Jump to content

Trenger tips: vinterkonservering av Suzuki DF4/5/6

hawthorne

Recommended Posts

Ferskvannskjøring med frostveske har jeg aldri gjort noen gang på noen motor av typen utenbords, og det har gått bra i alle år. Ifjor var faktisk alt jeg gjorde på min 90hk Suzuki fra 2007 å kjøre den god og varm tilkoblet ferskvann og spraye godt med CRC 6-66 under lokket, takket for samværet på sommeren og sees til våren. Den startet på første forsøket i våres og har gått uten lyte i hele sommer. Skal kanskje legge til at antall brukstimer i fjor var rundt 20/25 timer og oljen var like ren og pen som da den kom fra butikken.

I år blir det å ta hele listen med bytte av det som byttes bør inklusive impeller når jeg først er i gang.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Som jeg skrev over så er det mange lister på dette allerede på forumet her :smiley:

Hva jeg gjør på 4 takere i rekkefølge er:

kjører i ferskvann

bytter motorolje

bytter gear olje (det er viktig å sjekke at det ikke er vann i den)

sprayer med crc over hele motoren - og særlig inne på elektro delen av svinghjulet

smører opp fettnipler (styringen og tilten)

tar ut tennpluggene - heller ca 1 teskje motorolje rett i sylinderne - drar motoren rundt 2-3 ganger med startsnora - setter inn tennpluggene igjen. Det hindrer rust i sylinderne. Her bruker jeg et plastsugerør og suger opp olje fra oljekanna - holder så over hullet på tuppen så oljen ikke renner ut - putter sugerøret ned i sylinderen og lar olja renne ut

tømmer forgasser og bensinfilter (ofte bare en kopp på forgasser) for bensin (steng bensinkrana - åpne dreneringsskruen)

har i stabiliseringslurium i bensinsen slik at den tåler lagring over vinteren (bensin blir gammel i løpet av noen vintermåneder)

Er jeg veldig ivrig tar jeg av propellen og smører akselen med fett også.

tar vel en drøy times tid til sammen.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...