Jump to content

Bombard c5 / 30 HK Yamaha 2t oppnår ikke forventet fart.


Sofaseileren

Recommended Posts

Har en Bombard c5 16 fots gummibåt sammen med en kompis som vi bruker som dykkebåt. Den er utstyrt med en Yamaha 30 HK fra 91, som tiltross for alderen ser strøken ut, starter lett og går bra. Vi har allikevel følt at den ikke har gått fullt så fort som vi har forventet. Når vi i dag målte topphastigheten på flat sjø med en mann ombord til 17.5 knop ble jeg ganske paff, fordi hyttebåten min, en Rana 17 med en 30 HK 4t. Oppnår samme fart. Og den er mer en dobbelt så tung, og egentlig en halvplaner.

Hvilken hastighet bør jeg kunne forvente med denne båten / motoren?

Og ( muligens dagens dumme spørsmål...) hvordan bør jeg gå fram for å finne årsaken til at farten ikke er høyere?

Link to post
Share on other sites

2. eller 3 syl?

 

sjekk hva slags propell som står på. Kan være det står på en med lite stigning for å få båten i plan med mye last...?

Brodern har en finsk plastbåt av noe slag, 15,5 fot og vil tippe 170kg. Med en 3syl 30hk og 12" propell så gjør den 27-28 knop mener jeg. Så en slik gummibåt burde da gjøre noen og 20 iallefall

 

sjekket specs på C5, ser at minste anbefalte motor er 40hk...

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Om denne motoren er kortstammet, ( ser sånn ut for meg...) tror jeg at jeg har funnet løsningen på problemet, samtidig som det får meg til å føle meg som en som trodde han hadde kjøpt en sau, som viste seg å være en gjeitebukk. Båten skal nemlig ha langstammet motor....

 

bilde

 

Planar båten, med noverande motor, med to techdykkarar?(Dobbeltsett og scooter.)

Ja, det mener jeg den gjør såvidt, selv med for kort stamme, men vil tro resultatet blir langt bedre når propellen havner der den skal.... Redigert av Sofaseileren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

hvor havner kavitasjonsplata i forhold til bunn da? Dersom den er 5" over så ville det vært rart om det ikke bare ble skum, så høres jo ut som at den bare er litt for høyt. Kanskje det holder å skjære ned akterspeilet en tomme?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...