Sten72 Startet 20.September.2013 Link til dette innlegget Startet 20.September.2013 Jeg har lest mange av trådene her inne og har gjort meg opp noen tanker. En seilbåt har jo behov for en del ekstrautstyr. Bakgrunenn til spørsmålet er at jeg vurderer å kjøpe ny Bavaria Vision 46 levert verft (tyskland). Planen er å seile hjem sammen med erfarne seilere. (Jeg jobber skift, så jeg kan bruke 14 dager på turen) Men det er opp til meg å bestemme meg om hva som skal kjøpes levert fra verft og hva jeg skal ettermontere. Jeg kan også ettermontere utstyr f.eks i danmark, i sverige og senere langs norskakysten opp til Ålesund. Hvis noen som har gjort dette (ikke nødvendigvis seilturen) kan komme med en liste over minimum utstyr for å gjøre dette er jeg taknemmelig for dette. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Skal du seile hjem med erfarne seilere trenger du bare papirkart, kaffe og varmt tøy. Jeg går ut fra at båten er såpass at bysse, lanterner etc er montert. Det er en helt annen ting hva du faktisk bør la verftet montere, en autopilot er ikke alltid like lett montere selv, samme med varmeapparatet (gå for vannbåren varme), sprayhood/kalesje, ankervinsj, ting er krever mekking, saging etc bør du la verftet ta. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
avmønstret5 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 De fleste med bare to tommeltotter kan da montere hva som helst i en fritidsbåt. Ett annet spørsmål er pris og tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sten72 Svart 20.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 (redigert) Skal du seile hjem med erfarne seilere trenger du bare papirkart, kaffe og varmt tøy. Jeg går ut fra at båten er såpass at bysse, lanterner etc er montert. Det er en helt annen ting hva du faktisk bør la verftet montere, en autopilot er ikke alltid like lett montere selv, samme med varmeapparatet (gå for vannbåren varme), sprayhood/kalesje, ankervinsj, ting er krever mekking, saging etc bør du la verftet ta. Hadde tenkt å la verftet montere vindinstrumentr, VHF/AIS pakke, autopilot og som du sier vannbåren varme. Så montere resten selv. Kanskje ankervinsj. Kanskje greit med radar også før farvannet mellom danmark og sverige. En kompis gikk der med båt for en tid tilbake og radareskjermen var full av fiskebåter. Har ikke problemer med å gjøre slikt selv, men det er greit å ha noe montert før turen starter. Foresten her er link til innfo om båten. http://www.lundebaat.no/batmodeller/bavaria-seilbater/bavaria-vision-46.html Redigert 20.September.2013 av Sten72 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 En skikkelig radar / kartplotter-pakke ville eg hatt før turen. Og flåte. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Framtia Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Jeg ville absolutt vurdert å heller kjøpe en brukt båt. Det er mye bra til salgs, og hvor det har vært et stort verditap for tidligere eiere. Ofte er det mye utstyr som er ettermontert, og dette koster flesk. Det er gjerne også færre mangler på båter som har blitt brukt noen år. Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Enzo Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Nå er vel nye vision det eneste alternativet i den størrelen og klassen med 2-kabiner så det er vel ikke lett å finne tilsvarende i bruktmarkedet Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Drit i flåte. Bruk eller penger på å holde deg flytene. F.eks skikkelig nødlensing. Radar er det viktigste navigasjonshjelpemiddelet ved siden av kart og kompass. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Drit i flåte. Bruk eller penger på å holde deg flytene. F.eks skikkelig nødlensing. Radar er det viktigste navigasjonshjelpemiddelet ved siden av kart og kompass. Kanskje greit med radar også før farvannet mellom danmark og sverige. En kompis gikk der med båt for en tid tilbake og radareskjermen var full av fiskebåter. Har ikke problemer med å gjøre slikt selv, men det er greit å ha noe montert før turen starter. Dette farvannet er ikke så tett trafikkert at du absolutt må ha radar for å seile der, men det er unektelig noe man ønsker seg når tåka blir tett. Hvis du velger å vente med radar kan du jo vurdere aktiv radarreflektor som alternativ. Vindinstrumenter kan man montere senere, men det er jo artig å ha hele veien. Plotter og GPS kan du også vente med og bruke et nettbrett og telefon. Autopilot vil du ha på henteturen også, selv om man strengt tatt ikke trenger det hvis man er flere. Ankervinsj, kjetting og anker ville jeg hatt på plass i baugen, cockpittelt og sprayhood er ikke noe must, men det kan jo være fint å ha i surt høstvær. Flåte kan jeg virkelig ikke se noe poeng å vente med, der er det jo ingenting å spare på å gjøre monteringsjobben selv. Landstrøm trenger du vel strengt tatt ikke på død og liv fra dag en heller. Her er det vel dog noen regler for hva man kan gjøre selv og hva som må gjøres av fagmann tror jeg? Generelt; alt jeg ikke hadde bestemt meg for å montere selv, ville jeg likegodt latt verftet montere med en gang, med et forbehold; Jeg lurer på en ting her, og det er hva du får av reklamasjonsrett når verftet monterer? Er dette utstyr som Lunde svarer for dersom det svikter? Hva med utstyr du evt. får montert i Sverige/Danmark? Kjedelig å måtte dra utenlands med reklamasjoner. Sitér dette innlegget Link to post
Sten72 Svart 24.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 Takker for gode innspill. Godt forum dette. Jeg finner lite eller ingenting av personangrep jeg er vandt med fra diverse andre forum. Mulig båtfolket i Norge er fornuftige og hjelpsomme folk både på sjø og nett. Min bakgrunn er for tiden driftsleder på servicefartøy til oppdrettsnæring m.m. og dermed også yrkesdykker. Jeg har tidligere jobbet på skipsverft som montør og sveiser. Så montering av ting og tang skulle være grei skuring. Men turen fra veft må foregå med tilstrekkelig middler ombord, alt fra elektronisk navigerinsutstyr til papirkart, passer, paralellforskyver, kompass og stoppeklokke. Jeg ville absolutt vurdert å heller kjøpe en brukt båt. Det er mye bra til salgs, og hvor det har vært et stort verditap for tidligere eiere. Ofte er det mye utstyr som er ettermontert, og dette koster flesk. Det er gjerne også færre mangler på båter som har blitt brukt noen år. Har sett på mange bruktbåter i samme størrelse. Men brukte båter har ikke forskyvd luke ned til salongen og dermed en rett gang forbi bordet i cokpit. Bavaria har også generelt sett store cocpiter (jeg vet andre båter har det også, men da er prisen utenfor min rekkevidde). Siden det først er neste år, eller tidlig i 2015 kjøpet vil skje, så kan det hende jeg finner en Vision 46 brukt til god pris. Men foreløpig planlegges/reasearches det som om Lunde skal stå for båtsalget med levering i Tyskland. Siden dykking er den store hobbyen, vil det være en del ustyr som skal på og av i cockpit og eller bak på platformen. I tillegg har Vision 46 ferdiglaget luke (valgfritt) på styrbord side under benken. Der kan jeg sende opp og ned tungt dykkerutstyr som flasker og bly. Skyllet og vått dykkerutstyr kan også sendes ned her uten behov for å ta det via salongen. Styrbord side vil uansett på en båt jeg eier bli "lekestue" for dykking, jakt, fiske og annen moro. Foreløpig ser listen som verftet skal montere slik ut: - Autopilot med Garmin plotter siden Bavaria har sammenkoblet dette med deres nye selvslående system( ) sammen med docking system ( ). - Radar pga jeg ønsker antennen oppe i masten. - Radarreflektor i masten - VHF med AIS-pakke Igjen fordi jeg ønsker VHF antennen opp i masten. - Full redningspakke fra skrogtetting, treplugger, flåte, dresser og nødlys. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 (redigert) Den dærre Docking Controll'ærn.? Virker bare på flatt vann i flau vind, vett'u. Når du virkelig treng'ærn den, feks styrke 7 og pålandsvind, Funk'ærnte da vet du... Bla fordi baugtruster ikke er sterk nok til å holde skuta opp mot vinden alene, Den er ment å være et hjelpemiddel, ikke "hovedmotor" I motsetning til et boreskip som kan bevege seg like fort i alle himmelretninger. Men utover det har du tenkt riktig. UPS! Glemte fastmontert redningsstige som kan nåes og slåes ut fra vannet. Redigert 24.September.2013 av Runner (see edit history) Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
baatsman Svart 24.September.2013 Link til dette innlegget Svart 24.September.2013 LUNDE båt foretrekker å levere 2x sleipner thrustlere. Med justerbar styrke. Mere skuddsikkert :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 - VHF med AIS-pakke Igjen fordi jeg ønsker VHF antennen opp i masten.- Full redningspakke fra skrogtetting, treplugger, flåte, dresser og nødlys. Dette må du absolutt ha på plass ja, glemte jo helt å nevne VHF ... Bla fordi baugtruster ikke er sterk nok til å holde skuta opp mot vinden alene, Den er ment å være et hjelpemiddel, ikke "hovedmotor" I motsetning til et boreskip som kan bevege seg like fort i alle himmelretninger. Viktig å huske på det der, men baugthruster og hekkthruster kan også fort utgjøre "den lille forskjellen" når forholdene er ufyselige, alternativet for å minske avdrift i mye vind er jo høyere hastighet, ikke akkurat ønskelig i en trang og kanskje kaotisk havn? Sitér dette innlegget Link to post
Sten72 Svart 25.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Glemte fastmontert redningsstige som kan nåes og slåes ut fra vannet. Glemte det selv. Der ser du, uten å spørre på forum blir mye glemt. LUNDE båt foretrekker å levere 2x sleipner thrustlere. Med justerbar styrke. Mere skuddsikkert :) Godt tips. Kommer til å ta det med dem når jeg evt begynner forhandlinger om båt. Viktig å huske på det der, men baugthruster og hekkthruster kan også fort utgjøre "den lille forskjellen" når forholdene er ufyselige, alternativet for å minske avdrift i mye vind er jo høyere hastighet, ikke akkurat ønskelig i en trang og kanskje kaotisk havn? Er vant med båt, så det er derfor jeg vil ha det "lille ekstra" i slike tilfeller. Ellers er det bare fint å ha i trange småbåthavner. Noen som har noen utdannede/erfaringsmessige meninger om dyp kontra grunn kjøl og bly kontra stålkjøl. Har lest mye om det men er ikke enig med meg selv ennå. Også er det jo dette med rullestormast vs vanlig mast med lazyjacks. NB! båten skal seiles mye shorthanded. Kontraversen er at når jeg gjør noe, så våkner konkuransemennesket i meg ganske fort. Selv om jeg ikke har noen plan om å seile regattaer, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge her. Sitér dette innlegget Link to post
Skhuds Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Noen som har noen utdannede/erfaringsmessige meninger om dyp kontra grunn kjøl og bly kontra stålkjøl. Har lest mye om det men er ikke enig med meg selv ennå. Også er det jo dette med rullestormast vs vanlig mast med lazyjacks. NB! båten skal seiles mye shorthanded. Kontraversen er at når jeg gjør noe, så våkner konkuransemennesket i meg ganske fort. Selv om jeg ikke har noen plan om å seile regattaer, så jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge her. Hehe, her kommer du til å få motstridende tilbakemeldinger på det meste.. Mye å være uenige om! Jern kontra blykjøl: Blykjøl er tyngre,og derfor positivt i forhold til seilegenskaper, da det bidrar til rettende moment. Det absorberer også støt bedre, da det deformeres. Og det ruster ikke. Så bortsett fra at det er dyrere, vet jeg ikke om noe negativt med blykjøl Dyp/grunn kjøl: Du kan ha grunnere kjøl hvis du har mye bly nederst, selv om også kjølens utforming selvfølgelig betyr mye for seilegenskapene. Jeg liker at en båt skal kunne seiles på alle kurser. Derfor mener jeg gode bidevindsegenskaper er viktig, og vil ha en kjøl som gir meg det. Derfor foretrekker jeg en dypere kjøl, selv om jeg ikke seiler regatta. Men er det viktigste med båtlivet å tusle rund blant skjær og uthavner, er det nok enklere med så grunn kjøl som mulig. Eller kjøpe motorbåt. Rullemast / Trad. storseil: Kan bare si hva jeg selv foretrekker. Mange vil ha andre løsninger på sin båt, men for meg passer det best med tradisjonell løsning med lazyjacks og stackpack. Jeg seiler også mye alene, og det fungerer greit. Det er lettere å ha et godt og trimbart seil, seilet er vanligvis større og jeg er mest trygg på reving hvor jeg har full kontroll og kan fortsette å trimme seil etter revingen. Men jeg har seilt lite med rullemast selv, og har en god kamerat som sverger til den løsningen. Han sier at han ble ferdig med å smånappe hyssing og trimme seil da han sluttet å seile regatta. Jeg liker nå fortsatt å få båten til å gå så fort som mulig, selv på tur. Redigert 25.September.2013 av Skhuds (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 LUNDE båt foretrekker å levere 2x sleipner thrustlere. Med justerbar styrke. Mere skuddsikkert :) Glem det. Sett inn en drop-down thruster istedet. Tunnellthrustere er håpløst ineffektive. Også er det jo dette med rullestormast vs vanlig mast med lazyjacks. Vanlig mast med lazybag. Mindre leamikk, slankere masteprofil og mindre vekt langt oppe. Må du berge seilet raskt, ramler det ned i bagen av seg selv. Sitér dette innlegget Link to post
Runner Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Hvis du er konkuransemenneske; GLEM rulle i masta. Med rulle i mast /bom blir seilet mindre, får dårligere form, resultat lavere fart OG dårlig høyde. Store båter med store og tunge seil er noe herk.men seilet skal jo bare opp en gang om dagen ;-) Invester heller i en elvinsj og et skikkelig system med Lazzy Jack eller på såpass stort seil gjerne Lazzy Bag. Det beste er dyp kjøl med blybulb. Nest best er dyp kjøl nr 3 er blykjøl nr 4 er kort kjøl m blybulb Dyp kjøl gir bedre støre motvekt og større rettende moment fordi kjøltyngden flytter seg lenger og lenger ut i fra båtens tyngdepunkt. dvs at vekt * arm blir større. Blybulb øker virkningen, fordi mer av tyngden er plassert nederst. og nederst blir i ekstremfall rett ut til siden når båten krenger. Se video på Youtube med skipperen på Hugo Boss som gjør "the keel walk". http://www.youtube.com/watch?v=fZyQVu_jUtU Kortere kjøl må være tilsvarende tyngre for å oppnå samme rettende moment. Hvis typografien spiller med, ser det slik ut som på skissene av disse liggende båtene _ mast 0======(_ |--------------------- dyp kjøl, mindre bulb _ O===(_ |--------------------- kort kjøl, stor bulb Kraft Î | | <--Arm--> Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
Framtia Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 (redigert) Har hatt både rullestor og klassisk storseil. Ingen tvil om at sistnenvte er best. Er man to ombord er det bare å ha en ved masta som hjelper til med fallet, så trengs det bare litt winching på slutten. Evt legg på noen kroner slik at du får deg en elwinch så er det lett som en lek, selv om man seiler helt alene. Mitt storseil er 50m2. Redigert 25.September.2013 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Runner Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 UPS; glemte en ting til. Ekte finmarksfiskere kan ikke svømme. De bruker heller ikke redningsvest. Det bare forlenger pinen................... Moralen er; Hold deg i båten, er du først havnet i vannet, f.eks en mørk kveld tidlig vår, lever du ikke lenge. To solide web stropper festet for og akter, som løper en drøy halvmeter inne på dekk og med tilhørende sikkerhetsline. Et krav om du skal ut på dekk uanset vær og et must selv for rormannen om det er mye sjø og brytende bølger. Både web og line må være så stramme og korte at du ikke kan ramle på utsiden av skipet. Å bli hengende langs skutesiden når du er alene er ingen ønskeposisjon. Sitér dette innlegget Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det...... Link to post
baatsman Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Glem det. Sett inn en drop-down thruster istedet. Tunnellthrustere er håpløst ineffektive. Vi snakker Sleipner, og da er det valgfritt nedsenkbar eller tunnel :) Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
quantumduck Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Hvis du er konkuransemenneske; GLEM rulle i masta. Med rulle i mast /bom blir seilet mindre, får dårligere form, resultat lavere fart OG dårlig høyde. Store båter med store og tunge seil er noe herk.men seilet skal jo bare opp en gang om dagen ;-) Helt enig. Med virkelig gode seil og stående spiler kan man nok komme langt, men det er da ikke så voldsomt strev å heise seilet? Mitt kan jeg faktisk dra helt opp med håndkraft fra cockpit, bruker vinsjen bare for den siste strammingen av fallet (38 ft båt). Det som er litt knotete er å pakke det sånn nogenlunde når man er alene, selv med lazypack. Mulighet for å reve fra cockpit må man ha, men det går fint an med vanlig seil det også. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Med rulle i mast /bom blir seilet mindre, med rullbom har du akk det samme storseilet.......med fullengde spiler..... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
avmønstret5 Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Jeg har prøvd begge deler. Over tid legger det seg salt og dritt i masta som gjør at en må bruke vinsjen for å få ut seilet. For øvrig har jeg til dags dato ikke sette ett rule I mast seil som har stått brukbart på kryss. Men med "ordentlig" storseil bør en legge penger i gode sleider og ikke alt fullspilet som jeg har. Det blir alltid tungt å dra opp. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 ...ikke alt fullspilet som jeg har. Det blir alltid tungt å dra opp. Fullspilet er litt lettere å få ned på en ryddig måte tror jeg? Stemmer det? Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 25.September.2013 Link til dette innlegget Svart 25.September.2013 Mulig det. Det går i alle fall greit med mitt fullspilte. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.