Jump to content

Kad42: forhold mellom kompressor og turbo

Stalker

Recommended Posts

Heisann

Kompressoren slår inn ved 1700-1800 rpm og holder inne til 2500-2700 rpm. ved 2500-2700 har turbo begynt å bygge trykk, så den "tar over". Kompressoren trykker sin luft igjennom turboen, så turboen har fin fart før den faktisk har noen effekt og begynner å trykke luft selv pga eksosen trykker på andre siden av turbinen.

mvh

Bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Dette munner ut i en tanke om å skru full last skuven noe inn. Da vil turbo få mer eksos og antatt spinne opp i førtid. Hvis trykket blir "bypssed" av et speld el liknende som er styrt av trykk intervallet til kompressor vil jo ikke tuboen kunne mate motoren før kompressor har gitt seg? Har kad et slik spjeld?

Har den et slikt "spjeld" vil jeg måtte justere ned kompressor noe, var tanken

Takker for svar

Stalker

Den har et spjeld ja. I bakkant av luftfilterboks mot turbo,men det går ikke og justere ned kompressor på

Annen måte enn turtall på inn/utslag.spjeldet som lukker når kompressor starter er helt manuelt(fjærbelastet)

Og lukkes av overtrykket når kompressor starter. Man oppnår sjelden noe særlig ekstra effekt ved å juster

Slik du beskriver.Det som oppnåes mest av er sort røyk spesielt ved akselerasjon. Kjenner mange som

Har gjort dette.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...