Jump to content

X-files ombord

M/Y Ellen Marie

Recommended Posts

Hadde batteri-sjau igår. Tok ut alle batteriene for syrevektsmåling, vannpåfylling og reingjøring. Først koplet jeg fra de tre forbruksbatteriene, løftet dem frem og begynte med jobben.

Radioen var på, og sola skinte...., men etterhvert gikk det opp for meg at jeg stod med "strømmen" i handa mens P4 gjallet utover nabolaget.

Hmmm....merkelig. Radioen må jo være feilkoplet, tenkte jeg. Den må jå være koplet til startbatteriet. Vel, vel, jeg får finne ut av det seinere, tenket jeg og fortsatte med syremåling av forbruksbanken.

Smått om sen, sånn ca etter 15-20 minutter begynte radioen å "klippe", eller hakke om du vil. ....og så døde den helt. Snodig, tenker jeg, startbatteriet burde jo tåle mer enn som så! Fikler litt med de frakoplede polskoene som tilhører forbruksbanken, og prøver et "skudd i blinde": de ledige forbruks-skoene bortpå plussen på startbatteriet. ....og hva skjer? Joggu blei det nytt liv i radioen.

????? Åssen i himmelens navn går det an, da?

Koplet fra startbatteriet også, og hva skjer? Tror du pinadø ikke radioen fortsetter?

Var rimelig sikker på at jeg nå var på skjult kamera, eller noe liknende. Åssen i hel## kan radioen gå uten strøm.

Gav etterhvert opp, inntok heimen for ertesuppe. Grublet fælt på åssen detta går an......så går det opp for meg; jeg har jo alarm. Alarmen har et lite back-up batteri på 1,2 ah. DER er løsningen.

Konklusjon; strøm er ikke lett, ihvertfall når du ikke engang vet hvor mange batterier som er tilkoplet.

:cheers:

M/Y Ellen Marie

Redigert av M/Y Ellen Marie (see edit history)

Først Var rimelig sikker på at jeg nå var på skjult kamera, eller noe liknende.  Åssen i hel##  kan radioen gå uten strøm.

Gav etterhvert opp, inntok heimen for ertesuppe.  Grublet fælt på åssen detta går an......så går det opp for meg;  jeg har jo alarm.  Alarmen har et lite back-up batteri på 1,2 ah.  DER er løsningen.

Konklusjon; strøm er ikke lett, ihvertfall når du ikke engang vet hvor mange batterier som er tilkoplet.

:cheers:

M/Y Ellen Marie

<{POST_SNAPBACK}>

Ja en er ikke alltid like snartenkt hver gang .. :headbang: ..spøkelser på høylys dag virker jo litt rart :crazy:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...