Sten72 Svart 6.Oktober.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2013 Glem det. Sett inn en drop-down thruster istedet. Vanlig mast med lazybag. Mindre leamikk, slankere masteprofil og mindre vekt langt oppe. Må du berge seilet raskt, ramler det ned i bagen av seg selv. Ligger an til at det blir vanlig mast ja. er på ca 60/40% for vanlig Hvis du er konkuransemenneske; GLEM rulle i masta. Invester heller i en elvinsj og et skikkelig system med Lazzy Jack eller på såpass stort seil gjerne Lazzy Bag. Det beste er dyp kjøl med blybulb. Nest best er dyp kjøl nr 3 er blykjøl nr 4 er kort kjøl m blybulb Takker, bra beskrevet. Har hatt både rullestor og klassisk storseil. Ingen tvil om at sistnenvte er best. Er man to ombord er det bare å ha en ved masta som hjelper til med fallet, så trengs det bare litt winching på slutten. Evt legg på noen kroner slik at du får deg en elwinch så er det lett som en lek, selv om man seiler helt alene. Mitt storseil er 50m2. Regner med at de fleste vinsjene blir el. :-) Jeg har prøvd begge deler. Over tid legger det seg salt og dritt i masta som gjør at en må bruke vinsjen for å få ut seilet. For øvrig har jeg til dags dato ikke sette ett rule I mast seil som har stått brukbart på kryss. Men med "ordentlig" storseil bør en legge penger i gode sleider og ikke alt fullspilet som jeg har. Det blir alltid tungt å dra opp. Har tenkt på dette med bevegelige deler inne i masta, sikkert ok på båter som blir brukt noen finværsdager om vår, sommer, høst. Tror jeg vil bruke båten "noe" mer siden interessen er dykking og jeg kommer til å bo i båten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.