Jump to content

Hvordan fungerer toalettet, kvern og septikpumpe egentlig?


Zitt

Recommended Posts

Jeg er litt usikker på hvordan sammenhengen er mellom de forskjellige operasjonene i toalett og septik. Jeg må innrømme at jeg ikke har gjort noe for å forstå det, og bare håpet på at det skal fungere til evig tid. Får jeg ja på mine spørsmål/antagelser

- Når jeg spyler ned i toalettet, så hentes det inn saltvann med en pumpe?

- Tyngdekraften hjelper til med å få ting videre til kvernen?

- Kvernen består av kniver som kutter i pittesmå biter, og hva sender det til septik?

- Når saker og ting skal ut av septiktanken, er septikpumpen inni tanken og blåser det ut derfra?

- Suges det vann inn i septiktanken når den tømmes, slik at den egentlig aldri blir helt tom eller pumpen aldri går tørr?

 

Jeg har fått en innrømmelse på at det er blitt kastet våtservietter i toalettet, men det ser ut til at systemet har tålt det. Det er vel i såfall i kvernen det ville stoppet opp. Såvidt jeg forstår kutter/kverner den som den skal.

Link to post
Share on other sites

Når ting skal ut av tanken er det som regel en pumpe som suger fra tank, og pumper ut av en bunnventil.Denne står ikke i tanken.

Det suges ikke vann inn i tanken når du tømmer denne.

I tillegg kommer det litt ann på hvordan systemet er bygd opp med tanke på tilbakeslags ventiler, og høyde over eller under vann.(hvor tanken er plassert)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar, taunus!

Jeg kan tenke meg at bunn av septik ligger omtrent i høyde med vannoverflaten, eller kanskje litt over.

Når jeg skal tømme septik så kommer det først en grå/hvit masse som jeg oppfatter som finfint oppkuttet papir, siden kommer litt av hvert, og etter ett/to minutter kommer det klart vann. Er det bare å fortsette å tømme til det ikke kommer noe?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eit svar er at toalettsystem i båt fungerar dårleg over tid. E.m.m. skuldast det ikkje berre at tøft miljø med saltvatn og mannskit, men òg dårlege konstruksjonar på båtar, båtdassar, slanger, septiktankar og pumper.

Det er difor viktig å ha så enkle system som mogeleg.

 

Nokre døme:

Båten. Kvifor er dassane ofte plassert under vasslina? Kvifor er det ikkje separate rom til septiktanken, med god tilgong frå dekk?

Slangar. Kvifor er såkalla gasstette slangar så stive, og har eit ytterbelegg som sug til seg skit?

Kvifor er septiktankane ofte plassert under vasslina, umogelege å få ut i eit stykke, har liten diameter på luftinga, etc?

Pumper. Kvifor blir det i det heile laga manuelle membranseptikpumper? Kvifor har dei elektriske septikpumpene mindre diameter ut enn inn? Kvifor inneheld septikkvernane ofte knivar av metall som rustar?

 

Eg er sjølvsagt klar over at noko har med plass og pris å gjera, men synest likevel mykje kunne vore gjort mykje betre.

 

Lag så enkelt system som mogeleg. Spør deg sjølv om du "må" ha septiktank?

 

Me brukar ikkje gasstette slangar, og har ikkje hatt luktproblem. Andrer slangar er 1/4 av prisen (skift oftare), lettare å skifta, og er glatte utanpå, slik at dei er lettare å halda reine om dei ligg i kjølsvinet.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har et tank med "fritt fall system".

 

Pumper sjiten opp i tanken fra undersiden. Er da ett rør innvendig som går til topp i tanken. Ned fra tanken går det en gigantisk slange til en gigantisk skroggjennomføring.

 

Når jeg skal tømme tanken så åpner jeg bare skroggjennomføringen og med et "svupp" så glir hele innholdet ut.

----

 

Veldig enkelt og ganske lurt syns jeg. Men det forutsetter jo at man kan ha septiktanken litt høyt.

Link to post
Share on other sites

Kommentar til betraktningene til Ask:

Det er et ganske logisk prinsipp at toalettet er montert høyere enn tanken(faren for tilbakeslag fra tank er da eliminert) og plassering av toalettet er gjerne så lavt i en båt at tanken nødvendigvis må komme i nærheten eller under vannlinjen. Slangene som benyttes skal være diffusjonstette og det medfører at de er av en ganske stiv kvalitet. Når det gjelder pumper som leveres til tømming av tank så er det mange fine elektriske membranpumper på markedet som har 38mm slangedimensjon både inn og ut. Disse pumpene tåler i motsetning til tannhjulspumpene å kjøres tørre.

Her er en membranpumpe som skulle overleve det meste:http://www.maritim.no/vvs/pumper/septikpumpe/jp-viking-power-32-septikpumpe-12v

 

Den største utfordringen i et septiksystem til båt er oppbygging av urinstein(søk så finner du mange tråder), noe som kan forebygges med litt bruk av 35% edikk.

Den slangen som er mest utsatt for dette fenomene er den mellom toalett og tank og er systemet dprlig så er dette den første slangen man bør sjekke/bytte.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

men septikbank bør en ha uansett...

 

Avhenger av bruksområdet egentlig. Jeg vil ikke installere septik når jeg installerer toalett, seiler stort sett fra havn til havn og bruker fasilitetene der, eneste gangen jeg har behov for toalettet ombord er underveis, og da har jeg ikke dårlig samvittighet for å pumpe ut en liten mengde septik. Kjenner også en båtboer uten septiktank uten at det er noe problem, men der er strømforholdene i havna avgjørende for at det går bra.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Kommentar til betraktningene til Ask:

Det er et ganske logisk prinsipp at toalettet er montert høyere enn tanken(faren for tilbakeslag fra tank er da eliminert) og plassering av toalettet er gjerne så lavt i en båt at tanken nødvendigvis må komme i nærheten eller under vannlinjen. Slangene som benyttes skal være diffusjonstette og det medfører at de er av en ganske stiv kvalitet. Når det gjelder pumper som leveres til tømming av tank så er det mange fine elektriske membranpumper på markedet som har 38mm slangedimensjon både inn og ut. Disse pumpene tåler i motsetning til tannhjulspumpene å kjøres tørre.

Her er en membranpumpe som skulle overleve det meste:http://www.maritim.no/vvs/pumper/septikpumpe/jp-viking-power-32-septikpumpe-12v

 

 

Innløpet, frå dassen til septiktanken, kan gå inn i øvre kant av septiktanken. Då unngår ein tilbakeslag. Sjå kva Pinkvin skriv.

 

"Pumper sjiten opp i tanken fra undersiden. Er da ett rør innvendig som går til topp i tanken. Ned fra tanken går det en gigantisk slange til en gigantisk skroggjennomføring. "

 

Når jeg skal tømme tanken så åpner jeg bare skroggjennomføringen og med et "svupp" så glir hele innholdet ut.

----

 

Veldig enkelt og ganske lurt syns jeg. Men det forutsetter jo at man kan ha septiktanken litt høyt.

 

Systemet til Pinkvin høyrest bra ut. kor stor høgdeskilnad er det, mellom dass og septiktank? Kor stor avstand er det mellom dei same?

 

Som nemnt brukar me ikkje diffusjonstette slangar.Det funkar heilt fint.

 

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Systemet til Pinkvin høyrest bra ut. kor stor høgdeskilnad er det, mellom dass og septiktank? Kor stor avstand er det mellom dei same?

 

Som nemnt brukar me ikkje diffusjonstette slangar.Det funkar heilt fint.

 

 

Ask

 

Systemet er standard på Mamba 311, vet ikke hvordan det er på andre Mambaer. Ulempen er at tanken er relativt liten, men om man lager fra scratch selv så kan man jo lage den så stor man ønsker. Litt vanskelig å se men tanken ligger vel sånn i høyde halvt opp på ryggen når man sitter på tronen. En kan også se at tanken nær har sprengt da luftinga var tett og noen med sterk pumpearm har blåst den opp :-) Bildet ligger mot høyre, slangene går rett ned... Siste bildet viser slangen som går opp fra skåla og slangen som går ned til bunnventilen (til høyre). Slanger fra Tess.

bilde

 

bilde

bilde

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14907/dass1.jpg

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14907/dass2.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/14/14907/dass3.jpg

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Innløpet, frå dassen til septiktanken, kan gå inn i øvre kant av septiktanken. Då unngår ein tilbakeslag. Sjå kva Pinkvin skriv.

 

"Pumper sjiten opp i tanken fra undersiden. Er da ett rør innvendig som går til topp i tanken. Ned fra tanken går det en gigantisk slange til en gigantisk skroggjennomføring. "

 

Når jeg skal tømme tanken så åpner jeg bare skroggjennomføringen og med et "svupp" så glir hele innholdet ut.

----

 

Veldig enkelt og ganske lurt syns jeg. Men det forutsetter jo at man kan ha septiktanken litt høyt.

 

Systemet til Pinkvin høyrest bra ut. kor stor høgdeskilnad er det, mellom dass og septiktank? Kor stor avstand er det mellom dei same?

 

Som nemnt brukar me ikkje diffusjonstette slangar.Det funkar heilt fint.

 

 

Ask

 

Har samme prinsipp som Pinkvin har, en 90L tank som sitter i veggen ved siden av og over toalettet. Pumper gurba opp til toppen av tanken og kan så velge å kjøre alt ut via en bunnventil eller ta det ut via lokk på dollbord til landbasert tømming.

 

Bunnen av tanken er vel omtrent i høyde med toalettlokket, opp til toppen av tanken er det vel ca 1m og de sitter ca 0,5m fra hverandre

 

Pleier alltid å fylle tanken med ferskvann etter endt båttur da jeg har hørt at det er fornuftig.

Redigert av BingoBonzo (see edit history)

Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her

Joda 370 Sport - Solgt

Nor-Dan Searider 820W - Solgt

Bavaria 34 Sport HT - Solgt

Link to post
Share on other sites

...........Spør deg sjølv om du "må" ha septiktank?

...........

 

Ask

Ifølge EU-reglene "må" du ha septiktank med mulighet for tømming på land når du installerer toilett i båten (gjelder ikke eksisterende opplegg i gamle båter).

 

Ellers bør det være en god regel å skylle med mye vann, slik at det ikke blir stående urinholdig vann og andre uhumskheter i slangene. Når en er utaskjærs bør en tømme direkte til sjøen. Når en tømmer tanken bør det også være en god regel å skylle etter med mye vann.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Takk skal du ha, Pinkvin!

Har du noen tanker om det utelukkes at saltvann kan gi avleiringer i rørene?

 

Aner ikke. Men denne urinsteinen er vel krystallbygging som består av salter og noe alkaliske greier så syre (eddik) er nok gode greier. Syre er jo løsningen på forkalkninger sånn generelt. Eddig er knallbra til å rense kaffetrakteren med, og vaskemaskinen osv osv.

 

Slangene i "fritt fall dassen" i båten vår er fra 97 og, uten å ha åpnet og sett, så virker tilsynelatende alt å være i skjønneste orden. Og det har vel med å gjøre at slangen mellom dass og septik vel alltid blir stående tørr da sjiten osv pumpes opp i røret og skvulper over og ned i tanken. Røret tømmer seg så ned i skåla og står tørt. Det høres ikke ut som en god løsning men man pumper jo etter med vann så det er bare vann som renner ned i skåla igjen. Ingen lukt eller noe. Og siden slangen går ned i do fra tanken og det står vann i skåla så blir det ikke noe gass fra tanken tilbake på do selv om slangen står tørr. Skåla blir på en måte en vannlås.

 

Kan ikke noe om andre doløsninger men der blir det kanskje stående godstoff i slangene, eller saltvann?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...