Jump to content

Hvilket rykte har YANMAR 2QM - 15 hk diesel 1979 m


Walter_S

Recommended Posts

Hei alle dere ERFARNE motorbåtfolk!

Er i ferd med å gå over i "fiendens" :lol: rekker - d.v.s. gå fra gammel trebåt (24' Gressviksnekke) til glassfiber-båt!

I den forbindelse har jeg sett på en 22' snekke (Sjømann 22) med en 1979 modell YANMAR 2-sylindret Diesel 2QM - 15 hk.

Er det noen som vet om en omtale / artikkel / test / hva som helst om, - eller har egen erfaring med denne motoren?

  •  - Motoren har en del overflaterust (lagringsrust, sier eieren - kun kosmetisk?) - hvor alvorlig kan dette være?
  •  - Starter villig og går pent / jevnt ikke noe røyk av noe slag
  •  - Hvordan kan en motoramatør, som jeg er, kontrollere om den er bra / ikke bra ?
:confused: Takknemlig for alle tips! :lol:

Hilsen,

Walter

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Tja, jeg vet ikke om jeg skal svare. Hva betyr en bokstav i en motorbeskrivelse ?

 

Jeg har en 2GM20, tosylyndret Yanmar dieselmotor fra 1987 på 18 (16) Hk. Jeg vet ikke om hvor mye den har til fellers med 2QM.

 

Jeg veldig godt fornøyd med min. Har ikke hatt problemer med den. Jeg har egentlig bare en liten ting å utsette på den: Den har ikke forvarming, så den er litt tregstartet når jeg skal ta den opp om høsten (d.v.s. kaldt). Men det skjer jo bare en gang hvert år.

 

For øvrig kan jeg fortelle at den sitter i en Sjømann 22 og er til salgs:  http://baater.net/vis_baat.php?MCID=1169

 

Derfor er jeg jo litt nyskjerrig på hva de prøver å få for den du har sett på.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Sjømann sier du? Får håpe det går i orden da, så jeg kan ønske deg velkommen i klubben! :confused:

 

Regner med at du har tittet på disse

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=370...pos=2&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=371...pos=0&rub=7

 

http://www.finn.no/finn/boat/object?id=370...pos=1&rub=7

 

Og så vet jeg om en på Lillehammer som har hatt få eller bare en eier.

 

I min så sitter det en ny 2GM20. Har bare en 20 timers erfaring så langt, men jeg håper at Yanmar er så bra som mange mener.

 

Her er noen artikler hvor du finner litt om 2QM:

 

 

http://www.udkik.dk/motorshow.jsp?id=Yanmar+2QM15

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...Highlight=0,2QM

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...Highlight=0,2QM

 

http://www.baat.aller.no/baatweb/webdisk.n...Highlight=0,2QM

Link to post
Share on other sites

Ref.:  - Motoren har en del overflaterust (lagringsrust, sier eieren - kun kosmetisk?) - hvor alvorlig kan dette være?

 

Bilde

 

Til Gerhard (50 lakser) og Batdillas (takk for hyggelige linker) info!

Bilde

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en 2QM, i min forrige båt. De motorene er bare solide. De er store tunge, bråker en del, er saltvannskjølte, men solide og lettstartede som få. Så lenge man slipper å sveive de gang vel og merke. Det er omtrent umulig, tungt som f..selv om der er dekropesjonshendel, som jeg forøvrig brukte også ved elektrisk start.

 

Men, det er klar motoren bråker en del, i hvert fall i forhold til den lille Volvoen jeg har nå, men den er jo en del nyere og.

 

Nå var ikke dette bildet så godt, man så liksom bare den ene sida av motoren, men det som viste av rust der, er for bagateller å regne, soliditeten til motoren tatt i betraktning. Dette er regnet for å være kjempegode motorer.

Link to post
Share on other sites

Ser jo fin ut denne. Trimplan og greier... (:Misunnelig). Hvis du har flere bilder av båten og gidder å maile dem til batdilla@baatplassen.no, hadde det vært kjempeflott. Jeg samler nemlig på bilder av Sjømann snekker. Spesielt innredningsmessig er det artig å sammenligne.

Link to post
Share on other sites

Overflaterust på motor. Det er enda noen som ikke har oppdaget FERRO-BET rustvask (blå) ser jeg. Dusj motoren med ferro med jevne mellomrom slik at den er fuktig over en times tid, hjelp til med en stålkost der det er mye rust. Spyl av med vann det gjør underverker. Aluminium blir som ny og rusta renner av. Bare pass på at en ikke får ferro-bet på isolasjonsmatter med alu belegg da de blir ødelagde!!!! Benytt også ferro bet på rustfritt/syrefast rekkverk der det er rust renninger og skit. (Fosforsyre 10-30%, Etoksyetanol 1-5%) FJERNER RUSTRENNER, SOT, RUSTVANN, OLJE OG RENSER ALUMINIUM.

Link to post
Share on other sites

Vi hadde en 2qm 15 i en Viksund 660 snekke. Dette var en pålitelig motor og den tok oss tur retur bergen - lyngør uten problemer. Den hadde noe hard gange og bråket en del.

 

Vi fikk derimot sprekk i toppen etter en tid, og dette er avsindig dyrt skal man kjøpe ny topp. Dette er et veldig vanlig problem på disse motorene. Det kan meget vel være sprekk i toppen på den du ser på. Ta en kompresjonstest....stor forskjell mellom sylindrene gir grunn til bekymmring.

 

Et annet problem er mulighet for "vannslag". Vær forsiktig med å kjøre denne motoren på starteren mer enn 15 sekunder uten å skru igjen bunnventilen først!

 

Selv om denne motoren også har sine svakheter er det kjent som en god motor. Husk at det er en gammel, saltvannskjølt motor med alt de fører med seg, men i forhold til andre like gamle motorer er den et bra alternativ.

Link to post
Share on other sites

Guest Pontus

:smiley:

 

Hei!

 

Dersom du har kjøpt, eller skal kjøpe en Yanmar 2QM15 bør du forvisse deg om at det ikke er sprekk i toppen. KJølekanalene på denne motoren har lett for å gro igjen og resultere i sprekk i toppen. Jeg ble rådet til å ta av toppen på min motor og stake opp kanalene. Det var lurt for halvparten av kanalene var tette. Samtidig slipet jeg ventilene og fikk planet toppen.Motoren er lett å starte så lenge det er sommer, men når tempen synken trenger den hjelp i form av forvarming. Planlegger å montere gløding på innsuget. Må bare finne ut hvordan det bør gjøres.

 

Lykke til

 

Hilsen Per med Taule

Link to post
Share on other sites

Jeg takker alle for informative bidrag!  :nonod:

 

Et annet problem er mulighet for "vannslag". Vær forsiktig med å kjøre denne motoren på starteren mer enn 15 sekunder uten å skru igjen bunnventilen først!

Hei Baat-Guru, takk for informasjon! - Kan du gjøre et forsøk og forklare dette med "vannslag" en gang til? Har aldri hørt om uttrykket en gang. Hva er det som skjer, konkret?

Hilsen,

Walter_S  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Angående vannslag:

 

Dette er sikkert et problem på flere motorer og neppe unikt for denne Yanmaren. Likeledes var problemet hos oss at vår motor startet utrolig tregt. Den trengte alltid 15 sekunder kinning for å starte uansett når den var kald. Fant aldri grunnen til dette, men motoren gikk greit så det var ikke noe problem.

 

Det som skjedde var at når motoren ble kjørt på starteren så gikk kjølevannspumpen og pumpet kjølevann gjennom saltvannskretsen. Det som derimot manglet var eksostrykk til å få dette vannet ut av slangen. I det motoren startet kom dette vannet tilbake og inn i motoren via manifolden og førte til at en råde ble sterkt vridd ettersom vann ikke lar seg komprimere noe særlig.

 

Etter hva jeg har hørt er dette ikke et tilsvarende problem med ensylindrede motorer....

 

Practical Boatowner hadde et oppslag om dette og rådet folk til å stenge vannkranen ved langvarige startforsøk for STRAKS å åpne når motoren starter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...