Jump to content

Fjerning av rur på gummibåt av pvc

HobbyAmatør

Recommended Posts

Glemskhet, slapphet og dårlig tid har bidratt til at gummibåten ble liggende i vannet alt for lenge uten noen form for bunnstoff.

Nå må rensejobben tas da bunnen var overgrodd av rur, tang mm. Mye er skrapet vekk, men er usikker på hva jeg kan bruke for å fjerne rester av rur mm. Syrevask på gumibåt er jeg litt skeptisk til, men dersom noen har erfaringer eller tips tar jeg i mot... Høytrykkspyling er jeg også usikker på om er lurt på en gummibåt...

Redigert av HobbyAmatør (see edit history)

hmmIkkje la mitt svar avgjøre valget ditt, for eg er litt i tvil, men eg meiner at eg brukte syre på gummibåten vår. Det var i (misslykket) håp om å få den reinere for sorte striper og skitt. Min teori var at rein syre leveres på plastkanner, og dette var utblandet, så det burde båten tåle.

Kjøpte ein periode Deep Clean frå maritim start.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Selve gummiduken tåler saltsyre bra, men det er treverk i hekken, årer (Al) og tau og annet som kanskje ikke er så glade i saltsyre. Egentlig burde man ha saltsyre som gelé så det holder seg på plass mens det løser opp kalken i rurskallet.

Jeg er ikke siker på hvor mye det betyr at det sitter ringer igjen, kommer ny rur lettere på eller ikke ?

Ole
S/Y Algol

La 30% saltsyre sitte å kose seg på rur i 10-15 min og spyl av, gjenta om nødvendig. Bruker denne behandlingen på drev og trimflaps hver vår og det fungerer strålende. Samme behandling benyttes ved rengjøring av vannlinjen. Men for all del, husk nødvendig værneutstyr og spyl grundig etterpå.

Bare tull å bruke energi på å forsøke å skrape ruren med risiko for å ødelegge gummibåten.

Fikk visst startet en debatt her.... Glad for alle tilbakemeldinger...

Blir nok til at jeg vasker vekk det jeg klarer med såpevann og ikke alt for hard børste. Blir det mye rester igen av rur tror jeg at jeg skal prøve litt forsiktig med saltsyre... Har god erfaring med det på drev og båt ellers... Høytrykkspyling dropper jeg....

Fortsett gjerne med gode ideer så andre eventuelt kan dra nytte av det senere...

Et annet godt vedlikeholdstip er å unngå langvaring oppbevaring på sjøen:
Ta båten opp av sjøen så ofte som mulig og dekk den til med pressenning. Da varer duken mye lenger!

Likeledes unngåes da også groing på undersiden av RUR (engelsk= barnacles) om den ligger på sjøvann i ukesvis.

Slike rur må IKKE skrapes av mekanisk, men fjernes ved å snu båten og sprøyte på 30% saltsyre (finnes i jernvare og isenkram-sjapper) Dette spyles av med hageslange etter 3-5 minutter. Da forsvinner alt kalkbelegget som dugg for sola. :banana:
Dette tåler også PVC-duken.

http://www.dykkesiden.com/forum/archive/index.php/t-34529.html

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jeg har hatt gummbåter i snart 30 år og det er jammen ikke avskrapning av rur som har bestemt levetiden. En bruker sevfølgelig en plastskrape og ikke en spade. Fare med syre kan være at det ligger forlenge på eller blandes for sterkt. Om det ligger litt kalk igjen, hva så? Til våren kan du lett fjerne det dersom ikke jolla ligger ute året rundt.

Redigert av pettersand (see edit history)

Bruker alltid 30% saltsyre kjøpt i en jernvarehandel, men det ligger aldri lenge på, kanskje et minutt eller så og deretter meget god skylling med vann i bøtter og spann eller helst fra en vannslange. Tror mer på å gjenta prosessen hvis/der det er nødvendig enn å ha det liggende på lenge. Bruker en liten svamp til jobben som jeg dypper i en bolle med saltsyren og dertil egnede klær, briller, hansker og gummistøvler. Står på god avstand når jeg spyler av og forsiktig med trykket!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 3 år senere...

Debuterte med rur fjerning på pontongene på riben her i høst.

Må si det satt hard. Holdt på med saltsyre (både 30'prosent fra maxbo og en spray jeg kjøpe på maritim med 5 prosent innhold tror jeg)

Følte Ikke det var noen kjempestor effekt, men fikk det av med dette og lang gnikking med svamp. Holdt vel på i 2-3 timer på en 11 fot Brig.

Det sitter igjen noen grå "flekker" etter ruren. Bør jeg prøve med på fjerning av det til våren? Eller spiller det liten rolle? Jeg tenker å stoffe pontongene også neste sesong :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...