HobbyAmatør Startet 20.September.2013 Link til dette innlegget Startet 20.September.2013 (redigert) Glemskhet, slapphet og dårlig tid har bidratt til at gummibåten ble liggende i vannet alt for lenge uten noen form for bunnstoff. Nå må rensejobben tas da bunnen var overgrodd av rur, tang mm. Mye er skrapet vekk, men er usikker på hva jeg kan bruke for å fjerne rester av rur mm. Syrevask på gumibåt er jeg litt skeptisk til, men dersom noen har erfaringer eller tips tar jeg i mot... Høytrykkspyling er jeg også usikker på om er lurt på en gummibåt... Redigert 20.September.2013 av HobbyAmatør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 hmmIkkje la mitt svar avgjøre valget ditt, for eg er litt i tvil, men eg meiner at eg brukte syre på gummibåten vår. Det var i (misslykket) håp om å få den reinere for sorte striper og skitt. Min teori var at rein syre leveres på plastkanner, og dette var utblandet, så det burde båten tåle. Kjøpte ein periode Deep Clean frå maritim start. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ovsj56448 Svart 20.September.2013 Link til dette innlegget Svart 20.September.2013 Vi hadde akuratt det samme problemet og det eneste som hjalp var å skrubbe og spyle helt til alt gikk av. Tok litt tid men det funka. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/andre-rensemidler/selaclean-skjell-og-rurfjerner-500-ml Mon tro om denne kunne fungere? Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 (redigert) Saltsyre angriper organisk materiale, så jeg brukte 20% saltsyre åå min gummijolle. Tror du skade mer ved å skrape og gnukke til alle rurføttene er borte. Hva tror derr rurfjerner fra martim inneholder? Redigert 21.September.2013 av s/y UT-sia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 I følge HMS-bladet så inneholder den saltsyre og trolig til en pris på fem ganger prisen av saltsyre på flaske (30%) som kjøpes i enhver jernvarehandel. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Jeg vil i alle fall aldri brukt syre for å rengjøre gummibåten. Ruren er da rimelig lett å skrape av, særlig når den har tørket noe. Sitér dette innlegget Link to post
Mckongen Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Jeg skrapet ren en Honda gummibåt for rur og skit for to år siden. Det satt godt og det hele endte med to små hull. Men er du forsiktig går det bra. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Til pettersand: Og da satt vel føttene, alså hvite flekker, igjen i porene etter at man hadde skrapet eller fikk du helt ren duk? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Skrapte forrige sesong og fikk ikke ren duk, men kan ikke se at det gjør noe. Har ikke finstudert den heller da. Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Selve gummiduken tåler saltsyre bra, men det er treverk i hekken, årer (Al) og tau og annet som kanskje ikke er så glade i saltsyre. Egentlig burde man ha saltsyre som gelé så det holder seg på plass mens det løser opp kalken i rurskallet. Jeg er ikke siker på hvor mye det betyr at det sitter ringer igjen, kommer ny rur lettere på eller ikke ? Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
marius Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 La 30% saltsyre sitte å kose seg på rur i 10-15 min og spyl av, gjenta om nødvendig. Bruker denne behandlingen på drev og trimflaps hver vår og det fungerer strålende. Samme behandling benyttes ved rengjøring av vannlinjen. Men for all del, husk nødvendig værneutstyr og spyl grundig etterpå. Bare tull å bruke energi på å forsøke å skrape ruren med risiko for å ødelegge gummibåten. Sitér dette innlegget Link to post
s/y UT-sia Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Halla igjen Til Marius: Amen. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Godkjenner fabrikantene bruk av saltsyre til rengjøring på en gummibåt? Tviler. På plast og metall ok. Om en ikke ser umiddelbart skade hva over tid? Jeg synes nok at slike og lignende "gode råd" her på BPsen bør en ha en smule doc. på eller nøye seg med sin egen praksis. Redigert 22.September.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
HobbyAmatør Svart 22.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Fikk visst startet en debatt her.... Glad for alle tilbakemeldinger... Blir nok til at jeg vasker vekk det jeg klarer med såpevann og ikke alt for hard børste. Blir det mye rester igen av rur tror jeg at jeg skal prøve litt forsiktig med saltsyre... Har god erfaring med det på drev og båt ellers... Høytrykkspyling dropper jeg.... Fortsett gjerne med gode ideer så andre eventuelt kan dra nytte av det senere... Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Her står det litt om vedlikehold av gummibåter: http://www.divepartnerverksted.com Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Her er en selaclean for gummibåt også, i følge reklamen. Effektivt spesialmiddel for å fjerne skjell og rur fra båter, drev, motorer, bøyer, gummibåter osv. Syrebasert, meget sterkt. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Et annet godt vedlikeholdstip er å unngå langvaring oppbevaring på sjøen:Ta båten opp av sjøen så ofte som mulig og dekk den til med pressenning. Da varer duken mye lenger! Likeledes unngåes da også groing på undersiden av RUR (engelsk= barnacles) om den ligger på sjøvann i ukesvis.Slike rur må IKKE skrapes av mekanisk, men fjernes ved å snu båten og sprøyte på 30% saltsyre (finnes i jernvare og isenkram-sjapper) Dette spyles av med hageslange etter 3-5 minutter. Da forsvinner alt kalkbelegget som dugg for sola. :banana:Dette tåler også PVC-duken. http://www.dykkesiden.com/forum/archive/index.php/t-34529.html Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
HobbyAmatør Svart 22.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Her står det litt om vedlikehold av gummibåter: http://www.divepartnerverksted.com Her fikk jeg i alle fall svarene fra en profesjonell... Takk takk!! Redigert 22.September.2013 av HobbyAmatør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Og som de sier, og som jeg sa, og flere med meg: SKRAP ALDRI RUREN AV MEKANISK, MEN BRUK 30% SALTSYRE SOM DU KJØPER I BYGGSJAPPER ELLER HOS F.EKS. JERNIA. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
s/y UT-sia Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Halla Hmmm. Tenk om vi ikke fikk dele slike og liknende "gode råd" her på BP. ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Man kan lage gele-liknende konsistens på saltsyre. Eg bruker blande det i zalo eller andre coctail for å unngå for rask uttørking. 50/50 blanding. Då rekk ein å skrobbe over litt større område. Vil du ha stivere blanding så kan du blande det i freia sin bringebærgele eller eller ketchup.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
avmønstret5 Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Jeg har hatt gummbåter i snart 30 år og det er jammen ikke avskrapning av rur som har bestemt levetiden. En bruker sevfølgelig en plastskrape og ikke en spade. Fare med syre kan være at det ligger forlenge på eller blandes for sterkt. Om det ligger litt kalk igjen, hva så? Til våren kan du lett fjerne det dersom ikke jolla ligger ute året rundt. Redigert 22.September.2013 av pettersand (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2013 Link til dette innlegget Svart 23.September.2013 Bruker alltid 30% saltsyre kjøpt i en jernvarehandel, men det ligger aldri lenge på, kanskje et minutt eller så og deretter meget god skylling med vann i bøtter og spann eller helst fra en vannslange. Tror mer på å gjenta prosessen hvis/der det er nødvendig enn å ha det liggende på lenge. Bruker en liten svamp til jobben som jeg dypper i en bolle med saltsyren og dertil egnede klær, briller, hansker og gummistøvler. Står på god avstand når jeg spyler av og forsiktig med trykket! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
TomF Svart 23.Oktober.2016 Link til dette innlegget Svart 23.Oktober.2016 Debuterte med rur fjerning på pontongene på riben her i høst. Må si det satt hard. Holdt på med saltsyre (både 30'prosent fra maxbo og en spray jeg kjøpe på maritim med 5 prosent innhold tror jeg) Følte Ikke det var noen kjempestor effekt, men fikk det av med dette og lang gnikking med svamp. Holdt vel på i 2-3 timer på en 11 fot Brig. Det sitter igjen noen grå "flekker" etter ruren. Bør jeg prøve med på fjerning av det til våren? Eller spiller det liten rolle? Jeg tenker å stoffe pontongene også neste sesong :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.