilitetene. Men samtidig, om Son så på gjestehavna i ett større bilde ville det være logisk å tenke at de ønsket mest mulig folk, og da ville en diskriminering av store båter være bedre slik at det var plass og kom flere småbåter. For jeg tror ikke det er stor forskjell i hvor mange det er ombord i båtene basert på størrelsen av båten. Så flere småbåter ville gitt plass til langt flere besøkende kunder som antagelig legger igjen mye mer penger på andre måter enn havneavgiften. I mine øyne er prismodellen til Son stang ut for Son. Kan hende den er balansert hvis gjestehavnen ses på isolert sett. At de faktisk ønsker store båter og færre folk for å redusere behov for infrastruktur osv. Men jeg har mine tvil. ------- Kan jo også hende at de ikke har tenkt noe videre over det... det er ikke ulovlig å ikke være smart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.