Hulda Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Den greieste plasseringen av stolpene er annenhver på hver side av brygga Da bør man ikke få kabler på tvers av brygga Altså, dette har ikke noe med intelligens eller praktisk innsikt å gjøre. Anlegget er en ren pengemaskin for Vestby kommunes politikere. Sitér dette innlegget Link to post
Finna68 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Hei igjen, Mange innlegg og tid for oppklarende svar. Max tillatt antall uttak pr strømpost er 4. Plassering av strømposter styres av trekkerørenes plassering. Rixø som er leverandør av de nye bryggene har støpt trekkerør og tilkomstbrønner på midten av bryggedekket. Mvh. Roger Finstad Havnesjef i Vestby kommune Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Takk for svar, Roger ! Hadde dere noen tanke om max størrelse på båter i "hesteskoen" ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Blir det ikke litt snaut med bare 4 uttak pr søyle? Hvor mange båser/ plasser er det vs antall strømuttak? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Har du noen gang vært i en gjestehavn der det er nok uttak? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
sap_2000 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Hehe. Hender jo det er mangelvare LarsH. Dog synes jeg endel nyere anlegg har vært flinkere. Bare tenker at det burde være nok uttak når man bygger et bryggeanlegg i 2013/14. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Lars H. Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Når en teller stolper og båser på bildet fra Son, blir det vel ikke blant de verste. Og så vidt jeg forsto, skulle det være 16A uttak, selv om det neppe er hovedsikringer store nok til at alle uttak kan belastes med 16A. Håper hovedsikringene er større enn feks. på Oscarsborg. Der er det 10A uttak, men hovedsikringen går dersom alle samtidig bruker 600W (2,6A)! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hulda Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Nei, du kan vel ha et poeng der Lars H. Og så går det vel an å plugge inn en skjøtekontakt her og der. Så lenge man betaler, så skulle vel ikke det være noe problem. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 10.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Desember.2013 Oscarsborg sliter vel med muligheten til å øke tilførslen da forsvarsbygg ikke er samarbeidsvillige? Synes bare at mangel på strøm og uttak ikke burde være et problem når mn bygger et nytt bryggeanlegg i 2013. Selv merker jeg at betalingsviljen går betraktelig ned om havnen ikke leverer det de vil ha betalt for. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Finna68 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Så hyggelig med engasjement og synspunkter! Kom og besøk oss til våren alle sammen og prøv det nye bryggeanlegget. Helst samtidig. Estimert kapasitet ved gjestebrygge 2 på en "Max juli helg" er ca 90 båter. Brygga har nå 100 uttak. På arrangementer som Hollænderseilasen (250-300 båter ved 5 gjestebrygger) må man improvisere med splitt støpsel naboer i mellom og redusere forbruket så sikringene ikke ryker. Under Hollænderen er +20 pr båtrekke ut fra Dampskipskaia ikke uvanlig. Landstrøm utover 3. Longsidebåt forventer nok de færreste. Leste en påstand i en foregående innlegg om at gjestehavna i Son er en pengemaskin for politikerne i Vestby kommune. Det upresist. Faktisk feil. Administrasjonen fikk 2009 aksept for at eventuelt budsjettoverskudd i havnedriften ble værende i Havnekassa, øremerket vedlikeholdsfond. Altså skjermet fra den øvrige kommuneøkonomien. Den kommunale småbåthavna (ca 1000 plasser) og gjestehavna er siden da vedlikeholdt og oppgradert for store summer. Fra "sparekontoen". Vel møtt! Hilsen Roger Finstad Havnesjef Sitér dette innlegget Link to post
Pequod Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Så hyggelig med engasjement og synspunkter! Kom og besøk oss til våren alle sammen og prøv det nye bryggeanlegget. Helst samtidig. Som fersk båteier står Son på lista neste år! Så jeg kommer nok til å følge oppfordringen! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Nå er ikke gjestehavnen i Son det stedet jeg frekventerer, jeg har jo hjemmehavn i Son, men kanskje det blir et besøk til våren da Sagaklubben skal ha et lite uformelt treff der. Da kan de bli en 3min tur fra egen fast plass til gjestehavnen og så kan jeg få testet fasilitetene der. Lars H. Saga27 Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Finna68 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Hjertlig velkommen til Lars og Sagaklubben! Ta direkte kontakt med meg på kontoret (64958738/post@sonhavn.no) så finner vi ut av dato og vilkår. Om vinteren blir mild, har vi som mål å opprettholde tradisjonen med tre klargjorte gjestebrygger og gjestehavnvert under palmehelgen. Vi har mange gjenbesøk av vennegjenger, klubber og turseilergrupper som ønsker å ligge samlet. Ofte løser vid det ved å reservere en bryggeside eller stable longsiderekker. Heretter kan vi ta i mot flere - og kanskje samtidig. Vi som jobber her synes det er stas med klubbtreffer etc og ønsker å legge til rette. Vel møtt! Vennlig hilsen Roger Finstad Havnesjef Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Og videre undergår nå Son sentrum en oppgradering. Ser ut til å bli klart i løpet av vinteren. Burde være et bra sted å besøke. Nå har det blitt reist spørsmål her på forumet om hvor store båter som kan legge til inne i 'hesteskoen'. Kanskje havnesjefen kan svare på det spørsmålet? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Vi har mange gjenbesøk av vennegjenger, klubber og turseilergrupper som ønsker å ligge samlet. Ofte løser vid det ved å reservere en bryggeside eller stable longsiderekker. Heretter kan vi ta i mot flere - og kanskje samtidig. Vi som jobber her synes det er stas med klubbtreffer etc og ønsker å legge til rette. Husk på å merke reserveringen godt. Jeg vet ikke om det visstes godt utad på meg, men jeg var faktisk litt irritert da jeg var i Son med barn en lørdags kveld og jeg ikke helt hadde samme musikksmak som enkelte andre fulle folk på brygga. Jeg ble tilsnakket etterhvert: "Du må ha oss unnskyldt... men vi gjør bare dette én gang i året, og vi har faktisk reservert hele brygga her". Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Nærsnes Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Alltid hyggelig med et besøk i Son, gjestehavnen og stedet er aldeles utmerket med hyggelige restauranter og havneverter. Sitér dette innlegget Link to post
Finna68 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Til Tobixen: En reservasjon fritar ikke for å vise hensyn eller forholde seg til havnereglementet. Vi er en familiehavn. Til å ha ca 6000 overnattingsbesøk er det minimalt med problemer og klager. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Hjertlig velkommen til Lars og Sagaklubben!Ta direkte kontakt med meg på kontoret (64958738/post@sonhavn.no) så finner vi ut av dato og vilkår. Har dere ikke fått melding om dette fra Sagaklubben? I så fall skal jeg be styret ta kontakt med deg. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Finna68 Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Til Hulda, Sliter med å få publisert bilde/fortøyningsplan for 2014. "Hesteskoen" er 33,7 m bred. Båsene (8,5 m åpning) er etablert med 8 m utliggere. Max båtlengde er satt til 35 fot/inntil 11 meter. Med en 11 meter båt på hver side er det under 12 m til manøvrering. Som det fremgår av kartet er det rikelig med plasser å velge mellom for større båter. https://baatplassen.no/bildearkiv/12/12475/1386776459.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Utmerket plan, takker! Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Strømsøylene mitt i gangbanen, er det vanlig? Tja, kanskje ikke, men det har den fordel at de ikke blir "kjørt ned" av båter. Har sett mange strømsøyler som har hatt nærkontakt med deler av en båt.som stikker ut over baugen. Og skal man ha mulighet til å variere lysåpningen på båsene så er det ikke så lett å fastsette på forhånd hvor søylene skal stå for å hindre det. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Philonica III Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Tja, kanskje ikke, men det har den fordel at de ikke blir "kjørt ned" av båter. Har sett mange strømsøyler som har hatt nærkontakt med deler av en båt.som stikker ut over baugen. Og skal man ha mulighet til å variere lysåpningen på båsene så er det ikke så lett å fastsette på forhånd hvor søylene skal stå for å hindre det. Jadda, hadde min onkel hatt motsatt kjønsorgan hadde han selvfølgelig vært min tante-- Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Hvem hadde da vært din onkel Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Ben Sin Svart 11.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 11.Desember.2013 Strømsøylene mitt i gangbanen, er det vanlig? Helt likt som for eksempel gjestehavna i Kostersund, og kan ikke erindre at det har skapt nevneverdige problemer for noen. Mange kommer til og med tilbake år etter år.... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 9.Januar.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2014 Hva skjer i Son ? Om de finner oldtidsruiner overalt, vil de jo aldri få orden på byen http://www.lokalmagasinet.no/ipub/pages/nyheter/arkeologiske_utgravninger_i_son_nord-kvartalet.php Og slik det ser ut nå, er det ikke en spesielt hyggelig plass å reise til: http://www.oblad.no/underholdning/her-var-det-et-handelssenter-i-middelalderen-1.7225483 Finnes det noen plan på om og når de skal være ferdige med utgravingene på parkeringa ? Hva er planen ? Skal det graves ut, bare for å bli ruiner, eller skal det fylles oppå å planeres etterhvert ? Noen som kjenner til hva som er planen ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.