Jump to content

Hvilken spribom passer til Bavaria 40 cruiser, 2008 mod?


mikki

Recommended Posts

Typisk oppgave for ett riggverksted. aluminiumsrøret kappes i riktig lengde og endebeslag poppes på. dermed ingen fordel med seriepoduksjon. Husk at du må ha skinne på masta for å få brukt den. Det er dyrere enn bommen.

Det vanlige er at lengden på bommen er lik avstand fra mast til innfestning av forstag. Kalles J-mål som du finner på målebrev for båten. Jeg anbefaler ca 30 cm lenger, da kan du seile litt høyere med spridd genoa.

Link to post
Share on other sites

Er det en spinnakerbom du trenger, eller en bom for å spri genoaen?. Om det er spinnakerbom ville jeg valgt så lang som mulig, men ikke lengre enn at den kan passere under forstaget. Hva har du av festepunkter for bommen i forkant av masta?. Det beste er jo å ha en skinne slik at festepunktet kan flyttes opp og ned og derved gi best mulig seiltrim. En spinnakerbom kan imidlertid bli for lang til å kunne brukes til å spri et vanlig forseil.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Har ikke lært meg å sitere med ipad. Første kommentar er spørsmålet om skinne eller øye på masta. På en 40 foter er kreftene for store til til ett øye, beslaget vil bli revet av masta. På en 30 foter fungerer det fint med øye. Hvor kryssningspunktet er vet jeg ikke, største båten jeg har seilt med øye er DS37, matchracingbåtene til KNS. Husker å ha byttet noen beslag på de. Kontakt en rigger han vil kunne gi ett bra svar. Ser at spørsmålet kommer fra en 33 foter, er det øye på masta fra fabrikat kan den selvfølgelig brukes.

 

Lengde på bom, vi har 110% av j mål som lengde på bommen på en 95% genoa. PÅ en 150% genoa kan lengden på bommen økes mye. Forstår ikke hvilken kombinasjon som krever kortere bom enn j mål. Enig i at det bør være mulig å jibbe under forstaget, men det avgjøres av høyden på skinna på masta.

 

Jeg kjenner overhodet ikke Bavaria, men antar det ikke er festemuligheter for spinnaker på den. Det kostar penger for mye til at det er standard.

 

Å seile på havet uten spribom er ett mareritt. Båten ruller og ruller. Mye mer stabilt med spridd forseil. Bieffekten er at det går fortere.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...