Arvor 20 Fish Startet 23.September.2013 Del på Facebook Startet 23.September.2013 Noen som har noe fast praksis på timeantall for justering av ventiler? Jeg har kjørt 5-600 timer, og undres om det er på tide med ventiljustering på ford 2726t. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Om det ikke har vært gjort tidligere så kan det passe å gjøre det nå. Regner med at ventilmekanisma har gått seg til nå slik at senere ventiljustering neppe blir nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 23.September.2013 Del på Facebook Svart 23.September.2013 Det står vell i de fleste Ford manualer at dysene skal sjekkes hver 400 timer. Og da er det normalt å justere ventilene også.. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
TMe Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Man kan alltids sjekke klaringen, men i praksis er behovet for justering helt marginalt etter at motoren har gått seg til. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Jeg stillet ventilene før ferien. Da var timetallet på ca 2500 timer. Husker ikke helt men tror de skulle ha o,45 i klaringen. Var kun 2-3 ventiler som måtte justeres litt. Tror største klaringen var opp mot 0,5. Fikk beskjed om at dyser skulle justeres på 500 timer. Vi tok dyser på en annen motor og prøvde som hadde gått nærmere 1000 timer. Her lå alle innenfor det de skulle ha. Åpningstrykk 208 til 218. Kanskje det hadde vært mulig og enklere å brukt en slik lasersak og målt på eksosstussene ut fra sylindene om det var noe avvik i eksostemperaruren? Burde jo da få en indikasjon om foreksempel en dyse gir for lite. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Eksos fra den enkelte sylinder gir god indikasjon. Ikke dumt om det er mulig å få til i praksis når motoren går på full speed. Sitér dette innlegget Link to post
dakota Svart 24.September.2013 Del på Facebook Svart 24.September.2013 Burde gå greit. For stussene fra hver sylinder i hvert fall på min med bowmann kjølesystem går jo separat ut i manifold. Og den biten fra blokk og til manifold er jo ikke kjølet. Bare å finne et slikt instrument som klarer å måle slik høy temperatur. Det jeg har klarte ikke mer enn 280 grader. Men det var veldig fint å sjekke temperatur ut av termostat og temperaturføler kontra hva instrumentet viste. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.