Jump to content

Må jeg bytte manifold på min Yanmar 3QM30?


Blue Swan

Recommended Posts

Spørs om det er sprekk eller rusthull i manifolden eller om det er pakningen mellom manifold og flensen for eksosbendet som er lekk. Om det er pakningen så er tilstanden på pakningsflatene vesentlig.

 

Sjøvannskjølte motorer er alltid et lotteri. Om ikke korrosjon er altfor langt fremskredet kan de få levetiden vesentlig forlenget med grundig rens og montering av et Martecsett.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik motor av samme årgang som ble solgt i 1999-2000. Det jeg gjorde var å glemme å tappe saltvannet fra den ene siden et år og fikk en 30cm lang revne.

Denne ble "maskinsydd" og motoren ble tett igjen, men jeg husker det ble bemerket at disse motorene hadde tynt gods. At din fremdeles fungerer etter 34 år tyder vel på godt vedlikehold.

Om du må skifte manifoil vil vel prisen på den være avgjørende. Jeg tror ikke jeg ville kostet på for mye på motoren selv om den for øvrig fungerer bra.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...