Jump to content

C-Kip 40 trawler noen formeninger om den


enebakk

Recommended Posts

Noen gode råd.

 

Spør og skjekk etter lekkasjer. Spesiellt under vinduer.

 

Også gjennom teakdekket kan det fort bli lekkasje.

 

Bulben er vel neppe orginal?

 

Innholdsrik båt fra en nærmest ukjent produsent, for meg i alle fall.

 

To mindre motorer, hver på 120 hk, men som er slitere og deler fortsatt å få tak i,

 

Prisen er lokkende. Er trawleren grei ellers er det trolig et bra kjøp.

 

 

Blir det handel og du havner i havna vår blir vi seks trawlere neste sesong.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

C-Kip er en vanlig renslig god gammeldags Taiwan-trawler. Hvis noen synes den ligner på Marine Trader, betyr det ikke at man har spesielt godt syn ... Det som er verd å se opp for er de vanlige Taiwan-problemstillingene; som Astor er inne på er det først og fremst vindusomramminger og dekksflater. Sandwich-dekk med skrudd teak over er "risky"; best med ren glassfiber og da sjelden et problem. Ellers er det som regel god kvalitet; de som mener noe annet har ofte Grand Banks selv ... :diving:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
  • 3 uker senere...

Har lest at Bulb på båter under 45 fot kan virke mot sin hensikt... vet ikke om det er tilfellet....

 

Annonsen sier at noe arbeid må påregnes, 35 år gamle motorer(ukjent timeantall), teakdekk gammal radar, etc. Ikke baug eller hekktrøstere, generator etc. Er egentlig da 600 tusen billig for en 35 år gammel båt som man nok må påregne en god del arbeid og penger på?....

 

Ser jo ellers velholdt ut men....

Link to post

Om bulben er laga av noen som har kjennskap til skipskonstruksjon og hydrodynamikk så ville jeg ikke vært bekymra.

På hvilken måte virker en bulb mot sin hensikt på båter under 45 fot deepblue? hva har du lest?

Viksund har jo levert båter med en slags bulb, som har vist seg å fungere bra.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Hei...

 

Jo litt forskjellige steder...

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Bulbous_bow

 

http://www.dieselduck.ca/library/01%20articles/bulbous_bows.htm

 

http://www.brayyachtdesign.bc.ca/article_bbows.html

 

If your craft is over 45 feet in length and is a displacement vessel, (i.e. it does not go faster in knots than 1.5 times the square root of it's waterline length), and you plan on doing some very long passages at a constant speed then you should consider a bulbous bow. What is your next step? Contact a Naval Architect who is knowledgeable about bulb technology. Be prepared to give him serious technical data on your vessel, or if you don't have the data, you will have to pay someone to re-establish that information. If you are willing to go with a bulb of standard proportions and form, no model testing will be necessary. What are the costs? You are looking at 20 - 30 hours of a professional's time at his going rate to design the proportions of the appendage. A drawing showing details of actual construction may cost more on top of that. Estimate your time, then build it yourself or have a shipyard give you a quote and then do the work. Remember that the form can be achieved any number of ways economically. In order to achieve your desired results, the finished product must be securely attached to the hull, strong, smooth, and aligned with the boat's centerline. Just add large amounts of ocean water and minimal amounts of power and many happy, inexpensive years of cruising lie before you. Bon voyage!

Link to post

Hadde vært interessant å hørt erfaringene til eieren.. må jo være en grunn til at han har fått modernisert den.. Det er jo helt annerledes enn bulbene til Viksund som så vidt stikker frem i forhold, og som er noe mere bruksvennlig.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
  • 11 måneder senere...

Kommentarer til en gammel tråd:

 

Jeg er den som har kjøpt båten og stoooortrives med den !

Bulb eller ikke bulb, jeg har ikke merket at den på noen måte innvirker negativt på hverken drift eller i andre henseende. Når det gjelder utehavn, forterekker jeg å ligge med bauen ut og da er dette ikke noe tema. Den ble satt på båten for å gi litt bedre buoyancey (flyteevne) i bayu, da den satt litt nedpå i bauen.s

Uteseendemessig funker det, for båten er veldig pen i skanten. Den tar sjøene veldig godt, men ruller når det kommer sideveis, som jeg forstår er vanlig med denne båttypen. Plassemessig er det en fantastik løsning og borstsett fra et par små lekkasjer av eldre dato som skal tas nå, er alt i båten funskjonsmessig i god stand og absolutt alt virker som det skal bortsett fra et par pumper. Siden både macerator til serptikk og vannpumpe til trykkvann i kraner og dusjer er litt trege til å komme igang, vil samtlige bli skiftet i vinter. Det samme med vannrør og det som påvirker vannkvalitet iog drift av vvs.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...