nb800 Startet 21.September.2013 Link til dette innlegget Startet 21.September.2013 Har en Wastegate ventil som sitter fast. Ser i delekatalog att den leveres i 2 deler,wastegate:854125 og Valve:889879. Noen som vet hvordan man deler denne? Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Her finner du tegning som inneholder begge de delenr. du har oppgitt. http://www.boats.net/parts/search/Merc/MIE/1998/30420003D/Exhaust%20Manifold/parts.html Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
nb800 Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Hei og takk for det. Men det går ikke fram av tegningen hvor ventilen sitter. Noen som vet? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Ser ut som ventilen er festet med tre skruer igjennom flensen til wastegate huset. Mangler du turbotrykk? Sitér dette innlegget Link to post
nb800 Svart 21.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Ventilen står fast så turbotrykket er for høyt. Har tatt av de tre skruene,men får bare litt mellomrom mellom delene,får de ikke helt adskilt. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 21.September.2013 Link til dette innlegget Svart 21.September.2013 Du må nok bruke litt makt. Sitér dette innlegget Link to post
nb800 Svart 22.September.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Har fått delt den nå,ventil og sete skal ut av wastegaten. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Selve ventilhuset er montert sammen med påpresset ring så det er nok ikke demontertbart selv om det står advarsel på toppen om at det er fjærbelastet. Ventilen skal relativt lett la seg presse inn med håndkraft. Ventilsete er jo det som står igjen nede i wastegatehuset. De deleprisene var jo temmelig stive Nærmere kr 6000 inkl. mva for ventilhuset er jo ikke bra. Det må da gå an å finne noe rimeligere kanskje. Sjekk forøvrig del nr. 25, nesten $ 1000 for en liten ventil til avtapping av frostvæske er det vel. Må nok være feil pris. Ser ut som de har blandet litt hummer og kanari, det står jo to priser på del nr 25. 854125 er wastegatehuset, mens 854126 er ventilhuset, som koster bortimot kr 8000 altså. Denne siden er mere nøyaktig, men her står det at det er 854126 til min motor.. pris over $1000 http://www.mercuryparts-direct.com/fiche_section_detail.asp?section=1674812&category=Sterndrives&make=MERCRUISER&year=0&fveh=49461 Fikk sveiset mine frostplugger da det var væskelekkasje over ca 3200 rpm. Redigert 22.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) men til hvilken motor er da ventilhus 889879 som er et annet nr enn 854126 ? Her en konverteringstabell. På min står det inntrykt 45242007F som er lik 864126. Mens 45242008F tilsvarer 889879 og er rimeligere av en eller annen grunn. Redigert 22.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Jan E. Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 Men er vel ikke noe spesielt med denne wastegaten og ventilen? Skal da ikke være rester etter kjølevæske eller noe her? Vannavkjølt? En helt vanlig wastegate til bil, og få frest en overgangblokk skulle vel løse problemet til langt under 1/2 pris om den ikke kan repareres? Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Teerex Svart 22.September.2013 Link til dette innlegget Svart 22.September.2013 (redigert) Wastegatehuset (bildet over) som wastegateventilen tetter imot er vannavkjølt ja. Derfor jeg fikk sveist frostpluggene for å unngå videre væskelekkasje her. Oversikt her over div. motorer som 889879 passer til http://www.perfprotech.com/valve-889879/product/201475 Mens her over 854126 http://www.perfprotech.com/valve-waste-gate-854126/product/181421?search=854126 Noen av motorene er jo de samme, bl.a. 250 ES. Men det kan jo stemme for etter ca 2005 ble alle modellene identiske m.h.t delenr. Men 250 ES før 2005 har samme delenr. som -98 modell D-tronic 250. Spørsmålet er hva er den fysiske forskjell på 854126 og 889879 siden de går til samme motor men har helt forskjellig pris. D-tronic 300 som kom i 2002 har 889879. På side 10 her står det wastegate nr 5806 110 1101 som står på min (i tillegg til nr 45242007F) http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/3/enen/engines/mercruiser/imo/older/d4.2l%20di.pdf Mye teknisk info der. Redigert 22.September.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.