Stalker Startet 20.September.2013 Link til dette innlegget Startet 20.September.2013 (redigert) Er det slik at turoben på Kad42 ikke kan mate motoren med trykk før komressoren har koblet ut? Stalker Redigert 20.September.2013 av Stalker (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det er vel slik ja, Turboen tar over der kompressoren kutter. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Windy37GM Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 (redigert) Heisann Kompressoren slår inn ved 1700-1800 rpm og holder inne til 2500-2700 rpm. ved 2500-2700 har turbo begynt å bygge trykk, så den "tar over". Kompressoren trykker sin luft igjennom turboen, så turboen har fin fart før den faktisk har noen effekt og begynner å trykke luft selv pga eksosen trykker på andre siden av turbinen. mvh Bavaria32sport Redigert 20.September.2013 av Bavaria32Sport (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Chiefengineer Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 (redigert) Samme system på enkelte varianter av D-serien. Stort sett umulig å få opp effektuttaket på motoren om innslagsstyringen til kompressoren ikke fungerer. Samspillet mellom turbin/motor slik disse motorene er konstruert tillater ikke at kompressoren er ute av funksjon. Redigert 20.September.2013 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Det er ikke tilfelle på kad serien.den kan fint kjøres uten kompressor innkoblet. Da blir det omtrent som en 41 det er mange som kobler dette ut med vilje og lager trykk knapp til kompressor istedet. Sitér dette innlegget Link to post
Stalker Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Dette munner ut i en tanke om å skru full last skuven noe inn. Da vil turbo få mer eksos og antatt spinne opp i førtid. Hvis trykket blir "bypssed" av et speld el liknende som er styrt av trykk intervallet til kompressor vil jo ikke tuboen kunne mate motoren før kompressor har gitt seg? Har kad et slik spjeld? Har den et slikt "spjeld" vil jeg måtte justere ned kompressor noe, var tanken Takker for svar Stalker Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Den har et spjeld ja. I bakkant av luftfilterboks mot turbo,men det går ikke og justere ned kompressor på Annen måte enn turtall på inn/utslag.spjeldet som lukker når kompressor starter er helt manuelt(fjærbelastet) Og lukkes av overtrykket når kompressor starter. Man oppnår sjelden noe særlig ekstra effekt ved å juster Slik du beskriver.Det som oppnåes mest av er sort røyk spesielt ved akselerasjon. Kjenner mange som Har gjort dette. Sitér dette innlegget Link to post
Stalker Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Ok da har jeg fått svar :) Men må nesten prøve å feile litt, da kompressoren kobler ut på 2750, tenkte jeg å sette den ned til ca 2500, får være på utkikk etter den sorte tåka. Kommer den så blir det å stille bake mot utgangspunktet :p. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Juster systemet til de innstillingene det skal ha som levert nytt fra fabrikken. Dette er ikke konstruert over en kopp kaffe uten nøye utprøving og alle funksjonene har sin gjennomtenkte årsak. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.