Jump to content

Går det an å dele Wastegate på Mercruiser?


nb800

Recommended Posts

Selve ventilhuset er montert sammen med påpresset ring så det er nok ikke demontertbart selv om det står advarsel på toppen om at det er fjærbelastet.

Ventilen skal relativt lett la seg presse inn med håndkraft. Ventilsete er jo det som står igjen nede i wastegatehuset.

 

De deleprisene var jo temmelig stive Nærmere kr 6000 inkl. mva for ventilhuset er jo ikke bra. Det må da gå an å finne noe rimeligere kanskje.

 

Sjekk forøvrig del nr. 25, nesten $ 1000 for en liten ventil til avtapping av frostvæske er det vel.

Må nok være feil pris. Ser ut som de har blandet litt hummer og kanari, det står jo to priser på del nr 25.

854125 er wastegatehuset, mens 854126 er ventilhuset, som koster bortimot kr 8000 altså.

 

Denne siden er mere nøyaktig, men her står det at det er 854126 til min motor.. pris over $1000 :thumbsdown:http://www.mercuryparts-direct.com/fiche_section_detail.asp?section=1674812&category=Sterndrives&make=MERCRUISER&year=0&fveh=49461

 

Fikk sveiset mine frostplugger da det var væskelekkasje over ca 3200 rpm.

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

men til hvilken motor er da ventilhus 889879 som er et annet nr enn 854126 ?

 

Her en konverteringstabell. På min står det inntrykt 45242007F som er lik 864126.

 

Mens 45242008F tilsvarer 889879 og er rimeligere av en eller annen grunn.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Wastegatehuset (bildet over) som wastegateventilen tetter imot er vannavkjølt ja. Derfor jeg fikk sveist frostpluggene for å unngå videre væskelekkasje her.

 

Oversikt her over div. motorer som 889879 passer til http://www.perfprotech.com/valve-889879/product/201475

Mens her over 854126 http://www.perfprotech.com/valve-waste-gate-854126/product/181421?search=854126

 

Noen av motorene er jo de samme, bl.a. 250 ES. Men det kan jo stemme for etter ca 2005 ble alle modellene identiske m.h.t delenr.

Men 250 ES før 2005 har samme delenr. som -98 modell D-tronic 250.

Spørsmålet er hva er den fysiske forskjell på 854126 og 889879 siden de går til samme motor men har helt forskjellig pris.

D-tronic 300 som kom i 2002 har 889879.


På side 10 her står det wastegate nr 5806 110 1101 som står på min (i tillegg til nr 45242007F) http://download.brunswick-marine.com/filereader/file/pdf/3/enen/engines/mercruiser/imo/older/d4.2l%20di.pdf

Mye teknisk info der.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...